آفتاب

ساخت و ساز جاده با لاستیک‌های فرسوده و ضایعات ساختمانی!



پژوهشگران استرالیایی به سرپرستی دکتر "محمد صابریان بروجنی"، دانشمند ایرانی توانسته‌اند موادی را برای ساخت و ساز جاده‌ای ابداع کنند که با استفاده از ضایعات ساختمانی و لاستیک‌های فرسوده ساخته شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، گروهی از مهندسان "موسسه سلطنتی فناوری ملبورن" (RMIT) استرالیا به سرپرستی دکتر "محمد صابریان بروجنی" (Mohammad saberian Boroujeni)، دانشمند ایرانی این دانشگاه موفق شده‌اند دستورالعمل جدیدی برای ابداع مواد مورد نیاز برای جاده‌سازی ارائه دهند. آنها در این پروژه، از لاستیک‌های از کار افتاده و ضایعات ساختمانی استفاده کردند. اگرچه ماده‌ای که از ادغام این ضایعات به دست آمد، یک ماده بازیافتی است اما استحکام و انعطاف لازم را برای تحمل عبور و مرور زیاد خودروها و ترافیک سنگین دارد.

ضایعات ساختمانی را می‌توان تجزیه و فرآوری کرد تا به صورت مواد مناسب برای ساخت و ساز موسوم به "RCA" درآیند. RCA در صورت ترکیب با مواد دیگری که برای ساخت و ساز به کار می‌روند، اثر منفی کمتری بر محیط زیست به جا خواهد گذاشت.

از RCA می‌توان در ساخت و ساز جاده‌ای نیز استفاده کرد. دکتر صابریان و گروهش در پژوهش خود، این مواد را با برخی افزودنی‌ها آزمایش کردند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند. آنها در بررسی‌های خود دریافتند که می‌توانند از لاستیک به دست آمده از تایرهای فرسوده هم استفاده کنند.

پژوهشگران برای آزمایش ماده ترکیبی جدید، از دستگاه خاصی استفاده کردند و دریافتند که این ماده، قدرت و انسجام لازم را دارد.

صابریان گفت: ماده ترکیبی ما، یک جایگزین صد در صد بازیافتی برای مواد مخصوص ساخت و ساز جاده‌ای است که در ان از تایرهای فرسوده و ضایعات ساختمانی استفاده شده است و قدرت و انعطاف کافی را دارد.

این پژوهش، در مجله "Construction and Building Materials" به چاپ رسید.


وبگردی