آفتاب

ترانسیلوانیا و شانگهای مقصد این روزهای سینمای ایران



سینمای ایران در عرصه بین‌الملل همچنان خوب عمل می‌کند و در تازه‌ترین حضور پنج فیلم از ایران در دو جشنواره ترانسیلوانیا و شانگهای رقابت می‌کنند.

ایرنا: بیست و سومین جشنواره فیلم شانگهای از ۲۵ جولای تا ۲ اوت (۴ تا ۱۲ مرداد) و به صورت ترکیبی از رویدادهای فیزیکی و مجازی و نمایش های حضوری و آنلاین برگزار می شود و در مجموع به نمایش بیش از ۴۰۰ فیلم خواهد پرداخت.

در این دوره از جشنواره و در بخش پانورامای دو فیلم ایرانی متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی و پیرمردها نمی میرند به کارگردانی رضا جمالی روی پرده می‌روند.

متری شیش و نیم تاکنون موفق به کسب چندین جایزه بین‌المللی از جمله بهترین کارگردانی و بازیگری (نوید محمدزاده) از جشنواره فیلم توکیو و تقدیر ویژه بهترین فیلم بین‌المللی از جشنواره فیلم زوریخ شده و جشنواره‌ فیلم ونیز، استکهلم، شیکاگو، مینسک و جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک نیز حضور داشته است.

فیلم سینمایی پیرمردها نمی میرند اولین ساخته بلند رضا جمالی پیش از این در چند رویداد بین المللی از جمله جشنواره فیلم توکیو و جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا به نمایش درآمده و موفق به دریافت جایزه روح آسیا از جشنواره توکیو شده است.

طبق اعلام پیشین امسال فیلم من اینجا هستم تنها نماینده ایران در بخش اصلی این جشنواره است که در کنار فیلم هایی از کشورهای ژاپن ، ایتالیا ، یونان ، پرتغال ، آرژانتین و چین به نمایش گذاشته می شود.

فیلم های نجیبه اولین ساخته بلند مصطفی گندمکار به همراه گورکن ساخته کاظم ملایی در بخش استعدادهای جدید آسیایی این جشنواره پذیرفته شده اند و فیلم کوتاه خرچنگ به کارگردانی شیوا صادق اسدی هم نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی کوتاه است.

در این دوره از جشنواره شانگهای و در راستای رعایت تمهیدات جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بلیت‌ها تنها به صورت آنلاین و با فاصله میان صندلی‌ها فروخته می‌شود و مخاطبان پیش از ورود به سالن سینما مورد تب سنجی قرار می گیرند. همچنین این رویداد سینمایی امسال هیچ میهمان خارجی نخواهد داشت.

همچنین نوزدهمین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا در کشور رومانی دو فیلم داستانی و یک مستند ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

این رویداد سینمایی که از تاریخ ۳۱ جولای تا ۱۰ اوت (۱۰ تا ۱۹ مرداد)  برگزار می‌شود در بخش رقابتی اصلی خود که ویژه فیلم های اول یا دوم کارگردانان است میزبان فیلم مسخره باز ساخته همایون غنی زاده خواهد بود.

اما فیلم متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی در بخش سوپر نووا این جشنواره هم به روی پرده می‌رود.

مستند بلند کاغذ پاره ها ساخته بهزاد نعلبندی نیز در جشنواره ترانسیلوانیا کشور رومانی در بخش مستند با دیگر آثار رقابت خواهد کرد.

طبق اعلام برگزارکنندگان، فیلم‌های این جشنواره برای حفظ ایمنی، سلامت و فاصله گذاری اجتماعی در پی شیوع کرونا در ۱۰ سینمای روباز به روی پرده می‌روند.




وبگردی