آفتاب

اولین تجربه اکران آنلاین تئاتر؛ جمع اراده، هدف و حمایت



سی‌امین شب تیر ۱۳۹۹ تا همیشه در تقویم تاریخ تئاتر کشور باقی می‌ماند. وقتی که برای نخستین بار شاهد اکران آنلاین تئاتر همزمان با اجرای زنده آن در تعامل و همراهی چهار بخش دولتی و خصوصی بودیم؛ شبی که با تجمیع اراده، هدف و حمایت؛ خواستن توانستن شد.

ایرنا: هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در ابتدای اسفند ۱۳۹۸، در کشور و ابلاغیه تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، شاهد واکنش‌های هنرمندان تئاتر مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های اجرایی طی ماه‌های باقی مانده سال ۹۸ و سال ۱۳۹۹ و از آن مهم‌تر از دست رفتن فرصت اجرای عمومی آثار در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به‌عنوان طلایی‌ترین فصل اجرای آثار نمایشی بودیم.

اما دراین‌میان آرام آرام هم‌زمان با فروکش کردن آن کُنش هیجانی، هنرمندان همسو با مسئولان و متولیان تئاتر در کشور بنا را بر رویه‌ای گذاشتند تا با همزیستی با این ویروس ناخوانده راه‌کارهای متفاوتی را از نظر بگذرانند. هرچند در خلال آن واکنش‌های هیجانی در اسفند ۹۸ شاهد استعفای شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جانشینی دکتر قادر آشنا بودیم.

اما در همان صحبت‌های نخست در کنار لحن متقن و آرام دکتر قادر آشنا بازهم می‌شد امید به فروکش کردن هرچه سریع‌تر واکنش‌های هیجانی و تلاش در گرو همراهی خانواده تئاتر را شاهد باشیم.

نخستین دغدغه‌ها با مسئله خسارت گروه‌ها و تماشاخانه‌ها نسبت به تعطیلی معین شده آغاز شد. در همین اثنا و با پشت سر گذاشتن تعطیلات نوروزی نخستین زمزمه‌ها درباره کمک گرفتن از فضای مجازی در قالب اکران آنلاین آثار نمایشی نُقل مجالس هنرمندان تئاتر و مسئولان شد.

گام‌های نخست با فیلم‌تئاترها آغاز شد. نمایش‌هایی که پیش از این اجرای خود را پشت سر گذاشته بودند و در قالب تصویربرداری‌های حرفه‌ای با تلویزیون‌های تعاملی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفتند. هم‌زمان با رسیدن به نیمه‌های خرداد و زمزمه آغاز فعالیت‌های تئاتری در قالب شیوه‌نامه‌های اجرایی و بهداشتی از ابتدای تیر، بار دیگر تاکید بر استفاده کردن از فضای مجازی و مبحث اکران آنلاین هم‌زمان با اجرای زنده آثار تئاتری بار دیگر و این بار با جدیتی بیشتر از سوی مسئولان و به‌ویژه مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد.

 بخش خصوصی در کنار دولت

مطابق رسم چندساله اخیر که همواره شاهد تعامل و همراهی بخش خصوصی با نهادهای دولتی مانند مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم، تلاش‌ها برای به صحنه رفتن آثار نمایشی در تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی آغاز شد. اما هنوز هم کرونا و ترس از آن، مخاطبان را برای حضور در سالن‌های نمایشی دودل می‌کرد. تا آن که درنهایت در آخرین چکه‌های تیر ۱۳۹۹ تالار هنر به‌عنوان یکی از تالارهای اقماری مرکز هنرهای نمایشی در تعامل با بخش خصوصی نخستین شب افتتاح اکران آنلاین تئاتر در کنار اجرای زنده آن را به شکل سراسری در اختیار تمامی مخاطبان این هنر قرار داد.

امری که با اجرای نمایش افسانه پری دریایی به نویسندگی و کارگردانی رضا بیات در تالار هنر در سی‌امین شب تیر ۹۹ به وقوع پیوست.

    فراهم شدن مقدمات اولین تجربه اکران آنلاین هم‌زمان با اجرای زنده تئاتر در صحنه هنرهای نمایشی مسیری یک ‌شبه را طی نکرده است. این مهم مگر با همکاری چهار ضلع تالار هنر به ‌عنوان سالن میزبان اثر نمایشی؛ رضا بیات و نمایش افسانه پری دریایی او به‌عنوان نمایش هدف؛ گروه فنی، تصویربرداری، مونتاژ و فراهم کننده شرایط اکران آنلاین توسط بخش خصوصی گروه تئاتر رو را به مدیریت سیدحسین فدایی‌حسین و درنهایت حمایت‌های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌عنوان متولی اصلی تئاتر در کشور محقق نمی‌شد.

اکران آنلاین نجات‌بخش تئاتر از رکود و سکون

 مدیر تالار هنر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: بعد از آنکه شیوع کرونا باعث تعطیلی فعالیت‌های تئاتری و متضرر شدن گروه‌های تئاتری شد، عمده هنرمندانی که در عرصه تئاتر فعال بودند برای برون‌رفت از این آسیب‌ها راهکارهای مختلفی پیشنهاد دادند و درنهایت به این رسیدیم که در کنار اجراهای محدود صحنه‌ای می‌توانیم اجرای آنلاین را نجات‌بخش تئاتر از رکود و سکون و توقف تولید آن بدانیم.

حسین موذن تاکید کرد: می‌دانیم در این حوزه مخالفت‌هایی وجود دارد و عده‌ای معتقدند اجراهای آنلاین تئاتر نیست و همه واقف هستیم خاصیت تئاتر به زنده بودن آن است، اما سوال اصلی این بود که آیا باید تولید و اجرای تئاتر را رها می‌کردیم. کمااینکه برای کرونا نیز فعلاً پایانی متصور نیستند. بیشتر این مسئله شنیده می‌شود که شاید یک سال یا دو سال دیگر این ویروس ادامه داشته باشد.

    تقریباً می‌توان گفت اگر این اتفاق می‌افتاد چیزی از تئاتر باقی نمی‌ماند. در چنین وضعی تصمیم‌ گرفته شد در حوزه تئاتر آنلاین تجربه کنیم و بعد از پیگیری‌های متعدد و صحبت با عوامل فنی و تارنماهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که درنهایت شاهد نخستین اکران آنلاین تئاتر در کنار اجرای صحنه‌ای آن باشیم. این تجربه فوق‌العاده با چهار دوربین تصویربرداری صورت گرفت، یک دوربین کرین را انجام می‌داد و سه دوربین نمای باز و بسته را می‌گرفت. کیفیت صدا فوق‌العاده بود و در طول پخش نیز حتی برای لحظه‌ای قطعی نداشتیم. حدود ۷۰ نفر در اجرای اول در سالن مجازی بودند که در گام نخست امیدوارکننده است اما کافی نیست.

دولت در اکران آنلاین یک ریال نمی‌خواهد

موذن با تاکید بر تبلیغات خاطرنشان کرد: این کار طبیعتاً باید با تبلیغات زیادی همراه می‌شد و صداوسیما می توانست در صف باشد که متاسفانه کوتاهی شد. اگر این حرکت مخاطب نداشته باشد در نطفه عقیم خواهد ماند. این حرکت نیازمند پشتیبانی تبلیغاتی و حمایت مالی است. بخش فنی و تصویربرداری آن در دست بخش خصوصی، سپس تارنمای معین شده و در نهایت ما که سالن و نمایش را در اختیار قرار داده‌ایم.

    از این سه پله؛ پله نخستین آن متعلق به دولت است که همان تالار هنر به‌عنوان میزبان نمایش‌های اجرایی است. حتی یک ریال نیز توقع مالی نداریم و تنها به سود فرهنگی می‌اندیشیم و صددرصد درآمد آن را واگذار کردیم به قراردادی که بین گروه و شرکت فیلم‌برداری منعقد شده است.
    اما مسئله اصلی آنست که طبیعتاً اگر از این حرکت حمایت نشود بخش خصوصی نیز مایوس خواهند شد و خواهد گفت این کار برای من به صرفه نخواهد بود. در شرایط عادی هم وقتی به سراغ سرمایه‌گذاران تئاتر می‌رویم اولین حرف آنست که آیا بازگشت سرمایه من را تضمین خواهد کرد؟

مدیر تالار هنر با تاکید بر این که تهیه‌کنندگی تئاتر مانند تهیه‌کنندگی سینما نیست و برگشت سرمایه در حوزه تئاتر به سختی صورت می گیرد یادآور شد: اگر این مسئله روند افزایشی نداشته باشد که این مهم نیز در سایه حمایت‌های تبلیغاتی و مادی از بخش خصوصی صورت می گیرد. این مهم بدون حصول موفقیت مدنظر در همین گام های نخستین از حرکت بازمی‌ماند و به خاطره خواهد پیوست.

موذن توفیق این حرکت را در گرو تبلیغات گسترده به شکل کشوری از طریق رسانه‌های پربازخورد مانند صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز هنرهای نمایشی و رسانه‌های برخط و نوشتاری دنست و تصریح کرد: موفیقت اکران آنلاین تئاتر نه به‌ عنوان کاری که از تالار هنر شروع شده است، به ‌عنوان یک تجربه برای اهالی تئاتر باید به آن توجه شود، اگر این تجربه موفق باشد دیگر گونه‌های نمایشی نیز از آن سود خواهند برد. اگر این تجربه متوقف شود دیگران نیز استناد می‌کنند و خواهند گفت دیدید، آن تجربه به نتیجه نرسید و کشست خورد.

بخش خصوصی راه بیافتد از دولت تقاضایی نخواهد داشت

مدیر تالار هنر در پاسخ به این پرسش که اجرای پخش آنلاین آثاری که اجرای عمومی در تالار هنر دارند، برای نمایش‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد: تحقق این امر مستلزم آنست که بخش خصوصی بتواند هزینه‌ها و سرمایه خود را برگشت پذیر بداند. اما تلاش من در مجموعه تالار هنر آن است که برای دوران پساکرونا نیز تلاش ‌کنیم تا این امر ادامه داشته باشد.

وی گفت: باید به بخش خصوصی اعتماد و کمک کرد تا آن‌ها مایوس نشوند. وقتی بخش خصوصی راه بیفتد دیگر توقعی از دولت نخواهند داشت. حرف نخست آن‌ها این است که در گام نخست یاریگر ما باشید که زمین نخوریم.

سیدحسین فدایی‌حسین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که امکان تماشای تئاتر به شکل گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود ندارد. اغلب گروه‌هایی که در نوبت بودند دیگر این تمایل در آن‌ها وجود ندارد و علت آن نیز بیشتر به این بازمی‌گردد که احساس می‌کنند مخاطبی وجود ندارد.

مترجم کتاب تئاتر، آموزش و ایجاد معانی دامه داد: وقتی گروهی تمایلی به اجرا به دلیل نبودن مخاطب نداشته باشد پس تولیدی صورت نمی‌گیرد و ما باید تئاتر را تعطیل شده می‌انگاشتیم. اما به این اندیشیدیم چه‌کار می توانسیم انجام دهیم که روند تولید و اجرای تئاتر ادامه یابد و از این تعطیلی ناخواسته جلوگیری شود.

    تنها راهی که به ذهن رسید آن بود که بتوانیم مخاطب‌مان را در هر جای ایران و در هر شرایطی با اجرای تئاتر در سالن تماشاگر همراه کنیم. البته یک شکل از پخش تئاتر این بود که از طریق تلویزیون‌های تعاملی و نمایش‌هایی که پیش‌تر تولید شده بودند شاهد ارائه فیلم‌تئاترها بودیم؛ اما می‌خواستیم حس زنده تئاتر بودن همچنان حفظ شود. زیرا اگر هویت زنده بودن از تئاتر گرفته شود در بهترین شرایط به یک تئاتر تلویزیونی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به آنکه در نهایت فضای مجازی و اکران آنلاین را انتخاب کردیم افزود: طی جلسات متعددی درنهایت به گروهی رسیدیم که بتوانند به شکل هم‌زمان کار تصویربرداری، مونتاژ، پخش برای فضای مجازی و درنهایت ازائه آن در یک تارنمای معین و شناخته شده را انجام دهد.

این پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: به  هر شکل همه این شرایط فراهم و هماهنگی‌های لازم انجام شد و ۳۰ تیر ۱۳۹۹ در تالار هنر و اکران آنلاین نمایش افسانه پری دریایی همزمان با اجرای صحنه‌ای آن برای نخستین بار افتاد. برای گام نخست نگاه‌مان این بود که تحقق این امر تنها یک امتحان و آزمون بود که ببینیم آیا می‌توانیم این امکان را فراهم کنیم که خوشبختانه از طریق بازخوردها مخاطبان راضی بودند.

در گام‌های نخست نیازمند حمایت دولت هستیم

    برای توفیق در چنین امری باید از قبل بعضی بسترهای تبلیغاتی فراهم می‌شد. مشکلی که با آن مواجه هستیم هزینه بالای امکانات فنی این امر است. با توجه به اینکه هنوز این نوع از تئاتر شناخته نشده و تبلیغ لازم صورت نگرفته دخل و خرجش با همدیگر جور درنمی‌آید، هزینه بالایی می‌برد و مخاطب این شیوه از تئاتر کم است.

مترجم کتاب تئاتر و نقش شفابخش آن در تعلیم و تربیت ادامه داد: متأسفانه هنوز آن‌طورکه باید و شاید تبلیغات لازم درباره این ماجرا انجام ‌نشده است. این شکل از تئاتر باید شناخته و معرفی شود. اینجا پای دولت و اداره کل هنرهای نمایشی یه میان می‌آید. توقع و انتظار داریم حمایت مرکز هنرهای نمایشی در دو بُعد تبلیغاتی و مالی به‌عنوان متولی تئاتر در کنارمان باشد. زیرا ایمان داریم مخاطبان ما اگر با این شیوه جدید در همراهی با تئاتر آشنا شوند استقبال از آن صورت خواهد گرفت.

نویسنده نمایشنامه کانال کمیل خاطرنشان کرد: در صورت حمایت و شناساندن این شویه تئاتری می‌توان آرام آرام امیدوار باشیم که این حرکت در سالن‌های دیگر آغاز شود. این به دیگر گروه‌ها انگیزه دهد که بتوانند به مخاطبان بسیار بیشتری از مخاطبانی که در یک سالن محدود ممکن است حضور داشته باشند و نمایش را ببینند مواجه شوند و این یک تشویق و تبلیغ بزرگ بشمار می رود.

فدایی‌حسین در پاسخ به این پرسش که تفاوت پخش اکران آنلاین نمایش افسانه پری دریایی در اجرای زنده آن با آنچه که طی تعطیلات نوروز در پردیس تئاتر خاوران طی بازه زمانی ۱۰ روزه صورت گرفت در چه نکاتی بود؟ گفت: من شاهد آن اجراها نبودم اما تفاوت ما آن است که با چهار دوربین مثل یک استودیو از فضای صحنه استفاده می‌کنیم. تمرکز ما بر کار کودک است چرا که احساس می شود مخاطب تئاتر کودک بسیار بیشتر است و این ارزش سرمایه‌گذاری در این حوزه را به سبب متقاضی بیشتری که دارد توجیه و تضمین می‌کند.

آمار و گستره مخاطبان نخستین اکران آنلاین تئاتر

وی با اشاره به آنکه اما بحث کلان ما این است که نگاهمان بر مقایسه استوار نیست افزود: مهم این است که این اتفاق افتاده است. باید نقاط ضعف و قوت‌ها شناسایی شود و در سایه حمایت یکدیگر این امر را  پیش ببریم. هم گروه، هم سایت و هم مرکز هنرهای نمایشی به‌عنوان متولی اصلی باید حمایت کند. هر جایی که امکان تبلیغ هست همه باید به هم کمک کنند.

فدایی‌حسین درباره آمار مخاطب اکران آنلاین در نخستین شب تجربه آن گفت: در سالن مجازی پنجاه خرید صورت گرفت و وقتی قرار است در منزل پخش شود نیازی نیست به تعداد تماشاکننده بلیط خریده شود. پراکندگی آن از کل کشور بوده است. در شروع درحال فعال کردن تیم‌های روابط‌عمومی در استان‌ها هستیم تا در هر استان افرادی را داشته باشیم تا بتوانند فرایند اجرا را تبلیغ کنند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اکران آنلاین اجراهای زنده تئاتر در ادامه اجراهای تالار هنر ادامه خواهد داشت گفت: امیدواریم گامی که برداشتیم آغازی باشد برای فعالیت‌های بعدی، درواقع برنامه‌ریزی‌مان برای آینده است اما همه این‌ها منوط به آنست که حمایت‌های لازم صورت بگیرد و چه‌بسا این کار الگویی شود برای سالن‌های دیگر.

حمایتی از ما نشده است

رضا بیات نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایش افسانه پری دریایی در گفت‌وگو با خبرنکار فرهگی ایرنا با اشاره به آنکه در اسفند ۱۳۹۸ این اثر را ۱۵ شب به صحنه بردیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا اجرای متوقف شد. با آغاز فصل مجدد فعالیت‌های تئاتری با دعوت از گروه، بار دیگر اجرای نمایش را در تالار هنر آغاز و در گام جدید تلاش کردیم در کنار اجرای زنده و صحنه‌ای برای تعامل بیشتر با مخاطبان بتوانیم از تئاتر آنلاین به‌معنای واقعی آن نه به شکل آفلاین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اکران آنلاین از جهت حفظ سلامتی و افزایش گستره مخاطبان خارج از تهران و دسترسی به فضای اینترنت می تواند مفید باشد. برای تحقق این مهم به همراه گروه تئاتر رو که امکانات فنی و تصویربرداری را فراهم کردند هزینه‌های بالایی متقبل شدیم اما تا امروز حمایتی از ما نشده است.

    انتظار داشتیم در اجرای افتتاحیه اکران آنلاین این اثر که برای نخستین بار در کشور در قالب اجرای زنده صورت می‌گیرد با توجه به دعوت‌نامه های ارسالی حداقل شاهد حضور یک یا دو مدیر عرصه تئاتر و در نگاهی کلان‌تر عرصه فرهنگ و هنر کشور باشیم که متأسفانه این امر رخ نداد. هر چند ما از طریق مدیریت تالار هنر از مدیران و مسئولان عرصه هنرهای نمایشی کشور مستقل و رسمی دعوت به عمل آورده بودیم و آن‌ها نیز قول مساعد برای حضور داده بودند.

کمک هزینه‌ای به ما پرداخت نشده است

بیات در پاسخ به این پرسش که قرار بود کمک‌هزینه‌ اجرای گروه‌های نمایشی در برنامه فصل جدید اجراها در تالارهای زیر نظر اداره‌کل هنرهای نمایشی در نخستین شب اجرای ۵۰درصد از کمک هزینه را نقد دریافت کنند به گروه تعلق گرفته است یا خیر گفت: این مبلغ نه به ما و نه به گروه بعد از ما که به فاصله کمتر از دو ساعت اجرای خود را به صحنه می‌برد تعلق نگرفته است.

بیات با تاکید بر آنکه تئاتر کودک نسبت به تئاتر بزرگسال تولیدش به دلیل طراحی دکور و لباس و گریم پرهزینه‌تر است گفت: کمتر شاهد شکل و نگاه حمایتی از سوی مسئولان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان بوده‌ایم. حتی در بلیت آثار تئاتر کودک و نوجوان نیز این اختلاف را نسبت به آثار بزرگسال داریم. مبلغ بلیت آثار تئاتر کودک و نوجوان به مراتب کمتر از تئاتر برگسال است.

کارگردان نمایش افسانه پری دریایی درباره رضایتش از اکران آنلاین همزمان با اجرای صحنه‌ای این نمایش در تالار هنر یادآور شد: از کیفیت راضی هستیم و حتی تعداد اندکی نیز بلیت خریدند در گام نخست راضی‌کننده بود. مخاطبانی از استان‌های بوشهر، مازندران، اصفهان، کرمانشاه و همدان داشتیم و طبق صحبت همین مخاطبان که خواستیم نظرشان را اعلام کنند آن‌ها نیز از نظر کیفیت نمایش و کیفیت تصویر و صدا راضی بودند.

    اکران آنلاین تئاتر همزمان با اجرای صحنه‌ای آن اتفاق کوچکی نیست. همیشه اولین‌ها سخت‌ترین است ما درایران اولین را رقم زدیم و ممکن است که بعدها افرادی دیگر امدعی این امر باشند. اما ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۹ در تاریخ تئاتر ایران به نام گروه نمایش ما و تالار هنر می‌ماند به ویژه آنکه ما این کار را با دست خالی و تمام سختی‌ها و مشقات فراوان اجرا شد.

رفتارمان باید متناسب با وضعیت کنونی کشور باشد

دکتر قادر آشنا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشکر از تمام کسانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته اند، گفت: ویروس کرونا شرایطی را بر ما تحمیل کرده که علی‌القاعده در حوزه برنامه‌ریزی خرد و کلان در عرصه تئاتر کشور باید متناسب با وضعیت کنونی کشوررفتار کنیم.

وی با اشاره به آنکه وجود موافقان و مخالفان نسبت به تئاتر آنلاین و احترام به نظرهای آنان ادامه داد: با توجه به شرایطی که ویروس کرونا به نوعی بر ما تحمیل کرده، استفاده از فضای مجازی را به‌عنوان یک راهبرد در دستور کار قرار دادیم و جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم. حتی درباره چگونه استفاده کردن از فضای مجازی برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر زیر نطر مرکز هنرهای نمایشی و گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم.

آشنا گفت: در حوزه اکران آنلاین تئاتر تالار هنر پیشقدم بود و خوشبختانه اکران آنلاین تئاتر برای نخستین بار به معنای واقعی در این تالار اتفاق افتاد. واقعی به این معنا که برخی کارها ضبط سپس پخش می شوند که آن نیز به جای خود حرکتی خوب است؛ اما این‌که هم‌زمان با اجرای زنده شاهد اکران آنلاین باشیم حرکتی است که خود ما آن‌ها را تشویق می‌کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همین امر نشان داد که اگر اراده‌ای برای انجام یک کار باشد اسباب و منابع آن پیدا می‌شود و می‌توان آن را انجام داد.

برنامه فشرده کاری مانع از حضورم در تالار هنر شد

آشنا در پاسخ به این که هنرمندان گروه تئاتر افسانه پری دریایی از حضور نیافتن مسئولان نمایش از جمله خود او در اجرا با وجود دعوت رسمی گلایه داشتند گفت: توقع دوستان توقع به‌جایی بود و از ما نیز دعوت شد؛ اما این روزها به دلیل مشغله‌ها برای حل مسائل امور تئاتر در قالب جشنواره‌های پیش رو و حمایت از گروه‌ها و تماشاخانه‌های متضرر روزهای پرفشاری را پشت سر می‌گذاریم، نتوانستم در نختسین شب و افتتاحیه اکران آنلاین حضور داشته باشم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که گروه تئاتر افسانه پری دریایی از عدم دریافت ۵۰درصد کمک‌هزینه اجرای عمومی طبق صحبت‌ها و وعده‌های مرکز هنرهای نمایشی برای گروه‌هایی که با فصل جدید اجراهای آثار نمایشی همراه شدند نیز گلایه داشتند تصریح کرد: غیرممکن است گروهی اجرای‌شان را شروع کرده و کمک هزینه‌اش را دریافت نکرده باشد.

    این‌که می‌گویم غیرممکن است با قطعیت می‌گویم؛ زیرا منابع آن تامین شده و حرفی را که زده‌ام بر آن هستم. به محض اجرا وقتی مدیر سالن اعلام کرد نمایشی اجرای خود را آغاز کرده ما ۵۰درصد کمک هزینه را به آنها پرداخت می‌کنیم. قول می‌دهم اگر از سوی ما اشتباهی صورت گرفته با آن‌ برخورد خواهد شد اما یقین دارم این دغدغه را به گونه‌ای به مجموعه خود منتقل کرده‌ایم که در شرایط کنونی کارها در شرایطی اجرایی خود را آغاز می‌کنند که در همان روز نخست ۵۰ درصد کمک‌هزینه خود را دریافت کنند.

وزارت فرهنگ و ارشاد سالامی برای کمک‌هزینه‌ها یاریگر ما بود

آَشنا افزود: از میان آثاری که تابه‌حال و بعد از باز شدن سالن‌های نمایش اجرا رفته‌اند اولین بار است می‌شنوم گروهی کمک هزینه خود را دریافت نکرده است. نکته مهم آن‌که ما به مدیران سالن‌ها اطلاع دادیم به محض پایان اجرا به ما اطلاع دهند تا ۵۰درصد باقی مانده کمک هزینه را نیز در فاصله یک روز به گروه تحویل دهیم.

وی ادامه داد: با وجود تمام تنگناها و مشکلات مالی موجود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخص وزیر و معاونت امور هنری وزارتخانه برای تامین کمک‌هزینه‌ها همراهی کردند و این قولی‌ است که داده و اجرا می‌کنیم.

وقتی شعار دادیم؛ عمل می‌کنیم

مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت‌های تبلیغاتی و مالی از گروه‌های فنی و تارنمای رابط برای اکران آنلاین اجرای آثار تئاتری گفت: تمام گروه‌های فنی و تارنماهای همراه با مبحث اکران آنلاین تلاش می‌کنند تا برای ادامه حیات و فعالیت‌شان سود خود را در این حوزه دریافت کند.

وی یادآور شد: این در حالی است که ما نیز در مرکز هنرهای نمایشی و تارنمای مختص خود یعنی ایران‌تئاتر در حال گسترش زیرساخت‌ها و افزایش ظریفیت برای اکران آنلاین نمایش‌ها هستیم. حتی بنا داریم اگر اثری به هر دلیلی نتوانست اجرا برود، آنرا در تارنمای اختصاصی مرکز هنرهای نمایشی اکران کنیم. وقتی شعار استفاده کردن از فضای مجازی را دادیم باید زیرساخت‌های‌مان را نیز باید فراهم کنیم که این مسئله کمی زمان‌بر است.

به گفته آشنا زمانی که ما برای خود گذاشته‌ایم دو ماه است که بتوانیم زیرساخت‌ها را روزآمد کنیم و خوشبختانه تمام کارها با قدرت و سرعت درحال انجام است. حتی به لحاظ قوانین و مقررات ناظر بر این امر به دلیل قوانین موجود بالادستی و نظارت صداوسیما درباره پخش آنلاین فیلم تئاترها، پیش‌نویس جدیدی آماده کردیم که آنرا به وزارت‌خانه ارائه می‌دهیم تا مبنایی برای پخش تئاترهایی که ضبط کرده و یا آنلاین پخش خواهیم کرد باشد.




وبگردی