آفتاب

معمای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات۱۴۰۰ / کولایی: شاید آمدیم



الهه کولایی، استاد علوم سیاسی و نماینده اسبق مجلس می‌گوید: تفکر اصلاحات ظرفیت بالایی دارد که از طریق آن می‌توان بخشی از مطالبات اجتماعی مردم را نیز تأمین کرد.

به گزارش خبرآنلاین،  «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» از زمان تاسیس به عنوان یک نهاد که بیشتر نگاه انتخاباتی داشت، توانست برخی از آسیب‌های موجود در جریان اصلاحات را شناسایی و حتی در مسیر رفع آنها نیز گام بردارد. توجه به ظرفیت شخصیت‌های عمدتا منفعل شده بعد از حوادث سال ۸۸ و همچنین ایجاد هماهنگی در بین احزاب اصلاح طلب تنها بخشی از خدمات این شورا به جریان اصلاحات است.
 
اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰ کاندیدا دارند؟ /سلامتی: حلقه مشورتی تشکیل شود

نحوه ایجاد این شورا و نوع رفتار آن با گروه‌های سیاسی مختلف چنان تأثیری در روند سیاسی کشور داشت که حتی برخی از کارشناسان موضوع تشکیل «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» را الهام گرفته از همین نهاد سیاسی بدانند. اما امروز و پس گذشت چندسال فعالیت انتخاباتی، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، این نهاد سیاسی در موقعیتی قرار گرفته که بخشی از اصلاح طلبان موضوع پایان کار این نهاد شورا و رفتن به سمت تشکیل یک ساختار انتخاباتی جدید را مطرح می‌کنند.

الهه کولایی، بانوی سیاستمداری که تفکر اصلاح طلبی نیز دارد در خصوص آینده کاری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با کمی بیم و امید صحبت می‌کند. او ادامه حیات سیاسی این نهاد را ملزم به خواست مردم و همچنین نگاه باز حاکمیتی می‌داند.

این استاد دانشگاه معتقد است جریان اصلاحات ظرفیت بالایی برای معرفی نیرو در جهت لیدری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دارد، اما همچنان تأکید می‌کند که تنها راه ورود دوباره اصلاح طلبان به کار تشکیلاتی در آستانه انتخابات، خواست مردم و باز شدن فضای سیاسی برای اصلاح طلبی است.

او البته اصلاح طلبی را محدود به عالم سیاست نمی‌داند و قائل به این تفکر است که می‌توان در حوزه‌های مختلفی دیگر، به خصوص در امور اجتماعی نیز دست به اصلاحات زد و در مسیر تأمین خواسته‌های مردم نیز گام برداشت.

آنچه در ادامه می‌خوانید؛ گفتگوی خبرآنلاین با الهه کولایی، فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب است؛

******

* خانم کولایی! لطفا ارزیابی خود را از شرایط حاکم بر «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح» طلبان در مقطع کنونی بفرمایید؟ پیش بینی می کنید این شورا به مرحله انحلال برسد یا...

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به عنوان نهادی که اجماع سازی و یکپارچه سازی فعالیت اصلاح طلبان را در دوره‌های انتخاباتی مشخص هدف قرار داده بود، توانست با جلب آرای مردم؛ در عرصه سیاسی کشور تأثیرگذار باشد. این شورا حتی آرای مردم را نیز در مسیر تحقق خواسته‌ها و مطالبات آنان؛ سامان داد. بر اساس رویکرد مناسب و همچنین استقبال مردم، این نهاد توانست تأثیرگذاری خود را تثبیت کند. اما امروز نکته‌ای که باید در مورد این شورا به آن توجه شود؛ مسأله فضا و شرایط مناسب برای ادامه فعالیت این نهاد سیاسی است.

شورایعالی سیاستگذاری موجب همگرایی احزاب اصلاح طلب شد

باید شرایطی فراهم شود که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بر پایه موازین و شرایط قانونی، «احزاب اصلاح طلب» را ساماندهی کرده و در هنگام انتخابات؛ آنها را به حرکت در آورده تا بر پایه پذیرش و اقبال مردم، در شکل‌گیری نهادهای انتخابی؛ تأثیرگذار باشد. آنچه امروز اهمیت دارد؛ «اقبال»، «پذیرش» و «برآورده شدن انتظار» مردم از صندوق رأی و همچنین پیامدهای رأی دادن است. این مطالبه مردمی باید در عملکرد منتخبین ایشان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. پس باید فضا، شرایط و امکانات؛ برای تأمین مطالبات و خواسته‌های مردم در درون نهادهای شکل گرفته بر پایه انتخابات فراهم باشد.

* با وجود استعفای آقایان «عارف» و «موسوی لاری» از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، این نهاد تا چه زمانی بدون رئیس خواهد ماند؟

تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا این نهاد سیاسی فراتر از دوره‌های انتخابات فعالیت کند. اما آنچه در انتخابات مجلس در اسفندماه گذشته رخ داد، بر عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تاثیر منفی داشت. شکل نگرفتن شرایط مناسب برای رقابت نامزدهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و دیگر نامزدهای  احزاب اصلاح طلب، از جمله عواملی بود که مانع از حرکت رو به پیش این نهاد سیاسی شد.

اساس کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان فعالیت در  دوره‌های انتخاباتی بود، زمانی که فضایی برای رقابت و فعالیت انتخاباتی وجود داشته باشد، این شورا می‌تواند به نقش آفرینی مثبت خود ادامه دهد.

استعفای آقایان عارف و موسوی لاری را می‌توان بازتاب شرایطی که برای اصلاح طلبان پیش آمده دانست. عملکرد شورای عالی سیاستگذاری نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. در صورتی که شرایط مناسبی برای فعالیت این «جریان فکری» شکل بگیرد؛ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می‌تواند در مسیر سازماندهی دوباره و فعال سازی جریان اصلاحات گام  بردارد.
افراد شایسته زیادی می‌توانند جایگزین عارف شوند

* این شورا قرار است چگونه خلاء جایگاه ریاست خود را جبران خواهد کرد؟

خوشبختانه افراد «توانمند»، «شایسته» و «با تجربه» بسیاری در این جریان وجود دارند که می‌توانند، اعتماد عمومی و نیز احزاب و افراد مختلف در جریان اصلاحات را جلب کنند. اگر شرایط مناسب برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و  فعالیت اصلاح طلبان در عرصه انتخابات فراهم شود، می‌توان انتظار داشت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با شیوه و شاید شکل جدیدی در ساختار، فعالیت خود را از سر بگیرد. این برآورد زمانی تحقق خواهد یافت که مردم آماده مشارکت در انتخابات باشند و شرایط مناسب برای برگزاری یک انتخابات آزاد با حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی فراهم آمده باشد.

* برخی گمانه زنی‌ها خبر از حضور آقای «عبدالله نوری» و حتی «بهزاد نبوی» در جایگاه ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می‌دهد. نظر شما در خصوص این دو چهره و یا افراد شاخص دیگر برای تصدی مسئولیت ریاست شورای عالی چیست؟

اگر شرایطی را که پیش از این گفتم تحقق یابد؛ افراد زیادی در جریان اصلاحات وجود دارند که می‌توانند در این جایگاه قرار بگیرند.
اصلاح طلبی فقط در حوزه سیاست تعریف نمی شود

* زمان زیادی تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی نمانده است، فکر نمی‌کنید اصلاح طلبان در حال از دست دادن زمان برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باشند؟

تجربه نشان داده که انتخابات مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای مقدمات انتخابات ریاست جمهوری را فراهم می‌آورد. اگر قرار باشد همان شرایط محدود کننده که بر انتخابات اسفندماه حاکم بود در سال آینده نیز تکرار شود و خواسته‌ها و مطالبات رأی دهندگان به وسیله نامزدهای انتخاباتی اصلاح طلبان تامین نشود؛ ورود به عرصه انتخابات و حتی فعالیت برای سال آینده با پرسش‌های جدی روبرو می‌شود.

البته اصلاحات و اصلاح طلبی تنها در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود. این رویکرد را در عرصه‌های «اقتصادی»، «اجتماعی»، «فرهنگی» و حوزه‌های دیگر نیز می‌توان دنبال کرد و در مسیر بهبود شرایط عمومی کشور گام برداشت.

احتمال حضور جدی اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ وجود دارد

* با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که شاید اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ دست به یک کار تشکیلاتی وسیع برای معرفی کاندیدا نزنند؟

 احزاب اصلاح طلب فعالیت قانونی خود را ادامه می‌دهند. در همین مسیر «شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب» به عنوان یک نهاد تنظیم کننده فعالیت احزاب جریان اصلاحات فعال است. در کنار احزاب؛ نهادهای سیاسی درون جریان اصلاحات نیز بر اساس شرایط قانونی موجود در کشور فعال هستند.

چنانچه شرایط اجتماعی - سیاسی و ظرفیت‌های مناسب برای فعالیت اصلاح طلبان فراهم شود، در صورت اقبال و پذیرش مردم؛ برنامه ریزی برای تامین خواسته های آنان، ورود اصلاح طلبان به انتخابات ۱۴۰۰ دور از ذهن نخواهد بود.



وبگردی