آفتاب

دارویی که قطعا جان انسان‌ها را مقابل کرونا نجات می‌دهد



یک پزشک متخصص بیماریهای عفونی گفت: علائمی مثل اسهال و استفراغ و دردهای شکمی به‌ویژه در کودکان و شکایت‌هایی مانند سردرد و حتی حملات عروقی مغزی یا قلبی و انواع بثورات جلدی در نشانه‌های بیماری کرونا خودنمایی می‌کند به حدی که امروزه هر فردی این علائم را دارد باید به بیماری کووید شک کنیم تا خلاف آن ثابت شود.

خبرآنلاین: از زمان شیوع کرونا در سراسر جهان بارها حرف و حدیث ها درباره چگونگی درمان این بیماری بارها منتشر شده؛ اما هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. دکتر مرتضی ایزدی مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه بقیه الله و نایب ریس انجمن متخصصین عفونی کشور معتقد است تا به حال اهدای پلاسما از سوی بیمارانی که بهبود پیدا کرده اند تا الان راهکار خوبی برای درمان دیگر بیماران مبتلا بوده است.

او با توجه به علائم کووید ۱۹ می گوید: در چین کرونا در شروع خود را به صورت یک بیماری تب دار (٩٨%) و با سیری آرام و قدرت سرایت و مرگ ومیر محدود به جهان معرفی کرد؛ ولی جهان با یک ویروس مرموز و هوشمند مواجه شد که به نظر می رسد در دنیا شروعی آرام همراه با تب داشت اما در ایران، در بسیاری از موارد ملاحظه کردیم که تب چندان شایع نیست. ۴۰ تا ۳۰ درصد بیماران هیچ علامتی ندارند و هیچ شواهدی از بیماری وجود ندارد اما تست کرونای آن ها مثبت شده است. حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد علائمی خفیف در حد یک سرماخوردگی معمولی داشته و با درمان های علامتی و معمول به خوبی کنترل و درمان شده ولی ۱۵ -۲۰ درصد بیماران به علت تشدید وضعیت ازجمله اختلالات تنفسی مجبور به بستری در بیمارستان و نهایتاً حدود ۵ درصد نیاز به بخش های ویژه(ICU)و متأسفانه حدود ٢درصد مرگ ومیر به همراه دارد.
چقدر word بلدین؟ دیدن این آموزش رو از دست ندید
آغاز نام نویسی چهارمین آزمون استخدام بخش خصوصی 99

او با اشاره به شایعات در مورد ساخت واکسن ادامه می دهد: این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد؛ اگرچه گروه های پزشکی با درمان این بیماری فاصله ای ندارند. اما رفتار مرموز ویروس را نمی توانیم قطعی دفع کنیم و تابه حال هیچ واکسنی برای این بیماری کشف نشده و گروه های بسیاری در حال کار کردن بر روی واکسن هستند. حدود ۲۰ گروه در حال کار هستند که ۵ گروه به نتایج موفقیت آمیزی رسیده اند. اما روشن نیست نتایج این فعالیت ها چه زمانی در اختیار مردم قرار می گیرد و با چه قیمتی و توسط چه گروهی از افراد می تواند مورداستفاده قرار بگیرد. عوارض واکسن هم مشخص نیست. برای اینکه بتوانیم پاسخ بدهیم چه میزان تأثیر دارند جوابی نداریم.

دکتر ایزدی تاکید می کند: نکته دیگری که در مورد این ویروس وجود دارد این است که علائم این ویروس تغییر کرده اما ۳ مورد در خصوص مقابله با آن ثابت بوده و بر آن تأکید شده است؛ فاصله گذاری اولین شرط در امان بودن از بیماری است . دوم شستشوی دست ها و عدم ارتباط دست به مثلث صورت است که بسیار حیاتی است. استفاده از ماسک هم مورد سوم است که می تواند از ابتلا به این بیماری به نحو قابل توجهی جلوگیری کند.
ماسک زدن بسیار مهمتر از چیزی است که فکر می کنیم

وی به اهمیت استفاده از ماسک اشاره کرده و گفت: پوشیدن ماسک احترام به دیگران است و فردی که ماسک نمی پوشد به سلامت جامعه توهین می کند. اگر کسی به ما ابراز علاقه و دوستی کرد اما ماسک نداشت درواقع باید به دوستی یا آگاهی او نسبت به دوستی شک کنیم. پوشیدن ماسک توسط فرد نمی تواند او را در برابر بیماری مصون بدارد آنچه مهم است پوشیدن ماسک توسط همه است. به خصوص فردی که مبتلا است حتماً باید ماسک داشته باشد؛ حتی کسی که علائمی مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی دارد حتماً باید ماسک داشته باشد. در ضمن هنوز در سرایت هوابرد این بیماری ابهاماتی وجود دارد ولی حداقل در فضاهای بسته و محدود رعایت احتیاطات هوابرد ضروری است. به همین جهت پوشیدن ماسک توسط یک فرد به تنهایی نمی تواند او را در برابر بیماری کاملاً مصون بدارد درحالی که ماسک جمعی تا ۹۸.۵ درصد شانس پیشگیری به همراه دارد. آنچه مهم است پوشیدن ماسک توسط همه است.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: از هر ۵ نفر در جهان یک نفر در معرض ویروس کرونا قرار دارد. هر مرگ یک عدد نیست یک خانواده است که از هم می پاشد و مصیبت جمعی ایجاد می کند که جز با رعایت بهداشت فردی پیروزی بر این ویروس امکان ندارد. در بحث کووید ۱۹ برنده و بازنده وجود ندارد. یا کل کشور برنده هستند یا کل کشور بازنده اند. پس نیاز است دست به دست هم بدهیم و هر کس که کوتاهی می کند را وادار کنیم شرعاً و عرفا پاسخگو باشد. ایزدی به علائم بیماری کووید ۱۹ اشاره کرده و گفت: متأسفانه در دوره های مختلف با تفاوت علائم مواجه بودیم در ابتدا مشکلات تنفسی را شاهد بودیم مثل تنگی نفس و ... به تدریج علائم گوارشی هم ازنظر میزان بروز هم شدت علائم خود را نشان می دهد و علائمی مثل اسهال و استفراغ و دردهای شکمی به ویژه در کودکان و شکایت های نرولوژیک مثل سردرد و حتی حملات عروقی مغزی یا قلبی انواع بثورات جلدی در نشانه های این بیماری کم وبیش خودنمایی می کند به حدی که امروزه زمانی که فردی وارد مطب می شود و علائم دارد باید شک کنیم به بیماری کووید تا خلاف آن ثابت شود. گاهی هیچ کدام از علائم وجود ندارد و فقط با بی رمقی و خستگی -به خصوص در افراد مسن- روبه رو هستیم.

این پزشک متخصص در مورد کودکان به نکته جالبی اشاره کرده و آن ها را عامل انتقال خواند و تأکید کرد: شدت بیماری به خاطر فرم سیستم ایمنی کودکان، کمتر است ولی متأسفانه در بعضی موارد فوم های شدید و بحرانی در کودکان و حتی مرگ ومیر مشاهده می شود اما نکته مهم اینکه اطفال بشدت در انتقال بیماری نقش آفرین هستند لذا حتی درزمانی که حال بچه ها خوب است نباید به دیدار افراد مسن یا دارای ریسک فاکتور بروند.

وی با اشاره به تست هایی که در حال حاضر وجود دارد گفت: در حال حاضر چندین روش تشخیص آزمایشگاهی برای اثبات این بیماری وجود دارد که از روش های تشخیصی PCR تا روش های تشخیصی سریع بر اساس آنتی ژن یا آنتی بادی ویروس هیچ کدام حساسیت و یا اختصاصی صد در صد ندارد و نقش کمکی داشته به ویژه تست های الایزا که بیشتر برای مطالعات اپیدمیولوژیک و یا سابقه مواجهه کارایی دارد. و تشخیص همچنان بر اساس علائم بالینی و تصاویر رادیولوژیکی است. و به تبحر پزشک و یا تیم پزشکی وابسته است. لذا منفی بودن یک تست دلیل نبود بیماری و حتی مثبت بودن آن دلیل قاطع برای بیماری در فقدان تفسیر پزشکی نیست و به عبارت دیگر شامل تفسیر مثبت کاذب و منفی کاذب می شوند.
شرایط خروج از قرنطینه

وی به شرایط خروج از قرنطینه اشاره کرد و گفت: برای خروج از قرنطینه برای افراد جامعه اگر حداقل٣روز از قطع تب بدون استفاده از تب بر و بهتر شدن علائم تنفسی مثل سرفه و تنگی نفس گذشته باشد و حداقل ١٠روز از شروع علائم طی شده باشد قابل اجرا است و اگر فردی دارای تست مثبت PCRبوده است علاوه بر شرایط قطع تب و بهتر شدن علائم تنفسی حداقل به مدت سه روز باید دو تست سریع منفی از نمونه حلق و بینی به فاصله ٢٤ساعت داشته باشد؛ ضمناً اگر فرد فقط تست مثبت بدون علامت داشته باشد پس از ده روزبه شرط عدم علامت می تواند از قرنطینه خارج شود و یا در صورت دو بار تست سریع منفی مطابق فوق عمل نماید. البته کادر درمان که با افراد ریسک بالا سروکار دارند و یا افراد با نقص سیستم ایمنی نیاز به زمان قرنطینه طولانی تری دارند؛ بسیاری از پزشکان معتقدند که در افراد بستری بهتر است حدود دو هفته پس از ترخیص استراحت کرده و قرنطینه را رعایت نمایند.

وی به تشریح بحران سیتوکینها پرداخته و یادآوری کرد: وضعیت های التهابی شدید که قلب و کلیه و سیستم عصبی را درگیر می کند و بیمار وارد فاز بحرانی می شود که اگر به این مرحله برسد دست پزشکان بسیار بسته می شود و نباید بگذاریم به این وضعیت برسد. در ای سی یو مرگ ومیر بالای ۶۰ درصد است و بیمارانی هم که از آی سی یو مرخص می شوند تا مدت ها با عوارض آن درگیر هستند. لذا مبتلایان حتماً باید تا سی روز پس از ابتلا به شدت مراقبت کرده و در ارتباط با پزشک باشید.

وی ادامه داد: تست دوم آنتی بادی است که مرسوم شده و بسیاری از آزمایشگاه ها در کشور انجام می دهند و اگر درست ستاپ شده باشد پاسخ تا ۹۵ صحیح است اما صحت تست ۱۰۰ درصد نیست.
اوجگیری کرونا چه زمانی بود؟

وی به زمان اوج گیری بیماری در کشور اشاره کرده و گفت: ویروس کرونا در کشور ما دقیقاً بعد از تعطیلات عید فطر و ۱۵ خرداد اوج گرفت و هم وطنان در بسیاری از شهرهای کشور آن را نادیده می گیرند. رستوران ها مملو از تردد است از آن بدتر ادارات دولتی و شبه دولتی حتی در خود وزارت بهداشت مملو از ارباب رجوع بدون رعایت شرایط ایمنی است.

او با انتقاد به اعلام برخی از شهرها تحت عنوان وضعیت سفید گفت: ازنظر من چیزی به عنوان وضعیت سفید در کشور وجود ندارد. این ایراد بسیار بزرگی است که همکاران ما در ستاد کنترل بحران کرونا اعلام کردند. تا زمانی که رفت وآمد میان شهرهای ما به سهولت انجام می شود، شرایط بحرانی است؛ لذا شهرهای ما یا زرد هستند یا قرمز. نمی توانیم بگوییم شهری سفید است و کلی آدم را به آنجا برسانیم و بعد برگردند به شهرهای خود و همشهریان خود را مبتلا کنند. از سوی دیگر به بعضی مسائل که منجر به تجمع می شود دقت نداریم به گونه ای که رستوران ها مملو از مشتری است. در مبارزه با کرونا به طور میانگین بالغ بر ١٠٠نفر روزانه از دست می دهیم که در صورت عدم اتفاق ملی خدای ناکرده عددهای چند صدنفری دور از تصور نیست. خواهش می کنم التماس می کنم که کرونا را جدی بگیرید.

ایزدی در پاسخ به این نکته که با عدم بازگشایی مشاغل مشکلات معیشتی و اقتصادی در کشور اوج می گیرد، گفت؟ ما با مثلث بحران مواجهیم؛ یک ضلع سلامتی، یک ضلع اجتماع و ضلع سوم اقتصاد است و الزاماً اندازه این ها یکسان و ثابت نیست. برای مدیریت مرکزی این مثلث باید هارمونی ایجاد شود چراکه اگر شرایط بازگشایی ها ادامه پیدا کند کنترل بیماری امکان پذیر نیست. تیم پزشکی ما در حال فرسایش است؛ به شدت دل شکسته شده و همه خسته شدند و دچار افسردگی شغلی می شوند.
به پزشکان رحم کنید

وی با یک درخواست گفتگوی خود را ادامه داده و گفت: از هم وطنان خواهش می کنم هم به خود و هم به تیم پزشکی رحم کنند و از مسئولین هم می خواهم که شرایط را جدی بگیرند. این اعداد و آمار که هرروز اعلام می شود عدد نیستند انسان هستند که از بین می روند. خواهش می کنم کرونا را جدی بگیرید چراکه پشت در هر خانه ای خوابیده و حتماً باید یک عزم ملی پشت این مشکل وجود داشته باشد تا این ویروس مهار شود. کرونا نیامده که زود برود و همه دست به دست هم داده ایم تا کرونا ماندگار شود!

به اعتقاد این پزشک بحران ظرف سه ماه آینده روستاها را درگیر خواهد کرد؛ ایمنی روستاها کم است و با توجه به اینکه در روستاها دسترسی به سیستمهای بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها کم و با توجه به شرایط فصلی و فرهنگی امکان تجمعات ناشی از مسافرت های غیربومی و هم نشینی های قومی وجود دارد. لذا بحران به سختی کنترل می شود علی رغم اقدامات شایسته و بایسته خوبی که تاکنون توسط مسئولین و مردم و کادر درمان انجام شده متأسفانه تصمیم های سینوسی، شناور، نابهنگام، غیر هماهنگ و بعضاً بد کارشناسی شده وضعیت های مشابه در رفتار جامعه و به طبع آن نتایج غیرقابل قبول به دنبال داشته و دارد که انشالله در ادامه بتوانیم به موفقیت های قابل انتظار دست یابیم.

ایزدی با اشاره به بهترین درمان این بیماری که تا حال حاضر شناخته شده است گفت: در حال حاضر درمانی مانند پلاسما که تا وقتی فرد به حد بحرانی نرسیده به بیمار تزریق شود، می تواند جان یک انسان را نجات بدهد و این یک تشکر از خداست که کسی که بیمار شده پلاسمای خود را به دیگر بیماران تقدیم کند. اما متأسفانه اصلاً از این روش استقبال نمی شود و فعلاً دارویی که می تواند جان انسان ها را نجات دهد همین پلاسماست.

ایزدی در پایان ضمن تشکر از مردم مسئولیت پذیر و مسئولین محترم درصحنه به ویژه وزارت بهداشت، بیمارستان ها و کادر درمانی، جامعه خیرین و مردم خیر و نیروهای مسلح اعم از نظامی و انتظامی و سایر نهادها، وزارتخانه های درگیر و همراه گفت: بودن مردم درصحنه به ما روحیه می دهد، ستادهای بحران کرونا هم باید بیشتر در میدان تشکیل شود که هم زمان تصمیم گیری صورت بگیرد. از سوی دیگر بهتر است وزرای عملیاتی را بیشتر در ستاد کرونا داشته باشیم تا تصمیمات بهتری اتخاذ شود.



وبگردی