آفتاب

گزارشگر سازمان ملل ترور سردار سلیمانی را نقض قوانین بین‌المللی خواند



گزارشگر ویژه سازمان ملل ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رژیم آمریکا را نقض قوانین بین المللی خواند و تصریح کرد؛ در این عملیات یک مقام بلندپایه ایران که یک کشور با حق حاکمیت است، هدف قرار گرفت.

ایرنا: «اگنس کالامارد» روز پنجشنبه (۱۹ تیر ۱۳۹۹) با ایراد سخنانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عنوان کرد که ایالات متحده آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم درباره ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند. وی بر همین اساس عملیات آمریکا در به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه را نقض منشور ملل متحد خواند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل با بیان این مطلب که بسیاری از کشورها بدون اعتنا به قوانین بین‌الملل از هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ‌های خود استفاده می‌کنند خاطر نشان کرد که گسترش دامنه جنگ با تروریسم به امنیت و صلح جهانی خسارت وارد می کند.

درهمین حال وزارت امور خارجه آمریکا با محکوم کردن اظهارات خانم کالامارد مدعی شد که گزارش «خسته کننده» او با مجوز دادن به فعالیت «تروریست‌ها» حقوق بشر را نقض می‌کند. 

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این ادعا نتیجه گرفت که اقدام ایالات متحده آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدام درستی بوده است.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد روز جمعه (۱۳ دی ۱۳۹۹) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

کالامارد پیشتر هم ترور فرمانده نیروی قدس را نقض هنجارهای بین‌المللی در عملیات نظامی فرامرزی توصیف و تصریح کرده بود که اقدام واشنگتن، بدعت خطرناکی را به جای گذاشته که دستمایه بروز فجایع بیشتر خواهد بود.

وی متذکر شد که بر اساس منشور سازمان ملل متحد، باید نهایت تلاش برای جلوگیری از درگیری نظامی صورت گیرد و استفاده از زور به سناریوهای معدودی محدود شود.

این در حالی که است که به گفته گزارشگر سازمان ملل، ترور هدفمند سردار سلیمانی توسط ارتش آمریکا به طور کامل استانداردهای مربوط به استفاده از زور توسط دولت‌ها را نادیده گرفته است. 

کالامارد تصریح کرد که ترور سردار سلیمانی به عنوان فرمانده قانونی یک کشور با ترور فرمانده گروهک های تروریستی مانند القاعده و داعش متفاوت است. گزارشگر سازمان ملل متذکر شد؛ اینکه آمریکا به بهانه حذف وی، او را تروریست خواند، مبنای قانونی ندارد.



وبگردی