آفتاب

بازدید رئیس‌جمهور از خانه نوآوری و فناوری ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران



رئیس جمهور امروز - ۳۰ بهمن - از نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان «خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT)» در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران‌ که به عنوان شعبه مرکزی خانه‌های نوآوری و فناوری در کشورهای هدف صادراتی مستقر است، بازدید کرد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز - دوشنبه -  در جریان نظارت ستادی بر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان «خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT)» که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران‌ به عنوان شعبه مرکزی خانه‌های نوآوری و فناوری در کشورهای هدف صادراتی مستقر است، بازدید کرد.


خانه‌های نوآوری و فناوری (iHiT) علاوه بر تهران، در کشورهای کنیا، سوریه، چین، روسیه، چین، ازبکستان، ترکیه و عراق نیز دایر و فعال هستند و شعبه مرکزی iHiT که هاب این مراکز است زیر نظر معاونت علمی و فناوری در تهران دایر شده است.


بیش از ۶۸۹ شرکت در فضایی به وسعت ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع، بیش از ۲ هزار کالای نوآورانه و دانش‌بنیان را در بخش‌های بخش دام و طیور، خوراک و تغذیه، ماشین‌آلات کشاورزی، بخش حمل و نقل، آب و انرژی، ساختار شهر هوشمند، ساختمان و خانه هوشمند، برق و الکترونیک، مواد پیشرفته و پلیمر، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین‌الات الکترونیک، دارو و سلامت، تجهیزات پزشکی، گیم و انیمیشن، صنایع خلاق و صنایع دستی در این مرکز به نمایش گذاشته‌اند.


خانه نوآوری و فناوری iHiT با هدف ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری، تجاری‌سازی و صادرات فناوری‌های دانش‌بنیان از قبیل شوروم کالاها و دستاوردهای دانش‌بنیان، تامین فضای کار اختصاصی، فضای کار اشتراکی و اتاق‌های جلسات، ارائه خدمات نرم‌افزاری شامل تحقیقات بازار، بازاریابی، اخذ استانداردها و مجوزهای فروش، حمایت از توسعه بازار خارجی شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار توسعه بازار داخلی و به کارگیری و تعامل موثر با کارگزاران صادراتی، شرکت‌های مدیریت و صادرات راه‌اندازی شده و تسهیل فرآیند صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهی توسعه بازار بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی توانمندی دانش‌بنیان داخلی در بازارهای بین‌المللی از جمله ماموریت‌های اصلی آن است.




در زمان حاضر جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۱۵ تولید علم، رتبه ۵ نانوتکنولوژی، رتبه ۸ علوم شناختی، رتبه ۱۰ تکنولوژی، رتبه ۱۸ هوش مصنوعی و رتبه ۱۳ سلول‌های بنیادی در جهان قرار دارد.


تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان فعال کشور ۹ هزار و ۵۹۹ شرکت است که در سال ۱۴۰۱ تعداد این شرکت‌ها ۸ هزار و ۲۶۰ و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶ هزار و ۶۳۲ واحد بوده است. ۴ هزار و ۳۹۷ شرکت نیز درخواست خود را برای ثبت به عنوان شرکت دانش‌بنیان ارائه کرده‌اند.


تعداد اشتغال ایجاد شده در این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۲۸ هزار و ۴۷۹ نفر است که این تعداد در سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶۳ هزار و ۶۴۳ و ۲۱۲ هزار و ۱۲۹ نفر بوده است.


ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز امسال تا کنون به رقم ۱۸۹۰ میلیون دلار رسیده که این رقم در سال گذشته ۸۵۰ و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۰۳ میلیارد دلار بوده است.




وبگردی