آفتاب

پس لرزه‌های مهاجرت پسر قالیباف به کانادا



عباس زاده مشکینی گفت: در سال ورود به مجلس حقوق یک نماینده یازده میلیون ‌و پانصد تومان بود و در سال دوم سیزده و پانصد بود و در سال سوم نوزده و پانصد و امسال هم فکر می‌کنم بالای بیست تومان و کمتر از بیست و پنج میلیون تومان باشد

در حالی روز شمار انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی به صدا درآمده است که تلخی حواشی ساختمان بهارستان بیشتر از داغ شدن تنور انتخابات است. در یک هفته اخیر فعالان سیاسی، اجتماعی در فضای مجازی به دنبال تبیین مواضع و گاه کنایه به جناح رقیب هستند و در مواردی به هجمه به افرادی چون محمد باقر قالیباف و گاها مجلس یازدهم پرداخته‌اند.

بنابر گزارش جماران، چند هفته‌ی قبل بود که علی اکبر رائفی پور جنجال‌های بسیاری بر سر رشوه گرفتن نمایندگان و ماجرای ۱۴۰ سکه و همچنین خرج کردن پول نقد یا کارت پول توسط محمد سعید احدیان دستیار محمدباقر قالیباف در مجلس شورای اسلامی سرو صدای زیاد به پا کرده بود.

اتفاق اول هفته؛ حمله سایبری به مجلس شورای اسلامی

اما در کنار این حواشی روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن، بود که خبر آمد؛ سایت مجلس شورای اسلامی و نیز سایت خبرگزاری خانه ملت از دسترس خارج شده است و ساعتی پس از این اتفاق، یک گروه هکری وابسته به منافقین (سازمان مجاهدین خلق) در کانال تلگرامی خود مسئولیت این هک را پذیرفت. این گروه همچنین اسنادی را منتشر کرد که از طریق هک بیش از ۶۰۰ سرور مجلس به این اسناد دست یافته است. اما قسمت مهم ماجرا آنجا بود که ظهر همان روز لیستی با عنوان میزان حقوق دریافتی برخی نمایندگان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان منتشر شد که سریعا از سوی نمایندگان تکذیب شد.

در ساعاتی بعد روابط عمومی مجلس شورای اسلامی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، سایت مجلس شورای اسلامی و خبرگزاری خانه ملت از صبح امروز به ‌دلیل حملات سایبری، هک و از دسترس خارج شده است. ابعاد این موضوع توسط تیم‌های فنی کارشناسی در حال بررسی بوده و به‌ زودی اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت. بررسی اولیه این تصاویر نشان می‌دهد که برخی از این اسناد دستکاری شده و غیرقابل استناد است. به این صورت که هکرها احتمالا از طریق دسترسی محدود به برخی اسناد، اسناد واقعی را دستکاری کرده‌اند. به‌عنوان نمونه در فایلی که باعنوان حقوق نمایندگان در خرداد ۱۴۰۲ منتشر شده یک ستون باعنوان جمع نهایی حاوی اعداد غیرواقعی درج شده است که در اسناد پرداختی مجلس وجود ندارد.

در ادامه این جریان روزنامه کیهان نوشت: به نظر می‌رسد با دقت در هدف هکرها و عملیات رسانه‌ای پیرامون آن، بتوان هویت واقعی شبکه پشت‌پرده این عملیات سایبری و ترور شخصیت موازی آن را بازشناسی کرد. خط لجن‌مال کردن انتخابات از مسیر بی‌اعتبار کردن مجلس و دعوت به تحریم انتخابات، ماموریت راهبردی است که سرویس‌های جاسوسی مانند سیا و موساد همواره به گروهک‌های محارب و گروه‌های نفاق سپرده‌اند. در این مسیر، غالبا بسیاری از عملیات‌های هکری و خرابکاری‌های سایبری که از سوی خود سیا و موساد یا عناصر نفوذی مستقیم آن‌ها انجام می‌شود، از سوی گروه‌های ورشکسته‌ای مانند سازمان منافقین یا سلطنت‌طلبان گردن گرفته می‌شود تا مثلا بهانه‌ای برای اهمیت بخشیدن به این گروه‌های پرت از توجه افکار عمومی ایران داده شود.

سوالی اصلی که همیشه مردم از آن سخن می‌گویند، این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی چقدر حقوق و مزایا می‌گیرند؟ اما هیچ گاه شفافیتی وجود نداشت تا پاسخ مشخصی به آن داده شود!. که در این ارتباط احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به هک سایت مجلس گفت: عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ اگر هک اتفاق نمی‌افتاد مردم فکر می‌کردند ما خیلی حقوق می‌گیریم!.

در نهایت روز چهارشنبه به دنبال حمله سایبری و هک سایت و سامانه‌های داخلی مجلس شورای اسلامی و بروز اختلالاتی در این سامانه‌ها، اجازه ورود خبرنگاران به مجلس داده نشد و تا همین لحظه وضعیت به حالت عادی برنگشته است.

اتفاق دوم هفته؛ فرزند رئیس مجلس


اما در پی این اتفاقات به موضوع دیگر چون فرزند رییس مجلس که بسیار مورد توجه فضای مجازی قرا گرفت می‌پردازیم؛ چندی پیش یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار پرده از دریافت ویزای مهاجرتی اسحاق فرزند محمد باقر قالیباف برداشت که در شبکه ایکس افزود: اکنون دادگاه رأی را به نفع فرزند محمد باقر قالیباف صادر کرده و راه دریافت ویزای مهاجرتی کانادا برای او هموار شده است اما تا امروز از سوی رییس مجلس واکنشی در برنداشته است این اتفاق در حالی است که هنوز شفاف سازی در مورد پرونده سیسمونی‌گیت نشده است. در این رابطه روز ۲۲ بهمن فردی به قالیباف در مورد ترکیه رفتن خانواده او می‌پرسد که وی گفت: اینکه خانواده آدم به ترکیه برود، گناه است؟! اما این بار با افشای تلاش فرزند رئیس مجلس شورای اسلامی برای مهاجرت به کانادا در شبکه‌های اجتماعی واکنش گسترده‌ای داشته است. که در این خصوص علی اکبر رائفی‌پور گفت:میزان سرمایه گذاری فرزندتان در کانادا هزینه‌های مربوط به دریافت اقامت دائم در آن کشور، همچنین هزینه‌های حقوقی شکایت مذکور در همان سال‌ها از چه منبعی تامین و چگونه پرداخت شده است؟

اما در میان واکنش های منفی در فضای مجازی جلیل محبی در این مورد گفت: پسر قالیباف تهران است و تهران زندگی می‌کند. ویزای اقامت برای کاهش هفت‌ برابری هزینهٔ تحصیل بود. با وجود هجمه نظرات و انتقادات به سوی قالیباف وی زیر فشار حملات از سوی جبهه پایداری نیز بوده است که باید منتظر ماند آیا با وجود فشارها وی با پایداری‌ها بر سر لیست مشترک مذاکره میکند یا کماکان شاهد تخریب‌ها خواهیم بود!.

دشمن بعد از هک سوءاستفاده‌هایی می‌کند که قابل قبول نیست؛ ذهن مردم را مشوش می کند

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در خصوص هک سیستم مجلس شورای اسلامی گفت: باید سیستم ایمنی خود را افزایش دهیم. اینکه به راحتی سیستم‌ها هک شود، قابل قبول نیست. یکی از بحث‌های که داریم راهبردی است که مقام معظم رهبری از آن گفتند و آن راهبرد امنیت است که باید توسط دستگاه‌های مرتبط تحقق پیدا کند تا بتوانیم مشارکت بزرگ را رقم بزنیم. دشمن به دنبال این است که این امنیت را به هم بزند باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم چنین اتفاقی بیافتد. دشمن قرار نیست دلسوزی داشته و ما را کمک کند. امیدواریم این موضوع را جدی بگیریم در هر صورت دشمن بعد از هک سواستفاده‌هایی میکند که قابل قبول نیست ذهن مردم را مشوش میکند و باعث ایجاد شکاف می‌شود.

وی در خصوص تخریب افراد در آستانه انتخابات گفت: این تخریب‌ها در آستانه انتخابات اتفاق می‌افتد. چهره‌های مختلف مورد تخریب قرار می‌گیرند و متاسفانه کسانی که به تخریب دست می‌زنند چون چیزی برای ارائه ندارند می‌خواهند از طریق تخریب دیگران پیش بروند که کار اشتباه و خطرناکی است. اما اگر در جایی کوتاهی، مشکل و فسادی است باید به مراجع مربوطه ارجاع دهیم و مورد پیگیری قرار بگیرد و این قابل قبول نیست که چشم روی هم بگذاریم، باید مراجعی که مرتبط و مسئول هستند این را دنبال کنند، اما اگر دروغ است و کاربرد سیاسی و انتخاباتی دارد درست نیست. تخریب کردن نشانه این است که افراد برنامه ندارند و در سایه تخریب و پا گذاشتن روی شانه دیگران به جایی برسند.

حمله سایبری به مجلس با هدف و اغراض سیاسی انجام گرفت

شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در خصوص هک سیستم مجلس شورای اسلامی گفت: هکرهایی که با هدف این کار را انجام می‌دهند و با استفاده از تکنولوژی فضای سایبری قطعا دنبال اهداف مشخص و سازمان یافته هستند که هیچ مسئله حمله سایبری صورت نمی‌گیرد؛ مگر اینکه یک مسأله سیاسی، اقتصادی، امنیتی در آن تعریف نشده باشد، مواقعی که به پمپ بنزین‌ها، بنیاد شهیدحمله‌ کردند دنبال تنش در فضای اجتماعی بودند و در مجلس به دنبال فضای سیاسی هستند و بعضا هم دنبال فضاسازی و ایجاد بحران در هر جامعه‌ای هستند. بنابراین، حمله سایبری به مجلس با هدف و اغراض سیاسی انجام گرفت و با نشان دادن ردیف حقوقی نماینده‌ها کاملا در پی این بودند که در شرایط فعلی به نماینده‌ها و اعتماد مردم برای مشارکت آسیب برسانند و از این جهت بخشی از سیستم‌های کوچکی است که در سیستم‌های مجلس اختلال ایجاد شد ولی آسیب جدی‌ به ساختاراینترنت و فضای مجازی و باقی مجلس وارد نشد.

وی افزود: اصل موضوع مهم است که این‌ها با اهداف و اغراض سیاسی با هدف کاهش اعتماد مردم و ضربه زدن به مجلس یازدهم و همچنین به جایگاه نمایندگان در دوره‌های بعدی این کار را انجام دادند و یک کار سیستمی و کاملا سازمان یافته با مشارکت رژیم صهیونیستی، سازمان منافقین بود که این سازمان بعد از چند ساعتی فیش حقوقی نمایندگان را در دو ردیف قرار داد و این در حالی است که اصل واقعیت همان ردیف اول بود که ۲۵ میلیون تومان حقوق متعارف نمایندگان است. این‌ها با هدف کاهش مشارکت و آسیب زدن به زیرساخت‌های اعتمادی مردم مورد هدف قرار دادند و بیشتر با این رفتار رژیم صهیونیستی و جریان منافقین که برای مردم ماهیت و هویت‌شان کاملا مشخص است به اهداف سیاسی خود نرسیدند. فاقد اثر بود گرچه با هدف اثرگذاری این کار را کردند.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون امنیت ملی به این موضوع وارد شده است؟ گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی این فرصت را پیدا نکردند که به این موضوع ورود پیدا کنند؛ چرا که به تعطیلی مجلس برخورد کردند. اما در صحن مجلس به این موضوع پرداخته شد و آقای قالیباف هم توضیحاتی دادند. تمام سیستم‌های مجلس برقرار است و اگرچه این اولین بار نیست و در طی دو سه ماه گذشته حملات ناموفقی علیه سایت مجلس صورت گرفت و اخیرا هم درصد بسیار کمی در آن موفق شدند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص فشار بر قالیباف در پی این اتفاقات گفت: واقعیت این است که از اول انقلاب و تا به اینجا پرونده قالیباف مشخص است و همیشه در مسیر نظام، انقلاب و مردم بوده است و این حملات در شرایط فعلی بیشتر قصد تخریب و ضربه به جایگاه سیاسی آقای قالیباف است و در شرایط مختلف از جمله زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری شد و بعد از آن وارد مجلس شدند و مجدد تا به اینجا حملات در چنین شرایطی شروع می‌شود و قالیباف برای مردم و نظام یک خادم صادق بوده است، خللی هم در تصمیم مردم در رابطه با قالیباف ایجاد نمی‌کند. وی یک نیروی صادق به نظام، انقلاب کشور به مردم بوده است و در همین دوره از مجلس هم ثابت کرده که تمام ملاحظات و دغدغه مردم را داشته است و سلامت و عزت ایشان را به خوبی می‌شناسند. آن‌ها مسیر بدی را انتخاب کردند و آن هم مسیر تخریب است و اینکه مردم آگاه هستند و مانند گذشته نیست و به فضای مجازی دسترسی دارند و می‌تواند افراد سالم و ناسالم را تشخیص و تفکیک دهند و در حال حاضر هدف این است که مردم در مشارکت ضعیف باشند در حالیکه به هدفشان نمی‌رسند و مردم هم مشارکت می‌کنند و انتخاب درستی را در این راه دارند.

قالیباف آنچه که‌ در توان داشت برای کار آمدی مجلس به کار گرفت

محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دیگر نماینده‌ای بود که در خصوص هک سیستم مجلس و تخریب‌ها علیه قالیباف گفت: با توجه به اینکه سامانه الکترونیکی مجلس یکی از اساسی‌ترین، محکم ترین و آسیب نپذیرترین سیستم‌های کشور بوده است، هک این سامانه نشان از عمق کینه بدخواهان نظام و مجلس جمهوری اسلامی ایران است که به قول حضرت امام در راس نهادهای نظام است. یک کینه‌ از مجلسی دارند که مقام معظم رهبری به عنوان مجلس انقلابی چندین بار از آن یاد کرده بودند و به هر حال باید زهر کینه‌های خود را می‌ریختند و طبیعتا سرمایه گذاری‌های سنگینی کردند که توانستند سامانه مجلس را هک کنند.

وی افزود: اما در سال ورود به مجلس حقوق یک نماینده یازده میلیون ‌و پانصد تومان بود و در سال دوم سیزده و پانصد بود و در سال سوم نوزده و پانصد و امسال هم فکر می‌کنم بالای بیست تومان و کمتر از بیست و پنج میلیون تومان باشد و کسانی که مثل بنده تسهیلاتی گرفته باشند از آن‌ها هم مبلغی کم می‌شود و به اندازه یک حقوق کارمند ساده است. کسانی که این کار را کردند، آمدند چند کار صحیح را در کنار چندین کار غلط چیزهایی را خودشان اضافه کردند و را پخش کردند.

عباس‌زاده به کارهای مثبت مجلس شورای اسلامی پرداخت، و تصریح کرد: باید گفت که مجلس به دور از تمام حاشیه‌ها کارهای بسیار بزرگی کرده است و به تمام مسائل اصلی مانند حوزه کسب و کار، حوزه فساد، ایجاد اشتغال، کمک به تولید کشور پرداخته است و طبیعتا زمانی که لیست‌ کارهای مجلس دیده شود که برای معیشت مردم، مقابله با گرانی خودرو تلاش کرده کرده است و حتی مجلس وارد شفافیت وعده‌های انتخاباتی مجلس شده است؛ همچنین برای مسکن، مطالبات بازنشستگان، مقابله با ناکار آمدی، برای زنان، حذف ارز ترجیحی، ارائه برنامه برای نوسانات ارزی که باید گفت، مجلس کار بسیار مهمی کرده است و این بی‌دلیل نیست که مقام معظم رهبری چندین بار به عنوان «مجلس انقلابی از آن یاد کرده است».

وی افزود: دیده می‌شود این مجلسی که دارای ۲۹۰ نماینده است نسبت به تمام مجالس گذشته کمترین تعداد در مشکل تردید صلاحیت شده است و طبیعتا به اندازه عظمت کار این مجلس دشمن هم کینه بزرگی را دارد و این کار نه تنها از محبوبیت و ارزش این مجلس کم نمی‌کند بلکه عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد و ما ملت بیدار و هشیاری را داریم.

وی اضافه کرد: خدا رحمت کند حضرت امام را یک الگوی بسیار دقیقی را دست ملت دادند و گفتند که ببینید دشمن کجا را مورد هدف قرار می‌دهد و هر کجا را مورد هدف قرار داد، آنجا نقطه قوت شما است. حال که دشمن این مجلس را مورد هدف قرار داده است، به استناد الگوی ارائه شده توسط حضرت امام، ملت ما نتیجه می‌گیرد که آن نقطه، از نقاط قوت ما بوده است و انشاالله هر چه زودتر آثار این اخلال و کار سایبری جمع می‌شود و باعث می‌شود سیستم امنیتی سایبری مجلس محکم‌تر شود.

‌نماینده مردم مشکین شهر در خصوص در زمان فعلی این اقدام تا چه اندازه می‌تواند در میزان مشارکت تاثیرگذار باشد، گفت: بستگی به جهاد تبیین و اطلاع رسانی از دقیق و به موقع از سوی رسانه‌های ملی و سایر رسانه‌های ما دارد و اقتدار کشور از مشارکت مردم است، دشمن می‌خواهد که این مشارکت کم شود و این شیطنت‌ها را رقم می‌زند، ما باید امیدمان به ظرفیت فهم و هشیاری مردم باشد اگر ما با دیتاهای دقیق با اطلاع رسانی‌ به موقع را به مردم برسانیم. مردم ما خودشان می‌دانند چگونه برخورد کنند و به نظر بنده رفتار مردم مقوم اقتدار کشور خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی درباره فشار به قالیباف افزود: آقای قالیباف آنچه که‌ در توان داشت برای کار آمدی مجلس به کار گرفت و سعی کردند مجلس را از حاشیه‌ها به دور نگه دارند. با وجود اینکه بنده در انتخابات ریاست جمهوری ایشان را ترجیح نمی‌دادم، لاکن در جایگاه ریاست مجلس موفقیت ایشان را قابل توجه می‌دانم و نقدهایی بر آن وارد است اما این احساس را دارم که برخی نقدها از مرز انصاف خارج شده است و به تمام فعالان سیاسی توصیه می‌کنم که رقابت باعث نشود که از مرز انصاف خارج شویم.

وی تصریح کرد: بنده، قالیباف و سایر نمایندگان بی‌عیب و بی‌اشکال و بدون خطا نیستیم، ولی ما باید آن قسمت پر استکان را ببینیم و منصفانه بتوانیم قضاوت کنیم و در قضاوت‌ها عدالت را رعایت کنیم تا نقدمان بتواند موثر باشد و نقد را باید داشته باشیم؛ چرا که فرایندی برای اصلاح است و فرآیندی برای انتقام، حال‌گیری نیست و این نقد که مانند امر به‌ معروف و نهی از منکر است باید موثر باشد و آنچه که می‌گوییم و نقد می‌کنیم باید خودمان الگوی موثر آن باشیم و عامل به آن چیزی باشیم که آن را توصیه می‌کنیم و دوستان‌مان نباید کاری کنند که نقدشان از مرز انصاف خارج شود.




وبگردی