آفتاب

مردی که با آهنگ‌هایش، سالهاست که نجاتمان داده است



صادق نوجوکی خالق بسیاری از آهنگ‌های ماندگار و خاطره انگیز ایرانی است.

ممکن نیست آهنگ‌هایی که او برای خوانندگان مختلف می‌سازد، گُل نکنند. این جمله ساده‌ترین توصیفی است که عموم شنوندگان موسیقی پاپ ایران از هنر آهنگسازی صادق نوجوکی دارند.

صادق نوجوکی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۲۹ متولد شد. صادق نوجوکی نوازنده پیانو و رهبر ارکستر موسیقی کلاسیک نیز می‌باشد. صادق نوجوکی از پیشگامان استفاده از ارکستر زهی در موسیقی پاپ ایران به حساب می‌آید. از دلایل موفقیت صادق نوجوکی تحصیلات در مقطع فوق لیسانس موسیقی است.

نوجوکی فعالیت خویش به عنوان آهنگساز را، به طور رسمی در اوایل دهه پنجاه و در حالی که بسیار جوان بود آغاز کرد. نخستین آهنگ‌هایی که او با آن‌ها به عرصه فعالیت حرفه‌ای گام نهاد و خود را به جامعه هنری ایران معرفی نمود، آهنگ‌های دو ترانه از خوانندگان روز و مطرح آن سال‌ها بودند که اولی با نام «رودخونه‌ها» با صدای رامش، و دیگری به اسم «سرسپرده» (یه روز می‌دونم بی خبر) با صدای ستار، اجرا شد و هر دوی این ترانه‌ها با استقبال عمومی روبه رو شد.

پس از آن نام صادق نوجوکی به عنوان یک آهنگساز جوان و باذوق در زمینه موسیقی پاپ، در محافل هنری ایران مطرح شد. نوجوکی تا سال ۱۳۵۷ برای خوانندگان مختلف آهنگ‌های گوناگونی ساخت که اغلب آن‌ها جزو آثار شاخص و مطرح آن خوانندگان قرار گرفتند. پس از پیروزی انقلاب، صادق نوجوکی اجازه فعالیت نیافت و به ناچار به خارج از کشور رفت.

پس از مهاجرت نوجوکی فعالیت حرفه‌ای خود را، با ساختن آهنگ‌های متعدد برای خوانندگان مختلف، آغاز کرد. این فعالیت او در دهه‌های شصت و هفتاد به اوج خود رسید. آهنگ‌های او در این دوران جزو بهترین و ماندگارترین آهنگ‌های پاپ ایرانی محسوب می‌شوند. هم چنین نوجوکی در سال‌های پس از انقلاب در لس آنجلس در برنامه‌های نوروزی چند ترانه خواند، این ترانه‌ها به صورت مجموعه آلبوم‌های «خاطره» و «کرشمه» در همان سال‌ها به بازار موسیقی عرضه شد. به بهانه زادروز او چند آهنگ معروف و به یادماندنی‌اش را در اینجا مرور می‌کنیم.

نعمت عشق

آقا خوبه آقا جونه آقای گل آقا جون، این کمینه رو همیشه زیردست خود بدون/آقای خوب و عزیزم عمر و عزتت زیاد، الهی بدی و ذلت سر دشمنت بیاد

ترانه «نعمت عشق» معروف به «آقای خوب و عزیزم» یا «آقاجون» بود با صدای گوگوش، ترانه‌ی عاشقانه‌ای است با شعر محمد صالح علا و آهنگسازی او که ماجرای آن داستان عاشقانه‌ی پدر و مادرش است که محمد صالح علا بعد از شنیدن آن این شعر را گفت و ترانه‌ی «نعمت عشق» ساخته شد.

رودخونه‌ها

رودخونه ها، رودخونه ها، منم میخوام راهی بشم /برم به دریا برسم، ماهی بشم، ماهی بشم

«رودخونه‌ها» با صدای رامش به آهنگسازی او و تنظیم ناصر چشم‌آذر یکی از مشهورترین آهنگ‌های او است. محمدعلی بهمنی ترانه سرا این آهنگ ترانه‌ی آن را تحت‌تأثیر واقعه‌ای که بازگوکننده داستان غرق‌شدن یک عاشق و معشوق در بندرعباس بود، سروده است.

زندگی

خدایا توی دنیای بزرگت پوسیدیم که/خدایا خدایا خدایا توی دنیای بزرگت پوسیدیم که/می خواستیم می‌خواستیم/می خواستیم مثل این روزو نبینیم که دیدیم که

آهنگسازی این ترانه «صادق نوجوکی» با صدای هایده یکی از محبوب‌ترین آهنگ‌های او است. بیژن سمندر ترانه سرا ترانه‌ی «زندگی» سرگردانی خود را با شور عاشقانه آمیخت.

شیرین شیرین

شیرین من تلخی نکن با عاشق، تموم میشن گم میشن این دقایق/دنیای ما مال منو تو این نیست، رو کوه دیگه فرهاد کوهکنی نیست

«شیرین شیرین» نام ترانه‌ای است با صدای داریوش اقبالی که در سال ۱۳۷۸ در قالب آلبوم گل بیتا منتشر شد. ترانه این آهنگ را هدیه سروده و صادق نوجوکی آهنگسازی و تنظیم آن را انجام داده است.

بزن تار

بزن تار که امشب باز دلم از دنیا گرفته /بزن تار و بزن تار

«بزن تار» یکی از خاطره انگیزترین ترانه‌های منصور تهرانی به آهنگسازی نوجوکی و تنظیم ناصر چشم آذر با صدای هایده است. این اثر بار‌ها توسط خواننده‌های دیگر باز خوانی شده است یکی از ضعیف‌ترین بازخوانی‌هایش متعلق به «گرشا رضایی» است.

منبع: برترین ها



وبگردی