آفتاب

رئیسی: ایران بر سیاست نه شرقی و غربی استوار است



رئیس‌جمهور گفت: امروز در ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی اعلام می‌کنیم که ایران بر سیاست نه شرقی و غربی استوار بوده است و خود دارای قدرت و اقتدار است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن به مناسبت چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: مردم ایران عزت را به جای ذلت و استقلال را به جای وابستگی همه جانبه کشور به بیگانگان انتخاب کردند. پیام ملت ایران پیام استقلال بود.

وی با بیان این‌که «ایران امروز وابسته به شرق و غرب نیست» ادامه داد: پیام نه شرقی و نه غربی همیشه مورد توجه ملت ایران بوده است.

رئیسی با اشاره به این‌که «امروز در ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی  اعلام می‌کنیم ایران بر سیاست نه شرقی و غربی استوار بوده است» ادامه داد: ایران از شرق و غرب و هیچ کشور قدرتمندی دستور نمی‌گیرد. ایران خود دارای قدرت و اقتدار است.

رئیس قوه مجریه  در ادامه تاکید کرد: اقتدار نظامی و بنیه دفاعی کشور برای همه دشمنان که تجاوز به این آب و خام را در سر می‌پرورانند  بازدارنگی دارد. امروز می‌بینید که ادبیات تهدید کاملا به حاشیه رفته و دیگر کسی از این حرف‌ها که گزینه نظامی روی میز است نمی‌زند و کسی در فکر و زبانش در فکر تجاوز نیست و این به خاطر بنیه دفاعی، نیروهای توانمند و این حضور میلیونی مردم در سراسر کشور است.

وی اضافه کرد: در ۱۴۰۰ شهر و بخش و ۳۵ هزار روستا مردم به خیابان می‌آیند و دفاع از نظام مقدس اسلامی را فریاد می‌زنند که این باعث می‌شود که در عالم کسی جرات تجاوز به این آب و خاک را نداشته باشد.

رئیسی همچنین اظهار کرد: امروز در کشور به برکت خودباوری، خداباوری و مردم باوری پیشرفت های بسیاری در عرصه های مختلف از جمله صنعت هسته‌ای، نظامی، علمی و فناوری به دست آورده‌ایم. امروز ما ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم و در تولید علم در منطقه حرف اول را میزنیم و رتبه علمی‌مان در دنیا ۱۵ است که بسیار بالاست. جمهوری اسلامی امروز در بسیاری از عرصه‌ها توانسته به خودکفایی برسد. ما در صنعت پزشکی، دارویی و فناوری از سرآمدهای جهان شده‌ایم که این برکت انقلاب اسلامی و تلاش جوانان است.

وی با یادآوری مشکلات در پیش از انقلاب خاطر نشان کرد: قبلا برای تجهیز و تعمیر تجهیزات‌مان نیازمند مستشاران خارجی بودیم اما امروز به برکت استقلال و اقتدار نظام این افتخار را داریم که عزیزان‌مان در داخل خودشان توانمند هستند. امروز به برکت اسلام عزیز و آموزه‌های دین و آموخته های امام راحل و رهبری فرزانه مردم می‌خواهند مستقل، آزاد و مسلمان زندگی کنند.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه تأکید کرد: آنجایی که به گفتمان امام (ره) و رهبری عمل کرده‌ایم حوزه موفق‌ ما بوده است و آنجایی که افراد و مسئولینی در گوشه و کنار کشور به این گفتمان دل نداده‌اند و آن را باور نکرده‌اند عقب‌ماندگی داریم. تلاش ما در دولت این است که آنچه را امام (ره) و رهبری ریل‌گذاری کرده‌اند و جزو سیاست‌های کشور است و مردم می‌خواهند بر همان ریل کشور را اداره کنیم.

وی با تأکید بر این‌که «جمهوری اسلامی پرچمدار مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق انسان است»، عنوان کرد: امروز کافی است آن‌چه را که در فلسطین و غزه مقتدر می‌گذرد نگاه کنید تا غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی را بشناسید و در این تابلو جنایت علیه بشریت، جنایات بزرگ جنگی و کودک‌کشی را ببینید. مردم فلسطین محاصره شده‌اند و آب، دارو و نیازهای اولیه به روی این مردم بسته شده است. این اگر جنایت علیه بشریت نیست پس اسمش چیست؟ امروز مدافع این جنایت‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی کشورهای غربی هستند. اگر به خدا، وجدان و تاریخ اعتقاد دارید چگونه در برابر خدا، وجدان و تاریخ نسبت به این جنایت‌های هولناک پاسخ خواهید داد.

رئیسی ادامه داد: هر روزی که بمباران‌ها قطع شود بدانید و همه عالم بدانند که رژیم صهیونیستی از بین رفته است. آن‌ها فقط می‌خواهند زمان را بگذرانند وگرنه مرگ رژیم صهیونیستی فرا رسیده است. غربی‌ها با جنگ نظامی، محاصره اقتصادی و تحریم‌ها بسیار تلاش کردند که ما از دفاع از فلسطین و آرمان‌های انقلاب دست برداریم. به ما هم بارها پیام دادند که از دفاع از فلسطین دست بردارید اما امروز اثبات شد حق با جمهوری اسلامی و امام راحل آن مقتدای بصیرت‌آفرین ماست که فرمود فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و قدس باید آزاد شود.

وی در ادامه بیان کرد: امروز هم ما در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به آن‌چه مردم عزیزمان در خیابان‌ها فریاد زدند و بر پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی نقش بسته یعنی نام مبارک الله اعتقاد داریم که قدرت در دست اوست و آن‌چه مردم عزیزمان بارها بر آن تأکید کرده‌اند آن است که می‌توان با اتکا به مبانی انقلاب اسلامی و قانون اساسی حیات‌بخش و سیاست‌های نظام هم کشور را پیش برد و پیشرفت داشت و هم می‌توان بر مبانی انقلاب اسلامی پافشاری کرد. این نگاه که برخی معتقدند یا پیشرفت یا ایستادگی بر اصول و مبانی، درست نیست و ما معتقدیم یایی که وجود ندارد بلکه هم پیشرفت و هم پافشاری بر مبانی انقلاب شکوهمند اسلامی و آموخته های ۲۲ بهمن و این دو کاملا هماهنگ خواهند شد.

رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر این‌که «من و همه دولتمردان خود را موظف می‌دانیم ضمن پاسداشت پیشرفت‌هایی که کشور تا به حال کرده است گام‌هایی را در جهت پیشرفت کشور، رفع مشکلات و کمبودها برداریم»، افزود: در حوزه اقتصادی تلاش‌هایی انجام شده از جمله اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، شفاف سازی ها، چابک سازی ها، فرایندهای اداری و حذف ساختارهای فسادزا. این پیمانی است که ما با مردم عزیزمان داریم. مردم اعتمادشان به دولت و دولتمردان در این است که با فساد مبارزه کنند. مردم عزیز، ما بر سر پیمانی که با شما بستیم هستیم و اجازه نخواهیم داد کوچکترین فسادی در ساختار اداری کشور رخ دهد. ما معتقدیم می توان با اقتصاد و توسعه و توسعه درون‌زا و با اتکا به فرهنگ «ما می توانیم» و راه سرداران رشید اسلام مثل شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و بسیجیان و بسیاری از عزیزان مثل امام (ره) که به ما آموختند که ما می‌توانیم، حتما توان پیشرفت را در کشور داریم و به حول و قوه الهی گام هایی در این حوزه برداشته خواهد شد.

وی با ارائه آماری از اقدامات دولت سیزدهم اظهار کرد: ۷ هزار واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته که واحدهای تولیدی نیمه تعطیل یا تعطیل بوده‌اند و بسیاری از کارگران، مهندسان و کارشناسان مشغول به کار شده‌اند. آمار بیکاری کاهش چشمگیری در کشور پیدا کرده که این مسبوق به سابقه نبوده است. سرمایه  گذاری داخلی و خارجی افزایش یافته و افزایش بیمه سلامت و بیمه رایگان مردم، رشد ترانزیت، رشد تولید و رشد اقتصادی ایجاد شده است. ما گفتیم قبل از این دولت رشد ۰.۴ درصد بود اما در سال اول و سال دوم دولت چهار درصد رشد اقتصادی داشتیم و امسال هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و همچنان با تلاشی که دولتمردان و فعالان اقتصادی دارند دستیابی به رشد اقتصادی بالا امکان پذیر است. امروز رشد تولید و کاهش تورم بی‌سابقه داریم و تورم هم کاهشی شده است. ظرفیت برای کار و تلاش بسیار است و ما آینده را بسیار روشن می‌بینیم.

رئیسی در ادامه یادآور شد: ما در حوزه‌های زیرساختی بسیاری از اقدامات را آغاز کردیم از جمله در ناترازی در برق. ما ۲۲ هزار مگاوات کسری داشتیم که امروز شاهدیم با تلاشی که داشته‌ایم ۸ هزار مگاوات تولید برق در همین مدت کوتاه داشته‌ایم و تردید نکنید به زودی به صادرکننده برق تبدیل خواهیم شد. ما تنش‌های آبی در شهر و روستاها داشتیم و هدف‌گذاری‌مان این بود در ۱۰ هزار روستا این تنش‌های آبی را رفع کنیم که تاکنون تنش آبی ۳ هزار ۶۰۰ روستا حل شده و بقیه هم حل خواهد شد. شرکت‌های دانش بنیان ما به مرز ۱۰ هزار رسیده و نقش آن ها از ۳.۵ درصد به ۱۰ درصد در تولید ناخالص ملی دست‌یافتنی است. در حوزه‌های جاده‌های مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب کار در حال دنبال شدن است و با اقداماتی که انجام شده عقب‌ماندگی‌ها در حال جبران است. در آب، برق، انرژی، جاده و زیرساخت‌ها پیشرفت کرده‌ایم، دانشگاه ها فعال شده‌اند و ارتباطشان با مراکز تولیدی وصا شده است. پیشرفت را که یکی از وظایف ماست با مشارکت مردم مشکلات‌اش را حل خواهیم کرد و قطار پیشرفت ان‌شاءالله سرعت پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این‌که «دشمن به دنبال این است که ما نمی‌توانیم و می‌گویند شما نمی‌توانید»، اضافه کرد: اما ما به دنبال این هستیم که نشان دهیم تلاش‌ها می‌تواند استقلال را در حوزه اقتصادی مثل حوزه سیاسی در کشور نهادینه کند. باور ما این است می‌توانیم بسیاری از مشکلاتی را که مردم امروز از آن رنج می‌برند را حل کنیم. نگاه دولت امروز به مردم است و دولت با مردم و در کنار مردم است. آن‌چه امروز وظیفه همه ماست این است که ایجاد امید کنیم. ترجمان ۲۲ بهمن و دهه فجر امید است و این امید را باید در جهان هم ایجاد کنیم. کما اینکه مسئله فلسطین امروز از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول بشریت تبدیل شده است و این به خاطر ایستادگی ملت ایران بوده و این ایستادگی را شما به جهان آموخته‌اید.

رئیسی همچنین تاکید کرد: امروز دولت‌ها بدانند طبق آنچه رهبری هم فرمودند راه از بین رفتن رژیم صهیونیستی و بازدارندگی این رژیم از جنایت قطع همه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی است. پیشنهاد ما اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل متحد است. رژیمی که ۴۰۰ قطعنامه، بیانیه و مصوبه سازمان‌های بین‌المللی را تا کنون نقض کرده است چگونه می‌تواند پایبند به میثاق‌ها و مصوبات سازمان ملل باشد. ما معتقدیم یکی از گام‌های مهمی که باید برداشته شود اخراج این رژیم از سازمان ملل متحد است.

رئیس دولت سیزدهم در پایان ضمن تشکر از همه مردم، بسیجیان، نیروهای مسلح، جوانان، نوجوانان و همه کسانی که در این راهپیمایی عظیم حضور داشتند و تشکر از همه اهالی رسانه که این حضور را به جهان منعکس کردند، اظهار کرد: ضمن تشکر از مردم عزیز در شهرها و روستاهای مختلف و عزیزان دست‌اندرکار در برگزاری این راهپیمایی از جمله شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و همه کسانی که در شکل گیری این راهپیمایی باعظمت نقش داشتند، امیدوارم دعای شما مردم عزیز در این روز باشکوه در درگاه حضرت حق برآورده شود و رژیم صهیونیستی از بین برود و فلسطین آنچنانی که تا امروز بوده پیروز باشد و ما بتوانیم پیروزی آن را به زودی جشن بگیریم. از طرفی امیدوارم با عنایت حضرت حق و ائمه و به دست توانای شما مردم و با نوکری و خدمت گذاری دولتمردان، مشکلات مردم حل شود. ممکن است بعضی‌ها این موضوع را خیلی دور بدانند اما ما این کار را خیلی زود و نزدیک می‌دانیم. /ایسنا




وبگردی