آفتاب

ایران و سوریه، حریفی با ۵ دهه حسرت



تیم‌ ملی سوریه در پنج دهه اخیر همواره در حسرت شکست‌دادن تیم ملی ایران بوده است.

شاگردان امیر قلعه‌نویی که با غلبه بر فلسطین و هنگ‌کنگ صعودشان را به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌ ملت‌های آسیا قطعی کرده بودند، سه‌شنبه‌شب با برتری دو بر یک مقابل امارات به عنوان صدرنشین گروه C به اولین مرحله‌ حذفی این تورنمنت راه پیدا کردند.

از طرفی سوریه در گروهی که استرالیا به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی راه پیدا کرد، پایین‌تر از ازبکستان، با چهار امتیاز رتبه سوم را به خود اختصاص داد و چهارشنبه هفته دیگر در مرحله یک‌هشتم نهایی با شاگردان قلعه‌نویی روبه‌رو شود.

ایران و سوریه تاکنون ۳۰ بار به مصاف هم رفته‌اند که ۱۸ بازی با برتری ایران و یک مسابقه با برد سوریه به پایان رسیده و یازده تساوی هم در کارنامه تقابل‌های دو تیم نمایان است. در مجموع ۶۵ بار توپ از خط دروازه دو تیم عبور کرده که ایران ۵۰ گل و سوریه ۱۵ گل به ثمر رسانده‌اند.

دو تیم نخستین‌ بار ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۲ در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) تهران و در چارچوب مقدماتی جام‌ جهانی ۱۹۷۴ به مصاف هم رفتند که تیم ملی ایران با گلزنی اکبر کارگرجم موفق شد مهمانش را شکست دهد.

بهترین پیروزی ایران مربوط به سال ۱۳۸۳ می‌شود که تیم‌ملی با نتیجه هفت بر یک و با گل‌های علی دایی، علیرضا نیکبخت واحدی، محمد نصرتی، آرش برهانی (دو گل) علی کریمی و فرهاد مجیدی حریفش را شکست داد.

علی دایی و سردار آزمون هر کدام با چهار گل زده، بهترین گلزنان تاریخ تقابل‌های دو تیم‌اند و انس ساری و ماهر سعید با دو گل زده، بهترین گلزنان سوری‌ها برابر ایران به حساب می‌آیند.

آخرین برد سوریه برابر ایران که اتفاقاً تنها پیروزی‌اش مقابل یوزها محسوب می‌شود سال ۱۳۵۲ رقم خورده؛ جایی که عقاب‌های قاسیون با گل عبدالغنی تاتیش در ورزشگاه امجدیه، ایران را شکست دادند. از آن تاریخ به بعد سوری‌ها هیچگاه موفق به شکست یوزهای فوتبال آسیا نشده‌اند.

تیم‌ ملی سوریه در پنج دهه اخیر همواره در حسرت شکست‌دادن تیم ملی فوتبال ایران بوده و حالا در اولین دیدار مرحله‌ حذفی جام‌ ملت‌های آسیا حریف این تیم خواهد بود و باید دید آیا این طلسم طولانی ادامه خواهد داشت یا می‌شکند؟ /ایسنا




وبگردی