آفتاب

واکنش‌ نهادهای بین المللی و کشورهای مختلف جهان به انفجار تروریستی در کرمان



ایرنا نوشت: وقوع انفجارهای تروریستی حین برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، واکنش‌های نهادی بین المللی و کشورهای مختلف جهان در پی داشت و رسانه‌های خارجی نیز به طور گسترده آن را بازتاب داده اند.

دبیرکل سازمان ملل ، اتحادیه اروپا، نهادهای بین المللی ، محافل سیاسی ، مقامات و رهبران مذهبی و سیاسی ، کارشناسان و تحلیلگران ، دولت های غربی ، عربی و اسلامی ، کشورهای آفریقایی و آسیایی بطور رسمی و با انتشار بیانیه های جداگانه حادثه شنیع تروریستی را که جان انسان های بی گناه و غیر نظامی را گرفته، محکوم کرده و با ملت ایران ابراز همدری کردند.

بیشتر بخوانید: اخبار لحظه به لحظه از ۲ انفجار گلزار شهدای کرمان

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن عرض تسلیت به مردم ایران، حمله تروریستی روز چهارشنبه به این مراسم یادبود که بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت را به شدت محکوم کرد و خواستار پاسخگو شدن مسئولان این حمله شد.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، انفجار مرگبار در گلزار شهدای کرمان را به شدت محکوم و تصریح کرد که عاملان این رویداد تروریستی باید پاسخگو باشند.

این اتحادیه با مردم ایران اعلام همبستگی کرد و نوشت: این اقدام تروریستی باعث مرگ و زخمی‌شدن آمار تکان‌دهنده‌ای از غیرنظامیان شده است. ذهن ما با قربانیان و خانواده‌ آن همراه است.

بسیاری از رهبران و مقامات و شخصیت‌های مختلف جهان نیز به این حادثه تروریستی واکنش نشان داده و آن‌ را به شدت محکوم کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همچنین وزارت امور خارجه این کشور حمله تروریستی در کرمان را محکوم کرده و به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

اردوغان در پیام خود به ملت ایران گفت: از حملات شنیع تروریستی در کرمان متاسفیم و به مردم دوست و برادر ایران تسلیت می‌گوییم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در بیانیه‌ای این حمله تروریستی در کرمان را محکوم کرد و به رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر حمله تروریستی در کرمان تسلیت گفت.

پوتین تاکید کرد: قتل غیرنظامیانی که درحال بازدید از مزار عزیزانشان هستند، یک ظلم و دشمنی تکان دهنده است. ما تروریسم در هر شکل یا مظاهر آن را به شدت محکوم می‌کنیم.

هلند و ایتالیا نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ حادثه تروریستی در کرمان را محکوم و با مردم ایران اعلام همبستگی کردند.

وزارت امور خارجه هلند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس افزود: آمار بالای کشته‌ها و مجروحان در ایران عمیقاً غم‌انگیز است. ذهن ما همراه قربانیان و بستگان آنهاست.

ادموندو چیریلی معاون وزیر امور خارجه ایتالیا هم طی بیانیه‌ای با خانواده‌های قربانیان و ملت ایران اعلام همبستگی کرد. وی حادثه کرمان را رویدادی غیرقابل تصور توصیف کرد که ارزش‌های همزیستی مدنی را مورد اهانت قرار داد «تا یک کشور استراتژیک - محل تقاطع بین آسیا، اروپا و آفریقا - را بی‌ثبات و امنیت آن را خدشه‌دار کند»

این در حالیست که دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب از هرگونه اظهار نظر درباره انفجارهای تروریستی کرمان خودداری کرد و گفت هیچ حرفی ندارم.

هاگاری در کنفرانس خبری خود افزود: هیچ صحبتی درباره انفجارهای ایران نداریم و تمرکز ما بر جنگ علیه حماس است.

روزنامه وال استریت ژورنال چهارشنبه شب اعلام کرد: اسرائیل به متحدان خود اطلاع داده که در انفجارهای ایران دخالتی نداشته است.

این رسانه به نام کشورهایی که از آنها بعنوان متحد رژیم صهیونیستی نام برده، اشاره نکرده است.

مایکل مارتین وزیر امور خارجه ایرلند انفجار مرگبار و تروریستی در کرمان را «حمله کورکورانه» خواند و اظهار داشت: بمب‌گذاری در ایران را بشدت محکوم می‌کنم، تروریسم و خشونت هرگز قابل توجیه نیست.

انفجارها در کرمان ایران، چهار سال پس از آن رخ داد که سردار سلیمانی، فرمانده قدیمی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فرودگاه بغداد توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی ترور شد.

نخست وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس ملی پاکستان و سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران نیز طی پیام‌هایی حادثه تروریستی روز چهارشنبه در کرمان را محکوم و با دولت و ملت و مجلس جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی کردند.

انوار الحق کاکر طی پیامی خطاب به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که ما از تلفات انسانی در حادثه تروریستی در کرمان بسیار اندوهناک هستیم.

دولت نیکاراگوئه روز چهارشنبه در واکنش به حمله تروریستی در شهر کرمان گفت: این اقدام تروریستی «که هیچ کمکی به راه‌حل‌های فوری مورد نیاز جامعه بشری نمی‌کند» بشدت محکوم است.

میگل دیار کانل رئیس‌جمهوری کوبا نیز در پاسخ به این انفجار تروریستی اعلام کرد: کوبا حمله تروریستی در مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند.

ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین با انتشار بیانیه‌ای با ملت و دولت ایران و خانواده‌های قربانیان ابراز همبستگی کرد.

وزارت امور خارجه ونزوئلا علاوه بر ابراز همبستگی با خانواده‌های قربانیان، بهبودی مجروحان و مجازات قانونی مسببان این حادثه تروریستی را خواستار شد.

واکنش‌های جامعه بین الملل و کشورهای مختلف جهان به انفجار تروریستی در کرمان

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: ریاض مخالفت خود را با انفجارهای تروریستی علیه غیرنظامیان در جمهوری اسلامی ایران را اعلام و محکوم می‌کند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان امروز در سخنانی به مناسب چهارمین سالروز شهادت سردار سلیمانی، شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از زائران مرقد مطهر حاج قاسم در کرمان را به شدت محکوم کرد.

وی در ادامه گفت: به خانواده کسانی که در جوار مزار مطهر شهید سلیمانی در کرمان شهید شدند و در همان راهی که سردار سلیمانی رفت به شهادت رسیدند، تسلیت می‌گوییم.

قطر نیز در پی این حادثه تروریستی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: موضع دولت قطر مخالفت کامل با خشونت، تروریسم و اقدامات مجرمانه صرف نظر از انگیزه‌ها و دلایل آن است.

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که دولت دوحه این حادثه جانکاه را به خانواده قربانیان، دولت و ملت ایران تسلیت می‌گوید و برای مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی دارد.

در همین حال، دولت عراق با انتشار بیانیه‌ی رسمی درباره حمله تروریستی به کرمان اعلام کرد: دولت عراق حادثه تروریستی در شهر کرمان ایران را که ده‌ها قربانی گرفته است، محکوم کرده و همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام می‌کند.

عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهوری عراق نیز چهارشنبه شب این اقدام تروریستی را محکوم کرد و این ضایعه اسفناک را به مقام رهبری، حکومت و ملت ایران این حادثه دردناک را تسلیت گفت و برای قربانیان این انفجارهای تروریستی مغفرت، برای خانواده‌ی قربانیان صبر و برای مجروحان و زخمی‌ها نیز شفای عاجل مسألت کرده است.

پیش از این نیز سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق اقدام تروریستی در شهر کرمان ایران را که ده‌ها قربانی غیر نظامی در پی داشته به‌شدت محکوم و تقبیح کرد.

وزارت امور خارجه عمان نیز این دو انفجار تروریستی در شهر کرمان را به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای مجروحان آن آرزوی بهبودی کرد.

همچنین در بیانیه وزارت امور خارجه بحرین ضمن محکوم کردن این انفجارهای تروریستی آمده است: به خانواده قربانیان و حکومت ایران این حادثه را تسلیت می‌گوییم.

جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز اعلام کرد: حادثه تروریستی امروز در شهر کرمان که غیرنظامیان را هدف قرار داد و به شهادت و زخمی شدن صدها نفر منجر شد، محکوم می‌کنیم.

بیانیه حماس می‌افزاید: هرگونه اقدام تروریستی که غیرنظامیان را هدف قرار دهد و موجب برهم زدن امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران شود، در راستای خدمت به طرح‌های شوم دشمن صهیونیستی است.

در همین حال، جنبش جهاد اسلامی فلسطین انفجار تروریستی در میان مشارکت کنندگان در آیین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در کرمان را به شدت محکوم کرد.

جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد: تجاوز ظالمانه در کرمان باعث افزایش همبستگی امت اسلامی پیرامون مقاومت خواهد شد که شهید سلیمانی یکی از نمادهای آن باقی خواهد ماند.

رسانه‌های بین المللی نیز به نقل از مقامات و رسانه‌های ایرانی، به این انفجارهای تروریستی در بحبوبه جنگ اسرائیل و فلسطین پرداختند.

ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه عصر روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه در یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و مسیر زائران سردار سلیمانی، ۲ انفجار رخ داد که به دنبال آن، ۱۰۳ نفر شهید و ۱۴۱ نفر مجروح شدند.




وبگردی