آفتاب

گفت‌وگو با نوید شیرازی ، داور حقوقی و تهیه کننده سینما و تلویزیون



لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.
اینجانب نوید شیرازی فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما  میباشم  و از سال 1388 به تهیه کنندگی در سینما و تلویزیون مشغول بوده و به موازات آن دانش آموخته حقوق  بوده و از سال 1398 در مسند داوری حقوقی فعالیت دارم  و همچنین مشاور حقوقی شرکتها و موسسات فیلمسازی هستم .
جناب آقای شیرازی، داوری چیست:
جواب: لغت داوری از ریشه داد میباشد، داد به معنی قانون بوده و نیز داور همان دادور  است یعنی کسی که اهل داد است به داوری دادیه نیز می گویند، در شاهنامه آمده است که (تو شاهی و گر اژدها پیکری / بیاید بر این داستان داوری)، هم چنین به شکایت پیش قاضی بردن، قضاوت و حکومت میان مردم داوری میگویند، در زبان انگلیسی به داور Arbitrator گویند
جناب آقای شیرازی تا کنون آرای صادره شماتوسط محاکم قضایی ابطال شده اند؟
جواب: خیر چون کلیه آرایی که صادر میکنم جوانب قانونی رو  رعایت میکنم و به مواردی که قانون گذار محترم برای داوری منع کرده اند ورود نمیکنم وصرفا طرفین دعوارو در متن رای راهنمایی میکنم تاموضوع را مستندا به مواد قانونی درنظر گرفته شده برای آن موضوع از طریق مراجع ذیصلاح قضایی یا انتظامی پیگیری کنند.
تا کنون چند پرونده رسیدگی کرده اید؟
جواب:  بیش از 13 پرونده البته پرونده های زیادی برایم ارسال می شود اما اکثراً انجام نمی دهم.
چرا اینقدر کم؟
جواب: چون بنده معتقدم باید زمان کافی صرف کرد تا خدایی ناکرده حقی از شخصی  به دست من ضایع نشه برای همین من برای هر پرونده حدود 1الی 2ماه تحقیق می کنم بعد که برایم مسلم شد که طرفین با حسن نیت نسبت به هم رفتارمی کنند، جلسه تشکیل میدهم.
جناب آقای نوید شیرازی داوری حقوقی چیست؟
جواب: درک بهتر از فهمیدن داوری حقوقی  مستلزم آن است که ابتدا نکاتی را درباره داوری حقوقی بدانیم. داور به شخص ثالثی گفته می شود که با توافق طرفین و به صورت اختیاری با ذکر تمام مشخصات در توافقنامه قید می شود، تا در صورت بروز اختلاف بین طرفین به صدور رای بپردازد. همچنین داوری حقوقی هم امری کاملا مستقل و قراردادی است اما به معنای بی قاعدگی و عدم نظارت محاکم قضایی نیست.



جناب آقای نوید شیرازی چند نوع داوری داریم ؟
جواب: دونوع داوری  داریم، اختیاری و اجباری که در داوری حقوقی به صورت اختیاری،  برخلاف داوری حقوقی به صورت اجباری نیازی به معرفی از سوی محاکم قضایی نمی باشد. داوری  می تواند توسط فردی باشد که از جانب هر یک از طرفین و با تراضی آن ها انتخاب شده باشد. داور حقوقی توسط طرفین و به صورت مستقل انتخاب می شود،
مهمترین ویژگی ها  و محاسن داوری چیست؟
جواب: داوری ویژگی های خاص خودش رو داراست اما مهمترین ویژگی آن  اینست که  داوری به صورت مستقل است/ هزینه ها کمتر است/محاکم قضایی درآن  جنبه نظارتی دارند// سرعت رسیدگی بسیار بالاست
برای چه موضوعاتی نمی توان به داوری مراجعه کرد؟
جواب: دعاوی نکاح/فسخ نکاح و اصل نسب / صدور ورشکستگی / برخی از امور کیفری البته دعاوی ناشی از ورشکستگی را می توان به داور ارجاع داد ولی صدورحکم مبنی بر ورشکستگی را خیر
مزایای داوری حقوقی چیست؟
جواب: هرکدام از ما ممکن است در طول زندگی یکی از طرفین دعاوی مدنی، کیفری یا تجاری باشیم، و بی شک با روند طولانی  طی شدن پرونده ها در محاکم قضایی هم آشناییت داریم. با این اوصاف به دنبال شرایطی هستیم که در سریع ترین زمان ممکن در دعوای پیش آمده به نتیجه برسیم، داوری حقوقی، راهی است که در چند وقت اخیر مورد توجه قرار گرفته است که از مزایای  آن میتوان  اخذ نتیجه در سریع ترین زمان ممکن اشاره کرد و از دیگر مزایای آن این است که لازم نیست طرفین دعوا به دادگستری مراجعه داشته باشند و وارد فضای وهم آلود و خسته کننده دادگاهها بشوند چون رسیدگی می تواند در محلی باشد که به توافق طرفین رسیده یا توسط داور انتخاب شده است.
آیا رای داوری را میتوان ابطال کرد؟
جواب: بله اگر رعایت انصاف و حق  در آرای صادره  لحاظ نشود امکان ابطالش زیاداست.
آیا آرای صادره از محاکم قضایی و حل اختلاف رو قبول دارید؟
جواب: آرای بعضی از شعب رو  قبول دارم ولی بعضی رو خیر چون بعضی از شعب زمان کافی برای رسیدگی به پرونده ها رو رعایت نمی کنند و به دلیل راندمان بالای شعبه و اینکه آخر ماه پرونده ای نباشد تعداد پرونده هایی که دریک روز رسیدگی می کنند اغلب ممکن است بین 15 الی 20 پرونده باشد درنتیجه رایی که صادرمی کنند شرعاً و قانوناً در محاکم بالاترقابل نقض است.
جناب آقای شیرازی سنگین ترین پروند ای که داشتید چه بود؟
 جواب: سنگین ترین پرونده ای که داشتم اختلاف بین یک پیمانکار با یک شرکت ساختمانی بود که سه ماه طول کشید و علاوه بر  سه جلسه رسیدگی ، 5تا کارشناس حسابرسی هم در آن فعالیت داشتند و درنتیجه شرکت حدود 120میلیاردمحکوم شد.
آیاتاکنون شده است از روی عصبانیت رای داده باشید؟
جواب: خیرچون بنده کمترعصبانی میشوم، چندی پیش پرونده ای داشتم که یکی از طرفهای دعوا خیلی گستاخی میکرد درزمان رسیدگی ولی حق باهاش بود و درنتیجه رای پرونده به نفع ایشون صادر شد..
جنجالی ترین رایی که صادرکردید چه بود؟
جواب: خانم و آقایی به من مراجعه کردند که نمی خواستن طلاق بگیرند اما با هم توافق کرده بودند که بنده در خصوص مهریه معین شده در سند نکاحشون تصمیم بگیرم و مهریه ام مهر اسلامی قید شده بود و آقا اصرار داشت که مهریه اسلامی است و مهریه حضرت زهرا(س) درنتیجه من هم براساس مهرالسنه رای دادم یعنی  چیزی حدود 500درهم که معادل امروزیش حدود 26سکه تمام بهارآزادی میشد.
جناب آقای شیرازی شما تهیه کننده سینماو تلویزیون هم هستید آیا درخصوص دعاوی مربوط به دست اندکاران سینما هم تا کنون  پرونده ای داشته اید؟
جواب: بله... اخیراً یک پرونده داشتم که یکی از پلتفرم ها  بواسطه اینکه حسابهای بانکیشون مسدود شده بود از شخصی درخواست کمک کرده خواسته بودند به پشتوانه چکی که به ایشون میدن ایشون نیز از دسته چک شخصی خودش چک عوامل پروژه رو صادرکند وچون چک ارائه شده به اون بنده خدا از طرف پلتفرم برگشت می خورد تمام چکهای اون شخص هم با عدم موجودی مواجه شده بودند و برگشت می خورند و کاربجایی میرسه که منزل شخصیش رو طبق رای دادگاه به مزایده میزارن،  درنتیجه مدیرعامل پلتفرم اون بنده خدارو گرفتار پول بهره ای می کنه و سند املاکش رو تورهن باصطلاح نزول خور قرارمیده ....
شما رایی دادین در خصوص این پرونده؟
جواب: بله، ابتدا با طرفین طی چندین جلسه چند ساعته صحبت کردم،به مدیرعامل پلتفرم هم یادآورشدم  که واسطه نزول نباید می شد که متاسفانه گوش نداد درنتیجه من پلتفرم رو محکوم کردم به پرداخت 32میلیارد تومان درحق شاکی و یا تحویل سریال به شاکی چون این مقدارپول رو نداشت ترازی کردند که شاکی مالک سریال بشود.
توصیه آقای شیرازی به داوران یا اشخاصی که درمسند قضاوت هستند چیست؟
رعایت عدالت و انصاف ...
یک ساعت عدالت از یکسال عبادت بهتر است، زیرا بی عدالتی فضایی ناامن بوجود می آورد، بطوریکه مردم به تمام چیزها حتی عبادت خداوند نیز به شک می افتند. 


گالری تصاویر


وبگردی