آفتاب

آغاز رقابت‌های قهرمانی مردان جهان والیبال؛ اولین دیدار ایران با آرژانتین



رقابت‌های قهرمانی مردان جهان والیبال پر شور و حرارت در حال آغاز است و والیبال مردان ایران اولین چراغ را روز شنبه مقابل آرژانتین روشن خواهند کرد.

رقابت های قهرمانی مردان جهان برای ملی پوشان والیبال ایران، از امروز، شنبه (۵ شهریور) آغاز می‌شود و تیم کشورمان در اولین دیدار خود در این رقابت های حساس از ساعت ۲۰ مقابل آرژانتین صف‌آرایی می‌کند.

در گروه بندی این دوره از رقابت ها، گروه A متشکل از اوکراین، صربستان، تونس و پورتوریکو، گروه B، برزیل، ژاپن، کوبا و قطر، گروه C، لهستان، آمریکا، مکزیک و بلغارستان، گروه D، فرانسه، اسلوونی، آلمان و کامرون، گروه E، ایتالیا، کانادا، ترکیه و چین و گروه F شامل، آرژانتین، ایران، هلند و مصر خواهد بود.

دیدارهای مرحله مقدماتی دو گروه A و C به میزبانی لهستان در شهر کاتویتسه برگزار خواهد شد و چهار گروه دیگر (دوم، چهارم، پنجم و ششم) در پایتخت اسلوونی (لیوبلیانا) به میدان می‌روند.

تیم ملی کشورمان در ادامه دیدار های مرحله گروهی، دوشنبه، هفتم شهریور ساعت ۲۰:۳۰ به مصاف مصر و چهارشنبه، نهم شهریور ساعت ۲۰:۳۰ مقابل هلند قرار می‌گیرد.

در پایان مرحله گروهی قهرمانی جهان دو تیم برتر هر گروه به مرحله دوم صعود خواهند کرد و چهار تیم نیز از بین تیم‌های سوم شش گروه که عملکرد بهتری داشته باشند، به مرحله حذفی راه پیدا خواهند کرد.

ادامه مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در سال ۲۰۲۲ شامل مراحل یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال پیکار خواهد بود و در مجموع با برگزاری ۵۲ مسابقه (گروهی و حذفی)، قهرمان این رقابت‌ها مشخص خواهد شد.

شروع مسابقات قهرمانی مردان جهان فرصت خوبی بود تا با بهنام محمودی، کارشناس والیبال در مورد شرایط مسابقات گفتگویی انجام دهیم.
گروهی که تیم کشورمان در آن قرار گرفته را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

تیم ملی در گروهی قرار گرفته است که با کم کردن اشتباهات و دقت کافی می‌تواند به راحتی در مقابل تک تک هم گروه‌هایش پیروز باشد.
در مقابل آرژانتین و مصر قطعا می‌توانیم پیروز باشیم، در مورد تیم هلند، ما در لیگ ملت ها در مقابل هلند متحمل شکست شدیم اما به راحتی می‌توانیم این تیم را از پیش رو برداریم و با کسب سه پیروزی به عنوان سرگروه به مرحله بعد صعود کنیم.

این گروه برای تیم کشورمان گروه خیلی خوبی است و با توجه به آمادگی که در جام واگنر به دست آوردیم، مطمئن هستم با تمرکز بالا می‌توانیم تک تک حریفان را شکست دهیم. خوشحال هستم که تیم کشورمان در هفته دوم لیگ ملت‌ها علمکرد بسیار خوبی داشت و بازتاب‌های خوبی دریافت کرد، همین ها نشان می‌دهد که تیم می‌تواند نتیجه خوبی در این رقابت ها کسب کند.

با توجه به اضافه شدن بازیکن های مصدوم لیست تیم ملی را چه طور می‌بینید؟

بازیکن ها خوب مثل، جواد کریمی و علی اصغر مجرد پس از پایان دوران مصدومیت به تیم پیوستند. این بازیکنان هم تجارب خوبی کسب کردند و هم از آمادگی خوبی برخوردار هستند و من مطمئن هستم می توانند عملکرد بسیار خوبی در این رقابت ها داشته باشند و کمک زیادی به تیم بکنند.

این بازیکنان در جام واگنر آمادگی به دست آوردند و نشان دادند می‌توانند عملکرد درخشانی در قهرمانی مردان جهان داشته باشند.

بهروز عطایی نیز در این تورنومنت‌های اخیر ثابت کرد ظرفیت و توانایی بسیار بالایی دارد و دانش مربی ایرانی را نشان داد.

با توجه به گذشتن یک روز از مسابقات عملکرد بقیه تیم های حاضر در مسابقات و سطح بازی ها را چه طور پیش‌بینی می‌کنید؟

کوبا تیم بسیار قدرت‌مندی شده است. با توجه به اینکه سال ها از والیبال سطح بالای دنیا دور بوده است و خیلی از بازیکن های خوب این تیم مثل، لئال و لئون پناهنده کشورهای دیگر مثل، برزیل، روسیه و لهستان شدند، می‌توان گفت نسل جدید تیم ملی کوبا بسیار قوی حاضر شده است. دیدیم که این تیم چه طور کار تیم پرقدرتی مثل برزیل را سخت کرد. این تیم بسیار قدرتی و با مهارت است.

متاسفانه روسیه در این رقابت ها حضور ندارد و یک قدرت از ترکیب قدرت‌های جهان کم شده است.

سطح مسابقات قهرمانی مردان جهان بسیار متفاوت با لیگ‌ملت ها است. در لیگ ملت ها تیم ها به صورت پیش فرض با هم بازی می‌کنند، بازیکن های آسیب دیده استراحت می‌کنند، جوان ها خودشان را محک می‌زنند و مربیان ترکیب‌های جدید را امتحان می‌کنند. همچنین کشورهای مختلف می‌توانند میزبانی را تجربه کنند.

اما در قهرمانی مردان جهان شرایط متفاوت است و بازی‌ها بسیار متمرکز است؛ عملکرد تیم‌ها در رنکینگ جهانی بسیار تاثیر گذار است و فشار هر بازی بسیار زیاد است.
تیم های قدرمتمند جهان مثل، آمریکا، لهستان، برزیل و صربستان از بازیکن های قدیمی و خوب خودشان را دوباره دعوت کرده‌اند و همین نشان‌دهنده این است که این رقابت ها تا چه اندازه برای اهالی والیبال جدی و مهم است.
من مطمئن هستم در این دوره از مسابقات بازی های خوب و جذابی را خواهیم دید.

آرژانتین با همه قوا مقابل شیر مردان ایران


با توجه به صحبت هایی که با کارشناس والیبال کشورمان انجام دادیم و آنچه که از شواهد پیداست، جدی‌ترین رقیب ایران در این دوره آرژانتین است. خیلی ها دیدار ایران و آرژانتین را، دیداری برای تعیین سرگروه می‌دانند.

آرژانتین برای این مسابقات تمام نیروی خود را جمع کرده و از دو بازیکن قدیمی و قدرتمند خود نیز دعوت کرده است. لوسیانو دچکو و فاکوندو کنته به این تیم بازگشتند و قطعا حضور این دو ستاره در ترکیب تیم آرژانتین بازی را دیدنی‌تر خواهد کرد.

آخرین دیدار ما با آرژانتین مربوط به جام واگنر است که در مسابقه ای تماشایی تیم والیبال کشورمان موفق به شکست سه بر دو این تیم شد.

تیم والیبال هلند نیز، با حضور نیمیر عبدالعزیز، می‌تواند زهردار و خطرناک باشد و با توجه به شکستی که در هفته دوم لیگ ملت های والیبال ۲۰۲۲ مقابل این تیم به‌وجود آمد، این دیدار هم از جذابیت خاص خودش برخوردار است و به شکلی بوی انتقام می‌دهد.

قطعا همه دنبال کننده های والیبال از حساسیت رقابت‌های قهرمانی مردان جهان برای والیبال جهان آگاه هستند، رقابت هایی که همه تیم‌های جهان با تمام قوای خود در آن شرکت می‌کنند و به نوعی هر مسابقه رنگ و بوی فینال دارد.

آخرین هماهنگی ها برای شروع یک سفر طولانی


در روز پنج‌شنبه، اکبر محمدی و رضا نصیری، سرپرست و پزشک تیم ملی والیبال ایران در جلسه پریمیر اینکواری (هماهنگی) حاضر شدند. در این جلسه مدارک بازیکنان ایران و لباس تیم ملی و سایر موارد به دقت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تایید مسئولان فدراسیون جهانی رسید.

میلاد عبادی‌پور (کاپیتان)، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، محمدجواد معنوی نژاد، علی‌اصغر مجرد، امیرحسین توخته، مهدی جلوه، شهروز همایونفرمنش، امین اسماعیل‌نژاد، صابر کاظمی، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا موذن بازیکنان تیم ایران هستند.

میلاد عبادی‌پور به دلیل اینکه از ناحیه پای چپ احساس درد می کرد روز چهارشنبه زیر نظر کادر پزشکی به انجام تمرینات تخصصی پرداخت و نکته قابل توجه تمرین پنج شنبه صبح ملی پوشان بازگشت او به تمرین توپی بود.

هدایت تیم ملی والیبال ایران برعهده بهروز عطایی به عنوان سرمربی است و اکبر محمدی (سرپرست)، علیرضا طلوع‌کیان و احمد لاهوتی (مربیان)، حسین خوریانی (آنالیزور)، رضا نصیری (پزشک) رضا قلی‌پور (تراپیست) و یاناس (مربی بدنساز) دیگر اعضای کادر فنی تیم ملی والیبال ایران در این مسابقات هستند.

همه چیز در مورد سالن هایی که میزبان رقابت ها هستند


لهستان و اسلوونی میزبانان این دوره از رقابت ها هستند و این در شرایطی است که تا پیش از این قرار بود روسیه باشد اما جنگ با اوکراین باعث تحریم این کشور توسط فدراسیون جهانی شد.

مسئولان برگزار کننده این مسابقات سه سالن را برای برگزاری بازی‌های این دوره در نظر گرفته‌اند که دو سالن در لهستان و یکی در اسلوونی قرار دارد.

آرنا گلیویس (گلیویتسه) و اسپودک آرنا (کاتوویتسه) در کشور لهستان و استوژیتس آرنا (لیوبلیانای) اسلوونی سه سالنی هستند که از ۲۴ تیم حاضر در این دوره از مسابقات میزبانی خواهند کرد.

دیدارهای مرحله مقدماتی دو گروه A و C به میزبانی لهستان در شهر کاتوویتسه برگزار خواهد شد و چهار گروه دیگر (دوم، چهارم، پنجم و ششم) در پایتخت اسلوونی (لیوبلیانا) به میدان می‌روند. برای مراحل بعدی شهر گلیویتسه لهستان نیز برای برگزاری مسابقات انتخاب شده است.

سالن آرنا گلیویس سالنی چند منظوره در شهر گلیویتسه لهستان است که یکی از بزرگترین و مدرنترین سالن‌های این کشور به شمار می‌رود. این مجموعه شامل دو سالن مجزا است Arena Główna (سالن اصلی) و Mała Arena (سالن کوچک) که هر دو از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند.

Arena Gliwice مجموعه ای سطح جهانی است که بالاترین استانداردهای فناوری در آن به چشم می‌خورد و به همین دلیل می‌توان رویدادهای متنوعی ازجمله کنسرت‌ها، نمایش‌ها، مسابقات ورزشی شامل هاکی، دو و میدانی، تنیس، والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتبال، بوکس را میزبانی کند. ظرفیت سالن اصلی این مجموعه ۱۳ هزار و ۷۵۲ نفر است.

اسپودک آرنا، ۱۱ هزار و ۳۶ صندلی دارد و از ۳۵ بخش تشکیل شده است. این سالن در مساحتی حدود ۷ هکتار ساخته شده و امکانات قابل توجهی در خود جای داده است.

گفته می شود Spodek که یک اثر استثنایی از معماری در لهستان است و به یک مکان ثابت در نقشه کاتوویتسه تبدیل شده است. در ۴۵ سال گذشته، ورزشگاه Spodek Arena به عنوان مکانی برای رویدادهای ورزشی مهم، مانند مسابقات قهرمانی جهان در والیبال مردان مورد استفاده قرار گرفته است.

استوژیتس آرنا، سالنی سرپوشیده و چند منظوره است که در شهر لیوبلیانای اسلوونی واقع شده. این سالن در شمال شهر واقع شده و به نام منطقه ای که در آن قرار دارد نامگذاری شده است، اما با توجه به حقوق اسپانسر، امکان تغییر نام آن در آینده وجود دارد.

این سالن ۱۲ هزار و ۴۸۰ صندلی دارد و می‌تواند محل مناسبی برای میزبانی است. این ورزشگاه یکی از مکان‌های اصلی تیم ملی اسلوونی در بیشتر ورزش‌های داخل سالن به‌جز هاکی روی یخ است.

زمین ها عوض می‌شود، اما داور خط؟ هنوز نه!


فدراسیون جهانی والیبال پیش از آغاز مسابقات قوانین جدید خود را برای شیوه برگزاری این دور از رقابت ها مشخص کرد. طبق اعلام FIVB در این دوره از مسابقات تیم‌ها در پایان هر ست زمین‌ها را تعویض خواهند کرد؛ همچنین تعیین زمین با پرتاب سکه مشخص می‌شود.

وقت استراحت فنی که در گذشته در امتیازهای ۸ و ۱۶ (لیگ ملت‌ها در امتیاز ۱۲) به تیم‌ها داده می‌شد، حذف شده و هر تیم می‌تواند در طول ست دو بار درخواست وقت استراحت (۳۰ ثانیه) کند.
فاصله بین هر ست سه دقیقه خواهد بود و این زمان بین ست‌های دوم و سوم به پنج دقیقه افزایش پیدا خواهد کرد.

ترکیب تیم‌ها ۲۵ دقیقه قبل از شروع مسابقه ازسوی کمک مربی و به وسیله تبلت اعلام می‌شود. در صورت آسیب دیدگی بازیکنی هنگام گرم کردن رسمی، امکان تغییر ترکیب وجود دارد.

هر بازیکن ۱۵ ثانیه بعد از هر رالی زمان دارد تا سرویس بزند. ثانیه شمارها در گوشه‌های زمین قرار خواهند گرفت و پس ازگذشت ۶ ثانیه رنگ پس زمینه تابلوها تغییر خواهد کرد. این در شرایطی است که پیش از این هر بازیکن برای زدن سرویس ۸ ثانیه فرصت داشت.

در قوانین جدید هنوز هم خبری از بازگشت داوران خط نیست، مسئله ای که از بعد کرونا به قوانین زمین اضافه شد و اعتراض خیلی از کارشناس ها را در پی داشت. نبود داوران خط دقت داوران اول و دوم را کمتر می‌کند و میزان خطای آن ها حین قضاوت را بالاتر می‌برد، مشکلی که در لیگ ملت ها به وضوح در داوری برخی از داوران حس می‌شد.

۴۰۰ هزار دلار جایزه نقدی برای تیم های برتر


تیم های برتر در این دوره از مسابقات ۴۰۰ هزار دلار جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. به این ترتیب تیم قهرمان ۲۰۰ هزار دلار، تیم دوم ۱۲۵ هزار دلار و تیم سوم ۷۵ هزار دلار جایزه نقدی دریافت می‌کند.

همچنین ۱۰هزار دلار به برترین‌های هر پست (بهترین پاسور، بهترین پشت خط زن، بهترین دریافت کننده‌ها، بهترین مدافعان روی تور و بهترین لیبرو) در پایان این رقابت های تعلق خواهد گرفت. جایزه ارزشمندترین بازیکن این مسابقات هم ۳۰ هزار دلار خواهد بود که در مجموع ۱۰۰ هزار دلار به اعضای تیم رویایی جام بیستم تعلق خواهد گرفت.

قیمت بلیت، از ۲۰ تا ۱۰۰ یورو


قیمت بلیت مسابقات در کشور اسلوونی که تیم ایران هم در این کشور حضور دارد، اعلام شد i و به این ترتیب جایگاه‌های مختلف از ۲۰ تا ۱۰۰ یورو قیمت‌گذاری شده است.

علاقمندان به والیبال برای تهیه بلیت‌ باید از سامانه‌ای که مسئولان برگزاری درنظر گرفته‌اند، بلیت خریداری و در سالن حاضر شوند.

رقابت های قهرمانی مردان جهان، با شور و حرارت خاص خود، در این ایام توجه همه طرفداران والیبال در سراسر جهان را به خود معطوف خواهد کرد و مسئولان برگزاری تمام تلاش خود برای ایجاد جذابیت هایی فارغ از جذابیت بازی در سالن می‌کنند. فدراسیون جهانی با نظارت جدی بر عملکرد میزبانان این دوره از رقابت ها سعی دارد این مسابقات این دوره بدون هیچ گونه خطایی به پایان برسد و رضایت دنبال‌کننده‌های چند صد میلیونی والیبال در سراسر جهان را در پی داشته باشد.



وبگردی