آفتاب

بانکهای خصوصی ایران پیشگام تجارت با روسیه هستند/ مشکل نقل و انتقال پول دو کشور حل می‌شود؟



روز گذشته نشستی با حضور سلیم علیزاده نماینده انجمن بین‌المللی سیاست خارجی فدراسیون روسیه در ایران و دانیال سجودی دبیر کل رویداد ایران در اسکوکواکس برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی رویداد ایران اسکوکواکس، نماینده انجمن بین‌المللی سیاست خارجی فدراسیون  روسیه در جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعی مبنی بر اینکه برنامه بلند مدت و کوتاه مدت ایران برای گسترش زیر ساخت های صادرات و واردات بین ایران و روسیه بر چه اساسی تنظیم شده موضوعات و مسائلی را مطرح کرد.  
 دانیال سجودی دبیر کل رویداد ایران اسکوکواکس  با اشاره به اینکه تجارت ایران و روسیه دارای ابعاد کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت است، گفت: در حوزه های حمل و نقل، انتقال پول و تجارت و همچنین مسائل حقوقی مهمترین مسئله برای تجارت ایران و روسیه است.
وی با بیان اینکه اکنون در بحث انتقال پول مشکلات زیادی داریم تاکید کرد: تعداد شرکتهایی که با روسیه تجارت داشتند اکنون در حال کاهش است. البته بخشی از این مشکلات مربوط به بخش خصوصی و برخی دیگر به قوانین دولتی باز می‌گردد.
 دبیر کل رویداد ایران اسکوکواکس به مساله فرهنگ و گردشگری کشورمان اشاره کرد و گفت: ایران از نظر فرهنگی ظرفیت های بالایی دارد و می‌تواند در این زمینه نیز ورود کند. همچنین در بحث مسائل دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی سیاسی باید اقداماتی انجام شود، از سوی دیگر در بحث گردشگری و سلامت  ظرفیت های بسیاری  وجود دارد که باید هر دو کشور روسیه و ایران   چالش ها و ظرفیت ها و نقاط قوت این بخش ها را بررسی کرده و به یک  جمع بندی منطقی در این بخش برسند.   
سجودی در پاسخ به پرسش نماینده انجمن بین‌المللی سیاست خارجی فدراسیون  روسیه در ایران مبنی بر اینکه ایران چه برنامه‌ای برای انتقال فناوری‌های صلح آمیز در راستای افزایش عملکرد خطوط تولید از روسیه وجود دارد گفت: ایران در زمینه شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای دارویی پیشرفت های چشمگیری داشته که قطعا در این زمینه از ظرفیت‌های موجود بهره‌ خواهیم برد. در حوزه مباحث دارویی باید ظرفیت‌ها، مواد اولیه و نقاط مشترک و قوت ایران و روسیه بررسی و شناسایی شود تا بتوانیم مراوده های صلح آمیز داشته باشیم.  
علیزاده همچنین با طرح سوالی با این مضمون که اگر مشکل نقل و انتقال پول حل شود تا چه حد منجر به افزایش مراودات تجاری دو کشور خواهد شد که سجودی در این زمینه پاسخ داد: اکنون ایجاد درگاه مشترک ارزی، یک مسئله بسیار مهم  برای هر دو کشور  است که در این زمینه بانک های خصوصی قرار است پیشگام شوند و بانکهای دولتی در این بسته تجاری دیده نشده‌اند.
به گفته وی، ایجاد درگاه مشترک ارزی به دلیل آنکه به هیچ  عنوان تورم زا نیست و زمینه ساز حفظ ارزش پول بوده و از سوی دیگر با ایجاد این درگاه که هم  طرف روسی در ایران و هم طرف ایرانی در روسیه می‌تواند، پول‌های خود را وارد مراوده های مالی کنن. ایجاد این درگاه  بستر و زیرساخت های حقوقی مدونی دارد که باید بررسی بیشتری صورت بگیرد که پیش بینی ما از زمان بندی اجرای  آن، سه ماه است.




وبگردی