آفتاب

خطیبان نماز عید قربان در سراسر کشور: عدالت جز در سایه ولایت اجرا نمی شود



خطیبان نماز عید سعید قربان در سراسر کشور ولایت مداری از شاخصه های زندگی اجتماعی مبتنی بر دین برشمردند و تاکید کردند که عدالت جز در سایه ولایت اجرا نمی شود.

ایرنا: عید قربان در فلسفه اعیاد اسلامی نمادی از جشن رهایی وجود از اسارت نفس و تسلیم محض در برابر خالق هستی است و داستان به کمال رسیدن انسان و تمرین بندگی در برابر احدیت را به تصویر می کشد.

امروز - نوزدهم تیرماه - نماز عید سعید قربان در شهرهای مختلف کشور برگزار شد و مردم خداجوی ایران اسلامی همنوا با حاجیان در سرزمین وحی « لبیک؛ اللهم لک لبیک؛ لبیک لا شریک لک لبیک» سر دادند و فرا رسیدن عید عبودیت و بخشندگی را به یکدیگر تبریک گفتند.

خطیبان نماز عید سعید قربان نیز با همین رویکرد در سخنرانی های خود با برشمردن ویژگی های یک بنده صالح و انسان کامل از منظر آیات قرآن کریم و روایت ائمه معصومین(ع) نمازگزاران را به تقوی الهی و رهایی از زنجیرهای نفس و امیال دنیوی فراخواندند.

آیت الله سیداحمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه های نماز عید قربان که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: ولایت‌مداری در سایه پذیرفتن حکومت و ولایت حضرت امام زمان(عج) حاصل می‌شود و لازمه پذیرش این‌ ولایت، پذیرش حجت امام زمان و ولی‌فقیه است.

وی ولایت‌مداری را به معنی پذیرش حاکمیت ولایی در زندگی اجتماعی دانست و تاکید کرد: آنها که می گویند عدالت مقدم بر ولایت است، معنای ولایت و عدالت را نفهمیده اند، امکان ندارد جز در سایه ولایت، عدالت اجرا شود، بیان اینها انحراف است و شبهه در برابر راهی است که شهدای ما برای آن خون داده‌اند. این زمزمه ای که عده‌ای  آن  در قالب  شعار انقلابی مطرح می‌کنند، رگه‌ای از نفوذ دشمن در جریان انقلابی جامعه است.

وی با تاکید بر زنده نگه داشته سنت های اسلامی در اعیاد بزرگی چون قربان و غدیر و احیای آنها اظهار داشت: زنده نگه داشتن این شعائر ولایت و عشق به اهل بیت(ع) را زنده می‌کند.

امروز در حرم رضوی علاوه بر زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت رضا(ع) زائرانی از کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان نیز حضور داشتند.

در بیرجند؛ حجت الاسلام سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در سخنانی تبعیت نکردن از بیگانگان را جهادی بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: اطاعت عده‌ای از بیگانگان به جامعه آسیب می‌زند لذا قرآن فرموده اگر دشمنان را اطاعت نکنید، پیروز خواهید بود.

وی اظهار داشت: عده‌ای هستند که در ایران از امکانات و افتخارات کشور بهره‌مند می‌شوند اما از بیگانگان اطاعت می‌کنند و این مشکل اصلی کشور است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید به دنبال اطاعت از رهبر دین و راستگویان باشیم گفت: هرجا در تاریخ یا زمان معاصر آسیبی بر مردم وارد شده به خاطر سرپیچی از دین و دستورات الهی بوده است.

آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین و نماینده ولی فقیه در استان در جمع نمازگزاران عید سعید قربان در مسجد النبی (ص) قزوین گفت: توجه نسبت به نیازمندان و محرومان و رسیدگی به وضع آنها در شرایط کنونی نباید از سوی جامعه و مسوولان فراموش شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تاکید بر توجه جامعه به جهاد تبیین گفت: دشمن تلاش دارد تا امنیت روانی ما را به مخاطره بیاندازد و ما را نسبت به دین اسلام و انقلاب و امام و شهدا بدبین کرده و سست کند که باید در این خصوص هوشیار باشیم و با جهاد تبیین می توان جلوی این توطئه های دشمن را گرفت.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی امام جمعه بروجرد در مسجد امام (ره) گفت: قرآن نسخه نجات بخش برای رستگاری انسان است و اگر به دستورات قرآن عمل کنیم، سعادتمند خواهیم شد. اگر می خواهیم عبادات ما مقبول درگاه خداوند باشد باید اعمال خود را خالص کنیم، انسان باید از گناه دوری کند.

وی بیان کرد: بازاریان در اوضاع اقتصادی و نابسامانی بازار رعایت حال مردم را داشته باشند و قیمت ها را هر روز تغییر ندهند.

آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تاکید ضرورت اتحاد جامعه اسلامی گفت: حفظ وحدت و انسجام جامعه از واجبات است و همه مسلمانان و اقشار مختلف مردم باید در حفظ وحدت جامعه اسلامی بکوشند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه نتایج این وحدت و انسجام را روز گذشته در برپایی دعای عرفه مشاهده کردیم افزود: دعای عرفه در جای جای این کشور اسلامی به‌ویژه با حضور نسل جوان برگزار و امروز نماز عید قربان نیز باشکوه در سراسر کشور اقامه شد.

آیت الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در مصلی المهدی(عج) زاهدان گفت: حج یک عبادت جامع و رزمایش بزرگ عبادی - معنوی و سیاسی - اجتماعی مسلمانان است.

وی با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و دلبستگی به دنیا اظهارداشت: یکی از راه‌های تحصیل تقوا قطع وابستگی و دلدادگی به دنیاست که باید همواره مورد توجه ما باشد.

وی تصریح کرد: از فرصت و ظرفیت حج باید بیشترین استفاده را برای تقویت معنویت در جامعه اسلامی کرد که متاسفانه کمتر به این مساله مهم کمتر پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام مرتضی بیگدلی امام جمعه موقت دزفول در مصلای امام علی (ع) این شهر با بیان اینکه عید قربان عید بازگشت همه چیز به سمت خداوند متعال است، اظهار داشت: سر منشاء تمام کمالات رسیدن به اطاعت و بندگی خدا است.

امام جمعه موقت دزفول عید غدیر را مکمل و نتیجه عید قربان دانست و اظهار داشت: یکی از مهمترین نکات عبادت خدا رسیدن به ولایت است؛ نمی‌شود کسی خدا را بشناسد اما ولی فقیه را نشناسد.

حجت‌الاسلام بیگدلی با گرامیداشت دهه ولایت گفت: ولایتمداری و مودت اهل بیت(ع) را باید به خوبی نشان دهیم چرا که کوفیان در دل نسبت به اهل بیت محبت داشتند ولی شمشیرهایشان علیه آنها بود.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف آبادی» نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در مصلی بیت المقدس اراک گفت: وحدت کلمه راهبرد جهان اسلام در مقابل با توطئه‌های دشمنان است؛ هم اکنون با توجه به شرایط دنیای اسلام، هرچه همدلی، اخوت و برادری میان ملت‌های مسلمان بیشتر شود زمینه های بالندگی، رشد مشترک فکری و اعتقادی در جوامع اسلامی فراهم می شود.

وی اضافه کرد: قرآن و سنت نبوی (ص) از سرمایه‌های اصلی مسلمانان و اساس تمدن اسلامی است و همه باید از این سرمایه ها به بهترین وجه استفاده و وحدت را حفظ کنند و این مهم با تمسک به حبل الله محقق می شود‏.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: دنیای اسلام باید مقابل ظلم و ستم دشمنان به ویژه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی با قدرت از جبهه مقاومت، حزب الله و نیروهای مسلح حمایت کند.

حجت الاسلام رضا باوقار امام جمعه مشگین‌شهر با بیان اینکه بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ابزار مناسبی برای ترویج شایعات مختلف است ، از فعالان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خواست با هوشیاری این توطئه دشمن را نقش برآب کنند.

وی در مورد توطئه جدید دشمن برای از بین بردن امنیت روانی جامعه هشدار داد و افزود: بدون شک بزرگترین دغدغه هر نظام سیاسی حفظ امنیت روانی جامعه است و اکنون دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی این مهم را نشانه رفته‌اند.

وی پرهیز از نشر دروغ و شایعه‌پراکنی ، تحریف واقعیت‌های جامعه ، پرهیز از نفرت پراکنی و تزریق نکردن ناامیدی به جامعه را از رسالت‌های خطیر شبکه‌های اجتماعی و فعالان فضای مجازی بیان کرد.

آیت الله رسول فلاحتی امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان در مصلای امام خمینی (ره) رشت با بیان اینکه قدرت های پوشالی به سمت افول می روند، افزود: خداوند عزتی که به ملت های ایران وعده داده، خواهد داد، دشمنان تلاش می کنند که این عزت تحقق نیابد اما وعده خداوند قطعی است.

وی بیان داشت: در نظام اسلامی هر کسی که با رهبر معظم انقلاب زاویه دار شد خداوند به نوعی آنان را کیفر می دهد و این از سنت های الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید "احمدرضا شاهرخی" نماینده ولی فقیه در لرستان در مصلای الغدیر خرم آباد گفت: دولت سیزدهم برای برطرف کردن مشکلات جامعه که بخش زیادی از آن مربوط به گذشته است تلاش می‌کند و این روزهای سخت خواهد گذشت.

وی اظهار داشت: تلاش دولت سیزدهم در کنترل ویروس کرونا، فعال شدن دیپلماسی سیاسی با کشورهای همسایه، بیمه شدن بیش از پنج میلیون نفر نیازمند، برنامه ریزی برای ساخت چهار میلیون مسکن و تأمین نقدینگی آن، اجرایی شدن مصوبات سفر ریاست جمهوری، تکمیل طرح های نیمه تمام و فعال شدن کارخانه تولیدی قابل تقدیر است.

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد گفت: دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی به جنگ روانی با رواج شایعات و شبهات علیه کشور، نظام و مسئولان متوسل شده‌اند که مردم باید بیدار و نسبت به هجمه عظیم آنها بی‌اعتنا باشند.

وی افزود: دشمنان در ۴۳ سال گذشته برای شکست نظام از جنگ‌های متعدد استفاده کرده و هم‌اکنون با جنگ روانی و تبلیغاتی به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند؛ در جنگ روانی دشمنان داخلی و خارجی می‌خواهند با پخش شایعات، شبهات و دروغ‌پراکنی تمامی فعالیت‌ها و خدمات گسترده نظام را زیر سوال ببرند و میان مردم جو ناامنی ایجاد کنند.

حجت الاسلام حسن بیات امام جمعه موقت زنجان با تاکید بر اینکه همه کارها و تلاش های مومن و بندگان مخلص باید فقط برای رضای خداوند متعال انجام شود، اظهار داشت: اگر اطاعت امر الهی کنیم سلام ائمه اطهار(ع) شامل حال بندگان می شود.

حجت الاسلام بیات با بیان اینکه باید حقوق دیگران را ادا کنیم، افزود: وقتی که در دین بندگان ترس از خدا، امانتداری، اخلاق خوب با خانواده باشد، روزی زیاد می‌شود و این از ویژگی های پیروان مذهب شیعه و امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام حسین دشتی امام جمعه موقت بوشهر گفت: نجات جهان امروز به ولایت مداری و ولایت اهل بیت (ع) است و باید پرچم ولایتمداری همواره در جهان برافراشته باشد؛ ولایت حقیقتی ناشناخته از ولایت الهی که ابراهیم وار باید در برابر آن متعبد و تسلیم بود تا ولایت رسول خدا (ص)، اهل بیت (ع) و ولایت فقهای بزرگواری که خداوند دستور دادند ما پیرو آنها باشیم و اینها در حقیقت استمرار ولایت الهی هستند.

وی بیان کرد: امروز پرچم ولایت به دست ما ایرانیان و به دست ولایت فقیه است و ما باید این پرچم را برافراشته نگه داریم.




وبگردی