آفتاب

فیلم سینمایی بخارست (طرح شناور)



ساخت و فروش فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی، در ژانر کمدی، 12 ماهه با 42 درصد سود سالیانه

تاثیر فیلم دیدن بر زندگی در سال‌های اخیر بسیار مورد بحث بوده است و نه تنها در هیچ تحقیقی این تاثیر رد نشده، بلکه درجات آن متفاوت بوده است؛ به دلیل همین اثرگذاری، مدت‌هاست که مفهومی تحت عنوان صنعت سینما و فیلم‌سازی شکل گرفته است. فیلم‌های تولیدشده در ژانر کمدی، گرچه رویکردی طناز و شوخ به امور دارند، اما در بستری از مباحث اجتماعی شکل گرفته‌اند و می‌توانند در اذهان عمومی، تاثیرگذاری بالایی داشته باشند. این دسته از آثار هنری می‌توانند با نقد شوخ‌طبعانه خود، نشاط به جامعه تزریق کرده و آن را اصلاح کنند.

اندازه بازار

بازار جهانی فیلم و ویدیو در سال 2020 به ارزشی نزدیک به 234.9 میلیارد دلار رسید که با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 2.4 درصد از سال 2015 افزایش یافته است. انتظار می‌رود این بازار تا سال 2025 به 318.2 میلیارد دلار و تا سال 2030 به 410.6 میلیارد دلار برسد. رشد در این دوره ناشی از افزایش تعداد کانال‌های تلویزیونی، افزایش نفوذ اینترنت، افزایش ادغام TME، رشد جمعیت جهان و رشد اقتصادی قوی در بازارهای نوظهور است.

بازار هدف

داستان فیلم سینمایی بخارست در قالب یک فیلم کمدی با نقش‌آفرینی بازیگران شناخته‌شده و گیشه‌ساز خود، توجه مخاطبین زیادی از طبقات مختلف جامعه را به خود جلب خواهد کرد و این دو عامل در کنار هم سبب افزایش امکان و شانس فروش در سینما می‌گردد. تمام این مخاطبین، کاربران شبکه‌های اجتماعی متداول هستند که مخاطب محتوای تبلیغاتی و رسانه‌ای در فضای مجازی محسوب می‌شوند. علاوه بر آن، تبلیغات در فضای رسانه‌های اجتماعی مرتبط با این فیلم می‌تواند فرصتی جهت نمایش و معرفی محصولات و برندها باشد و این انتخاب سبب منحرف کردن توجه‌ها از نام رقیبان، افزایش فروش و بیشتر دیده شدن خواهد شد.
روش درآمدزایی

درآمد طرح به 3 روش پیش‌بینی شده است. مهم‌ترین آن، فروش یک میلیون و چهارصد هزار بلیت به قیمت متوسط 33،000 تومان در بازه زمانی 12 ماه (40درصد از این فروش سهم تولیدکننده فیلم خواهد بود.) است. دو روش دیگر، که پس از پایان اکران سینماها آغاز می‌شوند، فروش VOD و بلیت آنلاین هستند. فروش بلیت اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی پس از پایان اکران در سینماها بر روی پلتفرم‌های نمایش خانگی است. قیمت بلیت آنلاین در حال حاضر برای هر فیلم 40،000 تومان است. براساس قراردادی که میان تولیدکننده و پلتفرم منعقد خواهد شد، درصدی از فروش بلیت را تولیدکننده کسب می‌کنند که برای این طرح این عدد 70 درصد پیش‌بینی شده است.

هزینه ها

هزینه‌های تولید این فیلم سینمایی شامل هزینه‌های پیش‌تولید، هزینه‌های تولید، هزینه‌های پس‌تولید و بازاریابی می‌شود. در این میان هزینه‌های بازاریابی و حقوق و دستمزد که جزو هزینه‌های تولید است با سهم 73.2 درصدی بیشترین بخش هزینه‌ها است.

نحوه بازاریابی

برنامه بازاریابی مجموعه به‌صورت زیر بیان شده است: 1- پخش تیزر در شبکه‌های اجتماعی 2- نصب بیلبورد در سطح شهر 3- نصب پوستر سه بعدی فیلم مقابل سینماها

مزیت رقابتی

براساس گزارش سمفا، مجموع فروش فیلم‌های سینمایی سال ۱۴۰۰ در همه استان‌ها با 7 میلیون مخاطب چیزی حدود 158 میلیارد تومان بوده است که سهم بزرگی از آن به فیلم‌ سینمایی «دینامیت» اختصاص داشت. «دینامیت» که در اوج بحران کرونا اکران خود را آغاز کرد، با فروش 2.5 میلیون بلیت و مجموع فروشی به ارزش 5۸ میلیارد تومان، رکورد فروش فیلم در تاریخ سینما را به نام خود ثبت کرده است. این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی و بازیگری پژمان جمشیدی بوده است که توانسته بود در سال گذشته 36.7 درصد سهم بازار را برای خود داشته باشد. علاوه‌بر فیلم دینامیت، فیلم سینمایی «انفرادی» نیز که ساخته همین کارگردان است از هفتم اردیبهشت ماه بر روی پرده‌های سینما است و در 2 ماه توانسته با فروش بیش از یک میلیون بلیت، 37 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. فیلم بخارست نیز به کارگردانی مسعود اطیابی و بازیگری پژمان جمشیدی، با سابقه دو فیلم قبلی، عوامل مشترک و با ترکیب هنرمندان نسبتا مشابه و با حضور بازیگران به‌نام در حوزه طنز و کمدی ساخته می‌شود و انتظار می‌رود که بتواند فروشی نزدیک به اثر قبلی خود در سال 1400 به‌دست آورد.




وبگردی