آفتاب

برخورد حقوقی با هتاکان به ساحت اهل بیت (ع) در فیلم «عنکبوت مقدس»



معاون امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخورد حقوقی با هتاکان به ساحت اهل بیت(ع) در فیلم «عنکبوت مقدس» خبرداد.

آئین اختتامیه جشنواره ملی تئاتر رضوی با حضور سید محمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز برگزار شد.

سید محمد هاشمی در ابتدای سخنان خود گفت: سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از فرهنگ بومی و خرده فرهنگ‌های ایران زمین است. در همین راستا در نگاه بومی و استانی، نگاه توزیعی و عدالت محور حاکم شده است و این نگاه در تمامی ارکان و اجزا وزارتخانه، از بودجه و خدمات گرفته تا تصمیمات و اقدامات جاری است. مطمئناً ما از این نگاه عدالت محور چیزی جز خیر برداشت نخواهیم کرد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در ادامه تاکید کرد: همین تبریز عزیز که ما درخدمت شما هستیم، هر قدر که توجه ویژه ای به فرهنگ و هنر خطه آذربایجان شده است چیزی جز سود ملی و همگانی نداشته است. عرصه فرهنگ و هنر آذربایجان و علی الخصوص شهر شما تبریز، مفاخر بسیاری را تحویل این آب و خاک داده است، از استاد عزیز لذیری که از خادمان، مؤثران و بنیان گذاران تئاتر متعهد انقلاب هستند تا عرصه عکس، استاد بهزاد پروین قدس و استاد قره باغی، همه و همه از مفاخر ملی این کشور محسوب می‌شوند. مفاخری که از این شهر برخاستند و هنر متعهد خودشان را نثار انقلاب و معارف متعالی آن کردند. اینها همه، تنها بخشی از ارزش‌های بومی است که با توجه ویژه به همین خرده فرهنگ‌ها، محصولات کلانی را برای فرهنگ عمومی کشور دربرخواهد داشت.

معاون وزیر ارشاد با اشاره به سلسله جشنواره‌های ملی رضوی (ع) گفت: با توجه به بازنگری و برنامه ریزی های انجام شده، از سال آینده این سلسله جشنواره‌ها، هم از حیث موضوعی و هم از حیث محتوایی و هنری، دارای اتقان، فراگیری و اثرگذاری بیشتری خواهد شد.

هاشمی در ادامه عنوان کرد: این سلسله جشنواره‌های ملی رضوی و فعالیت‌های هنری مشابه آنکه به عشق علی بن موسی الرضا (ع) شکل گرفته است، جلوه‌ای از ارادت عمیق مردم و هنرمندان این کشور به ساحت مقدس آن امام همام است. نه تنها تئاتر بلکه بسیاری از فعالیت‌های هنری کشور ما پر از استعاره‌های ادبی و هنری و همچنین ادای احترام به امام رضا علیه السلام است. همه این فعالیت‌ها به خودی خود، پاسخ قاطعی در مقابل معدود حرکت‌های ضد ارزشی و غیر انسانی است.

معاون حقوقی وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به فیلم موهن عنکبوت مقدس تاکید کرد: گرچه فیلم مذکور هیچ نسبت و ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین قاطبه هنرمندان متعهد کشورمان نداشت اما باید بدانید که پیگیری‌های حقوقی را تا سر حد نتیجه، قاطعانه ادامه خواهیم داد تا هرگز شاهد تکرار چنین جسارت‌هایی نباشیم.

‌معرفی نفرات برتر جشنواره


در این جشنواره که در آستانه ولادت حضرت ثامن الائمه امام رضا (علیه السلام) در موزه تاریخی قاجار تبریز ترتیب یافت بر اساس رأی هیئت داوران، محمدرضا عرفانی به عنوان نفر برگزیده بخش موسیقی برای نمایش سیمرغ معرفی شد.

فیاض بهرام به عنوان نفر برگزیده بخش طراحی پوستر و بروشور برای نمایش سیمرغ معرفی شد.

پوریا اخوان به عنوان نفر برگزیده بخش طراحی نور برای نمایش کلاه قرمزی شناخته شد.

سیدمحمدرضا مرتضوی هم نفر در بخش طراحی نور برای نمایش کلاه قرمزی برگزیده شد. لیلا ندائی به عنوان نفر برگزیده بخش طراحی لباس برای نمایش شاه اسماعیل معرفی شد.

پوریا اخوان برگزیده بخش طراحی صحنه و سیدمحمدرضا مرتضوی به عنوان نفر برگزیده در بخش طراحی صحنه برای نمایش کلاه قرمزی معرفی شدند.

عنوان نفر سوم بخش بازیگری مرد نیز برای نمایش قائم بدون شک به سیامک گل منصوری رسید و داود فرمانی نفر دوم بخش بازیگری مرد برای نمایش سیمرغ شناخته شد.

اکبر صادقی به عنوان نفر اول بخش بازیگری مرد برای نمایش سیمرغ، نیوشا رضوانی به عنوان نفر شایسته تقدیر بخش بازیگری زن برای نمایش کلاه قرمزی و فاطمه حسینی به عنوان نفر شایسته تقدیر بخش بازیگری زن برای نمایش کبوتران چاهی معرفی شدند.

سمانه بابازاده عنوان سومی بخش بازیگری زن برای نمایش ناگهان زود را کسب کرد و دنیا رحیمی به عنوان نفر دوم بخش بازیگری زن برای نمایش کلاه قرمزی معرفی شد.

پریسا صدایی آذر به عنوان نفر اول بخش بازیگری زن برای نمایش سیمرغ، مهدی صالحیار به عنوان نفر شایسته تقدیر در بخش نمایشنامه نویسی برای نمایش دل سفید و مرتضی اسدی مرام هم به عنوان نفر سوم بخش نمایشنامه نویسی برای نمایش قائم بدون شک معرفی شدند.

در این جشنواره محمود مهدوی نفر دوم بخش نمایشنامه نویسی برای نمایش سیمرغ شد و علی حسن زاده به عنوان نفر اول بخش نمایشنامه نویسی برای نمایش شاه اسماعیل معرفی شد.

مرتضی اسدی مرام به عنوان نفر سوم بخش کارگردانی برای نمایش قائم بدون شک شناخته شد.

غریب منوچهری هم به عنوان نفر دوم بخش کارگردانی برای نمایش شاه اسماعیل معرفی شد.

اکبر صادقی رتبه اول بخش کارگردانی برای نمایش سیمرغ را به دست آورد و محمدرضا مرتضوی عنوان ویژه کارگردانی را برای نمایش کلاه قرمزی از آن خود کرد. همچنین براساس رأی هیأت داوران نمایش سیمرغ و شاه اسماعیل به عنوان نمایش‌های برگزیده این جشنواره به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

نمایش‌های شاه اسماعیل، سیمرغ و قائم بدون شک براساس رأی هیأت داوران به جشنواره تئاتر صاحبدلان معرفی شدند.




وبگردی