آفتاب

پرکاربردترین ورق های فولادی کدامند؟



انواع ورق فولادی کدامند؟ هنگام خرید آنها باید به چه نکاتی توجه کنیم و از کجا میتوان آنها را تهیه کرد؟ چه عواملی بر قیمت آنها تاثیرگذار است؟ اگر در ذهن شما هم این سوالات نقش بسته است و به دنبال پاسخی برای آن هستید کافیست تا پایان مطلب همراه ما باشید.

معرفی و مشخصات فنی انواع ورق

در این بخش در واقع می خواهیم به معرفی پراستفاده ترین ورق های فولادی به همراه مشخصات فنی آنها بپردازیم که به قرار زیر است :
• سیاه
یکی از اصلی ترین ورق هایی است که کاربرد بسیاری دارد؛ بنابراین تقاضای زیادی برای آن در بازار وجود دارد. این مقاطع به دو صورت شیت و فابریک عرضه می شوند که مهم ترین و پرکاربردترین نوع آن، ورق st37 و st52 نام دارد.
• گالوانیزه
ورق گالوانیزه با داشتن پوششی از فلز روی بر سطح آن، خاصیت ضدزنگ پیدا کرده که مناسب برای محیط های مرطوب است. از مهم ترین کاربردهای آن میتوان به ساخت کانال های کولر، سقف شیروانی ها، گلخانه ها و جاهایی که امکان ارتباط با آب و خوردگی وجود دارد، اشاره کرد.
•  آجدار
این نوع ورق ها به دلیل یکنواخت نبودن سطح آنها بیشتر در کف عرشه کشتی‌، پله‌ های اضطراری، کف پل ‌های عابر پیاده و اتاق کامیون‌ یا وانت‌ ها و سطح دستگاه‌ های صنعتی کابرد دارد. ورق آجدار، از ورق سیاه یا روغنی تهیه می شود و روش تولید آن به این صورت است که ورق، وارد دستگاه آجزنی شده و با عبور از غلتک هایی با اشکال مشخص و استاندارد، برآمدگی های مورد نیاز در سطح آن ایجاد می گردد.


 پرکاربردترین ورق های فولادی

چند فاکتور مهم

بعد از آشنایی با انواع ورق ها، از مهم ترین مواردی که هنگام خرید آنها باید در نظر بگیریم شامل موارد زیر می باشد:

• روش استفاده و محل کاربرد ورق

هنگام خرید باید مشخص کنید که قرار است از ورق در چه محلی استفاده شود تا باتوجه به آن انتخاب و خرید درستی داشته باشید. مثلا اگر قرار است که آنها را در محیط های مرطوب به کار ببرید باید از نوع گالوانیزه آن استفاده کنید.

• ضخامت

این محصولات فولادی با توجه به نوع فرآیند تولید در ضخامت های متفاوتی وجود دارند که باتوجه به نوع ورق انتخاب شده توسط شما ضخامت آن نیز متفاوت است. همچنین این عامل بر وزن و انعطاف پذیری آنها نیز تاثیر می گذارد. برای ساخت سازه هایی که تحمل وزن کمی دارند بهتر است که از ورق های با ضخامت کم استفاده کنید.

• نوع آلیاژ

عمده آلیاژ موجود در انواع مقاطع فولادی دارای عناصر آهن، کربن، منگنز و گوگرد است اما عناصر دیگری در مقاطع وجود دارد که مقدار آن کم می باشد. وجود همین عناصر متفاوت در این مقاطع خاصیتهای منحصر به فرد برای هرکدام ایجاد می کند. مثلا هاردوکس نوعی ورق که به دلیل ساختار آلیاژی منحصر به فردی که دارد در مقابل سایش بسیار مقاوم است و به همین دلیل در صنایع خاص کاربرد دارد. برای مشاهده قیمت ورق هاردوکس به سایت آراد آهن مراجعه نمایید.

• استفاده از مشاوره قبل از خرید

اگر از مراکز معتبر فروش آهن آلات اقدام به خرید کنید آنها در مجموعه خود مشاورانی دارند که می توانند به شما در خرید کمک کنند. به همین خاطر بهتر است قبل از تهیه محصول با متخصصان فعال در این زمینه مشورت کنید. یکی از مجموعه هایی که در این زمینه خوش درخشیده، شرکت تجاری و بازرگانی آراد آهن است. شما می توانید با مشاوران فروش این مجموعه به شماره تماس 031 34055 ارتباط برقرار کنید و یا فرم ثبت سفارش که در سایت این شرکت قرار دارد، پر کنید.

• مشخص کردن وزن مدنظر

همانطور که می دانید ضخامت مقاطع فولادی بر وزن و همچنین قیمت نیز تاثیرگذار است؛ به همین دلیل نیاز است تا قبل از خرید به جداول وزنی ورق ها نگاه کنید. مجموعه آرادآهن در صفحه اصلی خود بخشی برای جدول وزنی محصولات مختلف قرار داده که شما می توانید با مراجعه به آن وزن ورق مورد نیاز خود را مشاهده کنید.

• بررسی مشخصات سطح ورق ها

یکی از نکاتی که خریداران باید به آن توجه کنند، بررسی سطح ورق ها است که باید اطلاعات خود را در این خصوص افزایش دهند. در واقع خریداران باید بتوانند رابطه بین سطح و اندازه گیری مشخصات سطحی را پیدا کنند و محصولات خود را مورد ارزیابی قرار دهند تا به کنترل سطح مورد نیاز مطلوب خود دست یابند.
این مورد بیشتر برای ورق های تولید شده به روش نورد سرد اهمیت دارد چراکه انتظارات امروزی از این نوع مقاطع  تنها محدود به تلرانس های خیلی کم نیست بلکه هدف به دست آوردن وضعیت مناسب سطح براساس کاربرد مورد نظر است تا برای عملیات هایی چون پوشش سطحی ورق ها یا کشش عمیق، مناسب باشند.


پرکاربردترین ورق های فولادی

چه عواملی بر قیمت تاثیر میگذارد؟

قیمت ورق های فولادی علاوه بر بازار عرضه و تقاضا، هزینه حمل ونقل، میزان واردات و صادرات، برند تولیدکننده، نوسانات دلار، تورم جهانی و اقتصاد تحت تاثیر مواردی دیگری قرار دارد که به قرار زیر است:

• پارامترهای موثر بر کیفیت انواع ورق

یکی از مهم ترین مسائل در بررسی ورق ها که خریداران نیز باید به آن توجه کنند، وضعیت یکنواختی سطح است؛ چراکه زبر بودن سطح نقش بسیاری در کیفیت ورق ها ایفا می کند. پس تولید یک سطح مناسب از لحاظ هندسی کار چندان ساده ای نیست چراکه تحت تاثیر مواردی چون ضخامت، زبری نهایی و کشش قرار دارد. به همین دلیل بیشتر ورق ها دارای بی نظمی و فرورفتگی هایی هستند که در قیمت نهایی ورق تاثیر می گذارند.

• نحوه تولید و شکل ظاهری ورق ها

مهم ترین روش در تولید ورق های فولادی روش نورد است که به دو شکل نورد سرد و نورد گرم انجام می شود. در واقع روش نورد، فرآیندی است که در آن فولاد در ابتدا به صورت قالب هایی آماده که به آن شمش گفته
می شود، درآمده و در ادامه با ورود این شمش ها به فرآیند نورد و عبور از غلتک ها، ارتفاع کاهش یافته و به عرض آنها اضافه می شود؛ در نتیجه با تکرار این عمل به صورت چندین بار، ممحصول مورد نظر تولید می گردد.



وبگردی