آفتاب

دیپلماسی پویای ظریف، این بار در قالب «گفت‌وگوهای مدیترانه»



نشست مجازی گفت‌وگوهای مدیترانه (MED۲۰۲۰) فردا دوشنبه به ‌همت موسسه ایتالیایی مطالعات سیاست خارجی و با همکاری وزارت امور خارجه این کشور برگزار می‌شود و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنران این نشست خواهد بود.

به گزارش تارنمای خبری نشست مجازی گفت و گوهای مدیترانه، ظریف در این نشست با پائولو مگری، مدیرعامل موسسه ایتالیایی مطالعات سیاست خارجی در مورد مسائل سیاست خارجی به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

این نشست اگرچه با محوریت ویروس کرونا و چالش‌های آن بر منطقه منا (غرب آسیا و شمال آفریقا) با شعار «یک چالش، استراتژی مشترک» برگزار می‌شود، اما به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن پرداختن به زوایایی از این موضوع روز جهان، به مسائل و مشکلاتی که برخی قدرت های جهان در مسیر مقابله جهانی با شیوع این بیماری مهلک ایجاد کرده اند، از جمله تحریم های آمریکا که سد راه دسترسی ملت ایران به تجهیزات درمانی-پزشکی شده است، بپردازد.

انتظار می‌رود ظریف در سخنرانی خود در نشست مجازی گفت و گوهای مدیترانه، بار دیگر رویکرد فشار حداکثری آمریکا در مورد تحریم های ضد ایرانی و سیاست های مخرب دولت دولت ترامپ در عرصه های مختلف را به باد انتقاد بگیرد .

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز ۲۴ تیر ماه در این نشست مجازی سخنرانی می کند.

نشست MED۲۰۲۰ با محوریت ویروس کرونا و چالش‌های آن بر منطقه منا (غرب آسیا و شمال آفریقا) با شعار «یک چالش، استراتژی مشترک» برگزار می‌شود.

نشست گفت‌وگوی مدیترانه یک ابتکارعمل سالانه است که با هدف تجدیدنظر در رویکردهای سنتی منطقه، تجزیه و تحلیل چالش های فعلی با ایده ها و پیشنهادهای جدید و تدوین یک برنامه عملیاتی مثبت و جدید باتوجه به مسائل مشترک در سطح منطقه ای و بین المللی برگزار می شود.

این نشست که نخستین بار در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد، به سرعت به کانونی جهانی برای گفتمان رهبران برجسته دولت ها، شرکت ها، انجمن های مدنی، رسانه ها و دانشگاه های مدیترانه تبدیل شد.

در سال های قبل، بیش از یک هزار مقام بین المللی از جمله رئیسان دولت ها و وزرای کشورهای مختلف همچون وزرای امور خارجه روسیه، ایران، عربستان، عراق، امارات عربی متحده و آمریکا، بعلاوه کمیسر عالی پناهنگان سازمان ملل شرکت داشتند.




وبگردی