آفتاب

ورق ذوزنقه چیست و چه کاربردهایی دارد؟



ورق ذوزنقه یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی موجود در بازار ایران است که به دلیل مقاومت بالایی که دارد توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کند. از این نوع ورق در صنایع مختلف به صورت گسترده‌ استفاده می‌شود. این ورق از قیمت مناسبی برخوردار است و به همین علت امکان خرید آن برای عموم مصرف کنندگان میسر میباشد.

معرفی ورق ذوزنقه

ورق گالوانیزه که در عرض خود دارای موج‌های مربعی شکل است را ورق‌ ذوزنقه‌ای می‌نامند. وجود این شیارها سبب افزایش مقاومت این مقطع فولادی شده و می‌توان در طولانی مدت از آن استفاده کرد. فاصله شیارهای ذوزنقه در این ورق‌ها‌ ممکن است متفاوت باشد و مشتری می‌تواند براساس کاربرد خود، فاصله مابین شیارها را انتخاب و سفارش دهد.
ورق‌های ذوزنقه دارای رنگبندی متنوعی هستند و مشتری می‌تواند رنگ آن را براساس سلیقه خود انتخاب و خریداری نماید. لایه رنگی به عنوان یک لایه محافظ عمل نموده و باعث افزایش ماندگاری و طول عمر این محصول می‌شود. فرمینگ ذوزنقه از نظر جنس ورق، کاملا شبیه به ورق‌های گالوانیزه سقفی و کرکره میباشند و تنها از نظر مقاومت و شکل ظاهری باهم متفاوت هستند. از ورق ذوزنقه برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود. قیمت ورق گالوانیزه سقفی به خصوص جهت استفاده در سازه، مقرون به صرفه میباشد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این محصول استفاده در صنعت سوله سازی است.

مشخصات فنی

این نوع ورق با ضخامت بین ۰.۳۰ میلی‌متر تا ۲ میلی‌متر، طول دلخواه و بر اساس سفارش خریدار، عرض 100 و 125 سانتی‌متر و با رنگ کوره‌ای تولید می‌شوند. در هر یک متر حدود ۶ موج و در هر ۱.۲۵ متر حدود ۸ موج روی ورق ذوزنقه وجود دارد. عرض ورق‌های ذوزنقه‌ای بعد از هم‌پوشانی، ۹۸ سانتی‌متر می‌شود. همچنین ضخامت آنها متغیر میباشد و با افزایش ضخامت، مقاومت آن افزایش خواهد یافت.
ورق‌های ذوزنقه در هنگام نصب باید حتما بر روی هم قرار بگیرند به این علت که آنها نباید جابجا نشوند و مکان آن‌ها تغییر نکند؛ بنابراین برای استفاده در سقف باید متراژ بیشتری از این ورق را خریداری نمود. ورق‌های ذوزنقه دارای تنوع رنگی زیادی میباشند. این مقاطع به صورت استاندارد در پانزده رنگ تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شوند. بنا به درخواست و سفارش مشتری می‌توان علاوه بر رنگبندی استاندارد، رنگ آمیزی خاصی را بر روی آنها اعمال کرد.


 ورق ذوزنقه چیست

کاربرد در ساختمان سازی و صنعت

یکی از محبوب‌ترین نوع فرمینگ ورق گالوانیزه، فرم ذوزنقه با موج‌های مربعی شکل است. از این ورق جهت ساخت سقف عرشه فولادی استفاده می‌شود. در این روش از گل میخ، برای اتصال عرشه به اجزاء دیگر استفاده می‌کنند. بیشترین کاربرد آنها در پوشش سقف میباشد اما کاربردهای دیگری نیز دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:
•    پوشش سقف شیروانی، سقف سوله و ویلا
•    ساخت سقف امن در محیط پیاده‌روی کارگاهی
•    حصار کشی دور زمین و ساختمان
•    جهت استفاده در دیواره سوله
•    جهت استفاده برای پوشش حیاط منزل

مزایای استفاده از ذوزنقه رنگی و گالوانیزه سقفی

ورق‌های ذوزنقه رنگی دارای مزایای بسیار زیادی هستند که در زیر به صورت خلاصه آن‌ها را معرفی می‌نماییم:
1.    سرعت بالای نصب، اجرا و پیچ شدن ورق برروی سطح
2.    زیبایی ظاهری و ظرافت
3.    وزن مناسب و سبک
4.    ایمنی بسیار زیاد در برابر زلزله
5.    مقاومت بالا در برابر رطوبت و زنگ زدگی
6.    یکپارچه بودن 
7.    مقاوم در برابر فشار
8.    عدم شکستگی با گذشت زمان
9.    طول عمر و ماندگاری بالا
10.    مقرون به صرفه بودن جهت مصارف ساختمانی

 بررسی قیمت

قیمت ورق ذوزنقه ای همبستگی زیادی با قیمت ورق گالوانیزه دارد. در صورتی که به عملیات خم و برش نیاز باشد، قیمت محصول ممکن است افزایش یابد. قیمت این محصول با توجه به مشخصات فنی آن مانند وزن، سایز و غیره تعیین می‌گردد. قیمت این مقطع معمولا با ورق‌های شادولاین و کرکره سینوسی یکسان است.
به مصرف کنندگان گرامی توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی، آخرین قیمت روز محصول مورد نظر خود را از مراکز، شرکت‌ها و مراجع رسمی فروش مقاطع فولادی استعلام کرده و با یک کارشناس فروش مجرب مشورت نمایند.


 ورق ذوزنقه چیست

مرکز پخش انواع ورق گالوانیزه و رنگی

یکی از روش‌های خرید این محصول، مراجعه حضوری به بنگاه‌ها و مرکز پخش ورق های فولادی در سطح شهر است که انواع و اقسام این مقاطع را به فروش می‌رسانند. امروزه خرید از این بنگاه‌ها به دلیل وقت گیر بودن کمتر مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد؛ مشتریان بیشتر به دنبال خرید غیر حضوری و اینترنتی هستند به همین منظور فروشگاه‌های اینترنتی کم کم جایگزین این مراکز و بنگاه‌ها خواهند شد.
بازرگانی آراد آهن که به عنوان مرکز پخش آهن آلات در اصفهان فعالیت می‌کند توانسته با بروزرسانی لحظه‌ای قیمت‌ها در وب سایت خود بستری را فراهم آورد تا مشتریان علاوه بر خرید حضوری بتوانند، به صورت غیر حضوری و اینترنتی نیز سفارش خرید خود را در هر جای ایران که هستند به راحتی ثبت نمایند. لازم به ذکر است که پس از ثبت سفارش خرید شما، در کمترین زمان ممکن کالای خریداری شده به هر نقطه از کشور که تمایل داشته باشید، ارسال خواهد شد.



وبگردی