آفتاب

برای زادروز خسرو شکیبایی



هفتم فروردین، زادروز خسرو شکیبایی، هنرمندِ سرشناسِ کشورمان است که بازی‌هایش در فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «کیمیا»، «هامون»، «بانو»، «پری»، «خواهران غریب»، «روزی روزگاری»، «خانه سبز»، «کاکتوس» و ...، برای همیشه به یادگار مانده است.

خبرآنلاین: خسرو شکیبایی اگر زنده مانده بود، امروز (هفتم فروردین)، ۷۸ ساله شده بود.

این بازیگر سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان، در روز هفتم فروردین ۱۳۲۳ در خیابان مولوی تهران زاده شد و ۲۸ تیر ۱۳۸۷، در همین شهر درگذشت. پدرش، افسر ارتش بود که در ۱۴ سالگی او، بر اثر سرطان، درگذشت.

شکیبایی، پیش از آن که وارد عرصه بازیگری شود، در حرفه‌هایی چون خیاطی و کانال‌سازی و آسانسورسازی کار می‌کرد. او، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۲ با بازیگری تئاتر آغاز کرد، پنج سال پس از آن، وارد کار دوبله شد و هم‌زمان، در رشته نمایشِ دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانش آموخت.

او در سال ۱۳۶۱، با بازی در نقش کوتاهی در «خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی، وارد سینما شد و در سه دهه، در فیلم‌های «اتوبوس شب»، «کیمیا»، «هامون»، «بانو»، «دزد و نویسنده»، «ترن»، «سارا»، «پری»، «خواهران غریب»، «سالاد فصل» و ... نقش‌آفرینی کرد. سریال‌های «کوچک جنگلی»، «مدرس»، «روزی روزگاری»، «خانه سبز»، «کاکتوس»، «آواز مه» و «تفنگ سر پر»، بخشی دیگر از هنرنمایی شکیبایی در عرصه بازیگری است.

شکیبایی، برای بازی در فیلم‌های «هامون» (۱۳۶۸) و «کیمیا» (۱۳۷۳)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و برای فیلم «سالاد فصل»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. او، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «اتوبوس شب» را هم در سال ۱۳۸۵ به دست آورد.

خسرو شکیبایی در ۶۴ سالگی، بر اثر عوارض بیماری دیابت و سرطان کبد درگذشت و در قطعه هنرمندانِ بهشت زهرا، به‌خاک سپرده شد.




وبگردی