آفتاب

حرفه‌ای بودن را از کره‌جنوبی یاد بگیریم



کره جنوبی در بازی مقابل ایران نه تنها نتیجه بازی و سه امتیاز را به دست آورد بلکه درس حرفه‌ای بودن را هم به شاگردان اسکوچیچ داد.

سعید قهرمانی ـ خبرآنلاین: تیم ملی فوتبال ایران دیروز (پنجشنبه) در نهمین دیدار خود در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نتیجه ۲ برصفر مغلوب کره جنوبی شد و در حساس ترین هفته، صدر جدول رده بندی گروه A این رقابت ها  را به حریف قابل احترام و حرفه ای خود  تقدیم کرد.

ملی پوشان ایران که دراین دیدار عملکرد بسیار ضعیفی داشتند با قبول شکست مقابل کره، زمین را با آه و افسون فراوان ترک کردند در حالی که این حسرت دیگر برای تیم سود و اهمیتی نداشت.

بازیکنان در این دیدار باید با بازی حساب شده خود حداقل یک امتیاز از کره می گرفتند و رقیب را همچنان پشت سر خود نگاه می داشتند، اما آنچه که اتفاق افتاد عکس این موضوع بود و در ضروری ترین زمان قافیه را به رقیب حرفه ای و صبور خود باختند.

به طور یقین، پیروزی ۲ بر صفر کره بر ایران به خوبی نشان داد که ما حرفه ای نیستیم و با حرفه ای شدن و حرفه ای ماندن همچنان فاصله بسیار زیادی داریم.

شوت از راه دور«سون هیونگ مین» در وقت های اضافه نیمه نخست و عکس العمل  «امیر عابدزاده» سنگربان تیم ملی و باز شدن دروازه یکی از دلایلی است که به وضوح این موضوع را آشکار می کند. عابدزاده که پس ازاشتباهات مرگبار «علیرضا بیرانوند» در دیدار برابر لبنان جای او را درترکیب اصلی تیم ملی گرفت دیروز نشان داد که هنوز برای نفر اول بودن در درون دروازه این تیم به زمان بیشتری نیاز دارد.

او به نظر می رسید بازی را خوب شروع کرده است اما در جاگیری و دفع به موقع توپ و یا زمان بندی برای خروج مهار یا ضربه به توپ مردد و مشکل داشت. عابدزاده ثابت کرد روحیه داشتن دلیل کافی برای نفر اول بودن در درون دروازه تیم ملی نیست و باید شاخصه های دیگری هم داشت. او این اشتباهات را در نیمه دوم هم داشت و به جز یک صحنه که ۲ مرتبه ضربه کره ای ها را دفع کرد در سایر موارد در قد و قواره های دروازه بان اول تیم نبود. البته این مشکل امیر نیست و هشداری است جدی به کادر فنی به منظور انتخاب  بهترین فرد برای درون دروازه. آنان باید نسبت به تغییر و یا کنار گذاشتن دروازه بان اول خود با درایت بیشتری عمل کنند تا به یک باره هر آنچه که رشته شده پنبه نشود.

از عابدزاده که بگذریم «شجاع خلیل زاده» ، «میلاد محمدی» و «سید مجید حسینی» نیز درحد نام و آوازه خود نبودند و با تعویض اجباری خلیل زاده و اضافه شدن «عارف غلامی» نه تنها مشکلات خط دفاعی تیم برطرف نشد بلکه بیشتر نیز شد و این برخلاف آنچه بود که اسکو پیش از این در نشست مطبوعاتی عنوان کرده بود.

البته که قصد ارزیابی عملکرد ملی پوشان را نداریم اما چون خط دفاع ما بیش از سایر خطوط  در این دیدار تحت آزمایش جدی قرار گرفت به آنان پرداختیم.

به موضوع اصلی باز می گردیم «حرفه ای نبودن»، در این باره به لحظه ای که «علی قلی زاده» در نیمه دوم با استفاده از تکنیک خود چند بازیکن حریف را به خود مشغول و توپش آگاهانه یا به صورت اتفاقی به «وحید امیری» رسید می توان اشاره کرد.

امیری توپ تصاحب شده را با بی دقتی توپ و با  اختلاف زیاد به بالای دروازه کره فرستاد. او پس از این ضربه ناموفق، به قلی زاده اعتراض داشت که چرا توپ را به مهاجم نرسانده است و اصلا به روی خودش هم نیاورد که توپ در موقعیت مناسبی به او رسیده و بایستی با دقت بیشتری آن را شوت و از این موقعیت استفاده می کرد.

این موضوع بدان معنی است که او هنوز حرفه ای نشده و باید بیشتر به این موضوع توجه و تفکرات خود را اصلاح کند و  پیش از اینکه به دیگری خرده بگیرد باید خود کارش را به درستی انجام دهد. امیری باید بیش از این خود را برای موقعیت های این چنینی در فوتبال آماده  و به آسانی از کنار موقعیت و فرصت های به دست آمده عبور نکند.

ضعف و فاصله زیاد بین مدافعان و هافبک ها در این دیدار و شکاف زیاد مابین شان و همچنین یارگیری نامناسب با مهاجمان کره ای دلیل اصلی حملات  رقیب از جناحین بود و باید کادر فنی فکری به حال آن می کرد و ده ها اتفاق و اشتباه دیگر که باعث شد پس از یک دهه به کره ببازیم.

بازیکنان ما در این دیدار از دادن پاس های پی در پی به یکدیگر عاجز بودند و با این شرایط و روند آماده سازی به نظر می رسد در جام جهانی پیش رو نیز فقط باید به فکر دفاع مطلق و اتوبوسی در زمین باشیم همانگونه که در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بودیم.

در برزیل و در دیدار با بوسنی که هجومی بازی کردیم دروازه مان گلباران شد و در دیدار برابر نیجریه و آرژانتین که فقط دفاع و به فکر ضد حمله بودیم.

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز ما باز، همان روند را ادامه دادیم و با دفاع مطلق گروهی که هیچ کدام از تیم های آن به طور کامل آماده نبودند قصد داشتیم صعود کنیم که باز هم شانس یارمان نبود. البته جابه جایی سرمربی تیم ملی اسپانیا درست پیش از شروع رقابت ها ما را  خرسند کرده بود همچنین نا آماده بودن پرتغال و بد شانسی مراکشی ها در دیدار اول ما باعث شد تا آخرین لحظه به صعود از این گروه امیدوار بمانیم اما نشد که نشد.

به دیدار روز گذشته مقابل کره جنوبی برمی گردیم کره ای ها به ما نشان دادند اگر به این روند و اصرار بر تفکرات غیر حرفه ای ادامه دهیم در جام جهانی پیش رو نیز همانند جام های گذشته با انجام ۳ بازی به خانه باز خواهیم گشت.

باید منطقی باشیم و تفکرات حرفه ای داشته باشیم قرار نیست در جام جهانی با عراق، لبنان ، امارات و سوریه بازی کنیم ما مقابل کره به گونه ای بازی کردیم که زنگ خطر برای مان از هم اکنون به صدا در آمده و برای رهایی از سرنوشت محتوم باید درهای تیم ملی را به روی تفکرات منطقی و حرفه ای باز و بنا را بر نوسازی بگیریم.

کره ای ها دیروز حرفه ای بودن را به ما آموزش دادند آنان که از شروع این رقابت ها  به فکر اول شدن در این گروه A بودند خود را در جریان این رقابت ها به هیچ وجه به درو دیوار نکوبیدند که ای وای هشت هفته از ایران عقب تر هستیم آنان با برنامه و تفکر حرفه ای در زمان مناسب بهترین تصمیم را گرفته و اول شدن خود را امروز جشن گرفتند باشد که ما هم به خودمان بیاییم و درست تر بیاندیشیم.




وبگردی