آفتاب

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی:

برای رشد اقتصاد کشور باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم/ درآمدهای ارزی صرف زیرساخت‌های کشور شود



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

ایرنا: سخنرانی تلویزیونی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن سال نو از دقایقی به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی به شرح زیر است:

-این سومین نوروزی است که بنده از فیض حضور در جوار حضرت امام رضا (ع) محروم هستم، از حضور در مقابل جمع پرشور زائران محروم هستم، سلامی از دور عرض می‌کنیم و درود می‌فرستیم.

-عید نوروز با ذکر و دعا و معنویت آمیخته است؛ شاید در بین اعیاد اول سال در بین ملت‌ها، این مسئله کم‌نظیری باشد که عید ملی را با دعا و معنویت همراه کنند. دیشب همه مردم و قشرهای مختلف و جوانان اردوهای جهادی همه و همه این لحظه تحویل ر با خدا سخن گفتند.

- ذوق و سلیقه ویژه ایرانی درباره نوروز، به انسان احساس ژرف‌اندیشی می‌دهد؛ بهار، پیام‌آور امید و طراوت و وریش است و این امید امسال به دلیل تقارن با نیمه شعبان، مضاعف بود؛ چراکه روز نیمه شعبان،‌روز تولد امید بزرگ بشریت است.

-هرچه می‌توانند کسانی که برای مردم صحبت می‌کنند در مردم امید ایجاد کنند، عامل مهم پیشرفت است. امید منشاء همه حرکت‌ها و پیشرفت‌هاست و خداوند موجبات امید را برای مردم ایران فراهم کرده و زمینه‌های امید بحمدالله کم نیست و بگذارید دشمنان از امیدواری ملت ایران به خشم بیایند.

- علت این که بحث اقتصادی را در روز اول سال مطرح می کنیم به علت اهمیت مساله اقتصاد است. اگر در کشور اقتصاد همراه با عدالت به وجود بیاید همه ضمینه های پیشرفت فعال خواهد شد. در ده سال گذشته مواجه بودیم با انباشت چالش های اقتصادی که باید از این چالش ها خلاص شویم.

- در اقتصاد مساله عمده عبارت است از تولید ملی. من در چند سال اخیر مساله تولید را عنوان کرده ام. دولت ها هم به اندازیه توان خودشان تلاش هایی کردند. اما امروز مساله اصلی مسئولین اجرایی کشور اقتصاد است. مسائل اقتصادی که بنده عنوان می کنم، خطاب به مسئولان کشور است. زیرا مسئولان در فضای عمومی مسائل اقتصادی قرار بگیرند.

- حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

- بهره‌وری در کشورمان کم است؛ کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری از نتایج اقتصاد دانش بنیان است.

- دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر در کشور فقط از مسیر تقویت تولید ممکن است.

- شرکت دانش بنیان داریم باید افزایش پیدا کند و این کار را می‌توانیم بکنیم. شش هزار و هفتصد شرکت داریم از اینها نزدیک به چهار هزار و پانصد تولید و مابقی خدمات هستند. ۳۰۰ هزار و … اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند. سوال کردم چقدر می‌توان این شرکت‌ها را بیشتر کرد، گفتند ۳۰ درصد اما من به این مقدار قانع نیستم. رقمی نیست که برای کشور مطلوب باشد. توقع من از مسئولین این است که شرکت‌های دانش بنیان صد در صد افزایش یابد.

- کشور ما بزرگ است، زمینه‌های زیادی داریم در بخش‌های مختلف دشت‌های حاصل خیز داریم، می‌توانیم روی آنها کار کنیم. رئیس جمهور محترم می‌گفتند در یکی از سفرها، یکی از مسئولان به من (رئیس جمهور) می‌گفتند هندوانه داشته باشید ما از شما می‌ خریم، او گفت شما زمین دارید، آب دارید چرا از ما می‌خواهید خریداری کنید، می‌گفت زمین‌ها برای گندم و علوفه و است!

- نمی‌ گویم هندوانه نکاریم اما در درجه اول مواد غذایی مهم و … باید بیشتر امکانات کشور را از آنها تهیه کنیم.

- کشور در محصولات پایه غذایی باید به خودکفایی و امنیت کامل برسد؛ کشاورزی ما بیشترین وابستگی را به واردات دارد. باید در مقابل کارشکنی‌ها در برابر خودکفایی کشاورزی ایستاد.

- تعداد شرکتهای دانش بنیان هر بخش یکی از شاخصهای پیشرفت آن حوزه است. پول پاشی و بی ملاحظه عمل کردن در حمایت از تولید به جایی نمی‌رسد.

- سیاست‌های جدید نشان داد که با وجود تحریم‌های آمریکا هم می‌شود تجارت خارجی را رونق داد و هم می‌شود وارد قراردادهای منطقه‌ای شد و هم در وضعیت نفت پیشرفت کرد. البته به‌هیچ‌وجه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشید. اساس قضیه این است که کشور را طوری اداره کنیم که تحریم به آن ضربه نزند.

- لذا امسال هم توصیه می‌کنم که اقتصاد کشور به تحریم گره زده نشود؛ یک توصیه اضافه هم دارم که با افزایش درآمدهای نفتی چه می‌کنید؟ یا می‌توان با افزایش درآمدهای ارزی،‌ واردات را افزایش داد که به معنای از بین رفتن منابع کشور است و یا با این افزایش، برای محکم کردن بنیان‌ها و زیرساخت‌های اساسی کشور اقدام کنیم.

- انسان وقتی به قضایای جاری عالم نگاه می‌کند، حقانیت و صدق ملت ایران را در مقابله با جبهه استکبار از همیشه روشن‌تر می‌بیند. انتخاب ملت ما در مقابله با استکبار، تسلیم نبود؛ ایستادگی و حفظ استقلال و تقویت درونی نظام و کشور بوده و این درست بوده است.

- به قضایای افغانستان نگاه کنید، ۲۰ سال در این کشور مظلوم و مسلمان چه کردند و بعد هم چطور بیرون رفتند. اموال این ملت را هم با خودشان بردند. در اواکراین هم که رئیس جمهور این کشور با حمایت غربی‌ها سر کار آمد، با چه لحن تندی با غربی‌ها حرف می‌زند

- در عربستان هم که ۸۰ نفر جوان و حتی نوجوان را گردن می‌زنند، این قضایا نشان می‌دهد که در دنیا چه ظلم و ظلمتی حاکم است و دنیا در دست چه گرگ‌های خونخواری است. در اوکراین صحنه نژادپرستی غرب را همه می‌بینند؛ قطار را نگه می‌دارند که سیاه پوست را پیاده کنند و صریحا رسانه‌هایشان تاسف می‌خورند که چرا این بار جنگ در غرب آسیا نیست. نژادپرستی به این وضوح است که اظهار می‌کنند. در عین حال با این همه ظلم و ظلمت‌آفرینی ادعای حقوق بشر دارند و با این ادعا،‌ از کشورهای مستقل باج‌خواهی می‌کنند و ملت‌های دنیا این صحنه را می‌بینند.

- امروز ما بیش از همیشه به کار و تلاش نیاز داریم؛ بیش از همه به همدلی و هم‌افزایی و اتحاد کلمه در بین مردم نیاز داریم. همچنین به همدلی و هم‌افزایی روزافزون مسئولان کشور نیاز داریم که باید به هم کمک کنند.

- گاهی تنازع‌هایی بین آحاد ملت یا بین برخی مسئولان یا بین مسئولان و آحاد ملت مشاهده می‌شود که غالبا پوچ است و برخاسته از تخیلات و توهمات یا بی‌تقوایی است. امام (ره)‌ در دهه ۶۰ که برخی از این اختلافات بود، غالبا تکرار می‌کردند که این اختلافات ناشی از حب نفس است.




وبگردی