آفتاب

برپایی نقاشی قهوه‌خانه‌ای در موزه هنرهای دینی امام علی علیه السلام



درراستای سلسله نمایشگاه های گروهی با هدف «احیائ نقاشی قهوه‌خانه‌ای وهنر پرده کشی» نمایشگاهی از پرده ها و نقاشی های قهوه‌خانه‌ای با مضامین مذهبی و شاهنامه ای و بزمی و خیالی و ذهنی از اساتید نسل اول و دوم و سوم نقاشی قهوه‌خانه‌ای در موزه هنرهای دینی امام علی علیه السلام برپاست.

این نمایشگاه با سخنرانی استاد دکتر هادی سیف از چهره های ماندگار و از  صاحب نظران و پیشکسوتان هنرهای سنتی آغاز و با سخنرانی و ورکشاپ استاد مهدی طالعی نیا از نقاشان نسل سوم مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای ادامه می یابد و آثار  هنرمندان صاحب نامی چون استادحسین قوللرآغاسی و همچنین استاد مصطفی حمیدی و استاد محمد حمیدی و استاد محمد پور فرزانه در این نمایشگاه قابل رویت است..
نظر به اینکه پروژه پرده کشی در تمام طول تاریخ این هنر ،همواره در صدد ترسیم پرده هایی با موضوعات مذهبی و با حضور قهرمانان مرد بوده،ترسیم اولین پرده درویشی با موضوع عاشقانه  و محوریت قهرمان زن می تواند شروع تازه ای برای تجدید حیات این هنر مردمی و اهمیت به جایگاه ویژه و قهرمانانه ی زن در پهنه ی این آب و خاک باشد.
همچنین گفتنی ست که این پرده نه بر اساس روایت تاریخی بلکه با روش ((روایتگری خیالی سازی)) و با روایتگری استاد هادی سیف و تصویر سازی ذهنی از ذهنیات  این استاد بزرگ و با هدف ((آرت تراپی)) انجام می‌شود که شروعی نو برای مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای و فاصله گرفتن از روایتگری محض تاریخی ست.
تاریخ افتتاحیه و ورکشاپ مورخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ می باشد و تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد که هر هفته بصورت دائمی ورکشاپ پرده کشی در آن برپاست.

علیرضانیاکان




وبگردی