آفتاب

بازتاب سخنرانی رئیسی در دومای روسیه در رسانه‌های عربی



ایسنا نوشت: رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر خود به روسیه در مجلس دومای این کشور سخنرانی کرد، این رویداد بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی به دنبال داشت.

رئیس‌جمهور کشورمان در جریان برنامه‌های سفر خود به روسیه، با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال "تعامل حداکثری" با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‌‏پیمان خود است، گفت: هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک "جامعه‌‏ جهانی متمدن" است.

تحریم ملت‏‌ها، یکی از شکل های رایج سلطه‏‌گری جدید است و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دسته‌جمعی است؛ در غیر این صورت، تحریم به بهانه‏‌های مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت. آمریکا ادعا می‏ کند که تحریم، به علت فعالیت‌‏های هسته ای جمهوری ‏اسلامی‏ ایران است. همه می‌دانند این فعالیت‌‏ها، قانونی و تحت نظارتِ مستمرِ آژانسِ بین‌المللی انرژیِ اتمی است. اما واقعیت آن است که در ادوار مختلف تاریخی پیشرفت ایران، هر زمان ملت ما پرچم ملی‌‏گرایی، استقلال‌خواهی، یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه شده است.

سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد.

شبکه سعودی العربیه در این باره نوشت: رئیس جمهور در مجلس دومای روسیه تاکید کرد که کشورش خواهان رسیدن به توافق به منظور برداشتن تحریم ها است و آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود اعلام کرد که برنامه هسته ای ایران در تضاد با قانون نیست.

شبکه الجزیره نیز سخنرانی امروز رئیس جمهور کشورمان را بازتاب داد. این شبکه قطری نوشت: رئیسی تاکید کرد که همکاری میان مسکو و تهران امنیت منطقه را تقویت می کند.

شبکه المیادین نوشت: رئیس جمهور ایران تاکید کرد که تقویت روابط با روسیه نشان دهنده موضع ما در حمایت از تعامل با تمام کشورها به ویژه کشورهای همجوار در راستای منافع ملت ها است.

این شبکه لبنانی دیگر اظهارات حجت الاسلام ابراهیم رئیسی را منتشر کرد.

شبکه العهد نیوز عراق نیز در این باره نوشت: رئیس جمهور ایران تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش خود اعلام کرد که برنامه هسته ای ایران در تضاد با قوانین نیست و سیاست جمهوری اسلامی ایران در راستای ساخت بمب هسته ای نیست زیرا قانون اساسی ما چنین چیزی را نمی پذیرد.

بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز با انتشار ویدیویی از سخنرانی سید ابراهیم رئیسی در مجلس دومای روسیه نوشت: رئیس جمهور ایران گفت که فعالیت هسته ای ایران قانونی و شرعی است و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از رئیس جمهور کشورمان نوشت: همکاری میان ایران و روسیه امنیت منطقه را تقویت می کند.

بخش عربی شبکه آرتی نیز ویدیویی از سخنرانی ابراهیم رئیسی منتشر کرد و نوشت: رئیسی تاکید کرد که گسترش روابط میان ایران و روسیه و همکاری آن ها در سوریه به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک می کند.

پایگاه خبری العهد لبنان در این باره نوشت: سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد که ایران به دنبال رسیدن به توافق هسته ای است و برای برداشتن تمام تحریم ها تلاش می کند.

این پایگاه خبری همچنین به نقل از رئیس جمهور کشورمان نوشت: با توجه به دستورات امام خامنه ای سیاست جمهوری اسلامی ایران در راستای ساخت بمب هسته ای نیست.

شبکه السومریه عراق نیز نوشت: رئیس جمهور ایران تاکید کرد که برنامه هسته ای ایران قانونی است و سیاست تهران در راستای ساخت سلاح هسته ای نیست.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز صحبت های رئیس جمهور کشورمان در مجلس دومای روسیه را بازتاب داد، این خبرگزاری نوشت: رئیسی تاکید کرد که تلاش های مشترک ایران و روسیه در حمایت از سوریه به فضل مقاومت مردم این کشور ثمره خود را داد.

بر اساس این گزارش، دیگر رسانه های عربی نیز اظهارات امروز سید ابراهیم رئیسی در مجلس دومای روسیه را بازتاب دادند.




وبگردی