آفتاب

داستان شکل‌گیری پویش «روضه‌خوان»



موسس کانون «روضه‌های خانگی» از تاسیس این کانون در سازمان فرهنگی هنری و همکاری در اجرای برنامه «روضه‌خوان» گفت.

پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر: سیدمهدی فتوت دانشجوی دکترای ارتباطات، مدرس دانشگاه و موسس کانون فرهنگی جهادی «رحیل عشق»، بعد از شیوع ویروس کرونا و برای ایام عزاداری محرم سال ۱۳۹۹ پیشنهاد برگزاری روضه‌های خانگی را به سازمان فرهنگی هنری ارائه داد و پس از تایید این پشنهاد کانونی را نیز با نام «روضه‌های خانگی» در سازمان فرهنگی هنری تاسیس کرد.

مهدی فتوت به اجرای این برنامه در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه روضه‌ خانگی را در سال ۱۳۹۲ به صورت آزمایشی در کانون خود آغاز کردیم. این برنامه در خانه‌های خود مداحان و بچه‌های مذهبی شروع شد. روضه‌های خانگی با هدف احیای مجدد سنت‌های قدیمی، اصلاح بنیان‌های اصیل خانواده ایرانی، فرهنگ‌سازی، ایجاد همدلی و ایجاد فضایی برای آشنایی همسایه‌ها با هم آغاز به کار کرد.

وی افزود: اولویت با خانواده‌هایی بود که فرزند کوچک در خانه دارند. تا با شیوه‌های نوین با این فضاها مانوس شوند و یک فضای آموزشی نیز برای آن‌ها فراهم شود.

مهدی فتوت بعد از راه‌اندازی و استقبال از این طرح و در ادامه در سال‌های بعد با همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیل شدن هیئت‌ها و روضه‌های خانگی این پیشنهاد را با سازمان فرهنگی هنری مطرح می‌کند تا به صورت گسترده‌ در شهر تهران اجرایی شود تا باعث فراموشی و از یاد رفتن این سنت قدیمی از ذهن فرزندان و کنار گذاشته شدن از فرهنگ ایرانی، نشود.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز از محرم سال ۱۳۹۹ اجرای برنامه «روضه‌ خوان»‌ را آغاز می‌کند و بنا به درخواست شهروندان تهرانی از طریق سایت یا به صورت تلفنی و با هماهنگی قبلی برای آنها مداح اعزام می‌کند تا چراغ روضه‌های خانگی در این شرایط خاموش نماند. این برنامه از ابتدا به صورت یک فعالیت جهادی تعریف شده‌است و بابت آن از شهروندان هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و در مقابل به مداحان هزینه‌ای داده نمی‌شود.

پس از تصویب این طرح، دبیرخانه برنامه روضه‌خوان در منطقه ۱۳ و فرهنگ‌سرای امید راه‌اندازی شد و با همکاری مهدی فتوت مداحان انتخاب و برای شهروندان اعزام می‌شوند.

تاکنون چهار دوره از این طرح در ایام محرم و فاطمیه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اجرا شده است.

پویش «روضه‌‌خوان» برای دومین سال متوالی همزمان با ایام فاطمیه و شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(س) با توجه به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با شعار «این خانه عزادار فاطمه است» برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به برگزاری مراسم روضه خانگی می‌توانند در سایت جلوه سوگ به آدرس http://jelveyesoog.farhangsara.ir  ثبت‌نام کرده یا با شماره تلفن‌های 33303843 و 09123982090 تماس بگیرند.




وبگردی