آفتاب

چرا تناسب بین تخت خواب و تشک اهمیت دارد؟



خواب و بیداری دو قطعه همیشگی از تابلوی پازل رفتار و فیزیولوژی انسان هستند. که به تبعیت از شب و روز و بدنبال یکدیگر رخ می‌دهند. و طی صحیح هر یک از آنها مستلزم فراهم بودن ملزوماتی است. هر قدر روز هوشیاری و تکاپو می‌طلبد شب در جستجوی آرامش است. و هر قدر بیداری با تلاش و فعالیت همراه است، خواب مایه و زمینه سکون و استراحت در خود دارد.

در این مطلب به بررسی لزوم وجود "تناسب بین تخت خواب و تشک" این دو عنصر لازم و جدایی‌ناپذیر جهت داشتن خوابی سالم و عمیق می‌پردازیم. اگر مایلید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

در باورهای قدیمی که به شکل ضرب‌المثل‌ها در زبان و فرهنگ ما بر جای مانده رد پای تأکید بر نیاز انسان به خواب بخوبی نمایان است. همینطور کنایه‌ها و اشاراتی به چگونگی و الزامات خواب راحت که خستگی بدنی و آرامش ذهنی را اصلی‌ترین شروط جهت داشتن خوابی آرام و عمیق می‌دانند. اکنون با گذشت زمان و رسیدن به عصرمدرنیزه تحقیقات علمی با این تصاویر منطبق شده و پیش‌نیاز خواب را با فاصله بسیار نزدیک به همان صورت توصیف می‌کنند. باز هم فعالیت جسمی و ورزش از یکسو و مراقبه تا کسب آرامش از سوی دیگر دو بال پرواز انسان تا سرزمین رویاها هستند. اما با این همه نمی‌توان از نقش مهم و پررنگ بستر در شکل‌دهی و تدارک خواب نیز چشم‌پوشی نمود.
در میان تدارکات خواب تشک بزرگترین و یکی از موثرترین قطعات محسوب می‌شود. نرمی و سفتی، کوتاهی و بلندی و سایر عوامل شکل‌دهنده تشک هر یک به شکلی در سلامتی و کیفیت خواب ما موثرند. و بسته به سلیقه و عادات شخصی تعیین می‌شوند. اما الزامات و محدودیت‌های بدنی، تجویزات مدیکال و شرایط محیطی نیز در انتخاب نوع تشک بی‌تاثیر نیستند.

دنیای زیبایی‌ها، دنیای تناسب‌هاست...

بین تشک و محل قرارگیری آن یعنی تخت خواب وابستگی و ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. که به شرط حضور تناسب و هماهنگی، می‌تواند به بهترین شکل مکمل فضای مورد نیاز برای داشتن خوابی عمیق و آرام باشد. به عبارت عامیانه تخت خواب و تشک باید مانند در و تخته با هم جور باشند. نه تنها اندازه و شکل ظاهری، که اتفاقاً بسیار هم مهم است، بلکه وجود تناسب بین این دو در بسیاری از اجزا لازم بلکه واجب است.
برای مثال  تخت خواب چوبی قدیمی را در نظر بگیرید که سال‌ها را با خدمت در اتاق خواب طی کرده و از نظر کیفیت چوب و اتصالات در مراحل پایانی عمرش بسر می‌برد. دیگر از رنگ و نمای روزهای اول بر چهار ستونش خبری نیست! و حتی ترمیم و تعمیر هم نمی‌تواند آن را به حال و هوای روزهای اولیه بازگرداند. با هر اشاره و تماس ناله حرکت ناموزون قطعات از هم گسسته‌اش به آسمان بلند می‌شود و...حال بر روی چنین تخت خوابی، تشکی مدرن و نونوار با ارتفاع مناسب و آب و رنگ شیک و امروزی مجسم کنید!! ابداً صحنه چشم‌نوازی ترسیم نیست. آشفته بازاری از اشیاء بی‌تناسب و نازیباست که ابداً آرامش نمی‌بخشد. برای سر و سامان دادن به این همه چاره کار در تناسب نهفته است و بس!

تناسب اندازه‌ها چقدر به چشم می‌آید؟

وجود تناسب در ابعاد و اندازه‌ها یکی از موارد مهم و انکارناپذیر در اصول علم زیباشناسی بوده و شرط لازم و نه کافی برای داشتن حظ بصری است. یکی از بهترین نمونه‌های رایج از این دست را می‌توان در پوشش مردم مشاهده کرد. یک لباس حتی اگر در بالاترین درجات از نظر دوخت و ظرافت تهیه شده باشد تنها زمانی برازنده بنظر می‌رسد که به کمال، بر تن بنشیند و با اندام صاحبش در هماهنگی و آشتی باشد. در غیر اینصورت ارزش مادی یا نمای ظاهری آن براحتی در سایه عدم تناسب از مقابل چشمان بیننده محو می‌شود.
در مورد اجزاء بستر خواب نیز ماجرا بر همین روال است. یک تشک بیش از حد بزرگ یا کوچک هر قدر هم زیبا و خوش‌دوخت باشد نمی‌تواند مکمل خوبی برای تخت خواب شما باشد.
در اولین نگاه کوچکی اندازه‌ تشک خود را در کناره‌های ناموزون و برهنه تخت خواب به نمایش می‌گذارد. فضاهای خالی که خیلی زود به چشم آمده و نمای اتاق خواب را مخدوش و نامرتب می‌کنند. از یکسو تشکی بی‌قواره و بزرگ هم از تخت خواب آویزان شده و مطلقاً ظریف و زیبا نیست! چنین تشکی نمای ظاهری تخت را هم تحت تأثیر قرار داده و تزئینات اطراف و حاشیه‌ها را از نظر پنهان می‌کند.
در فروشگاه اینترنتی گرم و نرم می توانید انواع تخت خواب ، تشک ، بالش مورد نیاز خود را با بهترین قیمت و همراه با ضمانت نامه معتبر کیفیت با خیال راحت خریداری نمائید.

نقش اندازه‌ها در راحتی بستر:

علاوه بر این تناسب در اندازه‌های بین تخت خواب و تشک، بر راحتی بستر هم بسیار موثر است. و نبود آن از این نظر هم مشکل‌زاست. خالی ماندن کناره‌ها یا بخش‌های بالا و پایین تخت احتمالِ آسیب به سر یا دست و پا در اثر ضربه و برخورد به بدنه تخت را در حین خواب افزایش می‌دهد. افتادگی گردن و آسیب به این بخش مهم از مهره‌های گردنی هم می‌تواند از عوارض خالی ماندن بخش فوقانی تخت خواب از پوشش تشک و نتیجتاً فرو رفتن بالش در هنگام خواب باشد. از طرفی بزرگی بیش از حد تشک نسبت به اندازه تخت خواب هم علاوه بر مشکل جاسازی و ایجاد نمای ظاهری نامطلوب، می‌تواند باعث سقوط فرد از تخت خواب در حین خواب شود. هم‌چنین کناره‌های آویزان و بی‌دفاع تشک که حمایت تخت را با خود ندارند در اثر فشار وزن خیلی زود فرورفته و دفرمه شده و در مرحله بعد نیز تخریب و پاره خواهند شد. در هر دو حالت از عدم وجود تناسب بین اندازه‌ها، تشک از گرد و غبار مصون نمانده و میکروب و ذرات مضر موجود در هوا براحتی در فضاهای خالی آن جایگزین می‌شوند.
این در حالی است که یک تخت و تشک مناسب و هم‌اندازه کاملاً با هم تطبیق داشته و فضاهای خالی هم را پوشش می‌دهند. که هم بر زیبایی محیط افزوده و هم از نظر بهداشتی بسیار مطمئن‌تر عمل می‌کند. به این شکل که تخت و تشک، بخاطر تطبیق اندازه‌ها با هم تلفیق و به نوعی عایق‌بندی شده و عملاً راه نفوذ را بر عوامل اضافه و مضر موجود در محیط می‌بندد.

رنگ‌ها با ما سخن می‌گویند

چشم‌ها، پنجره‌های وجود ما به جهان هستند. بزرگترین منبع شناخت دنیای اطرافمان که با عمل دیدن صورت می‌گیرد. رنگ‌ها در این میان قلم‌موی نگاهمان را به اختیار گرفته و دنیای‌ اطراف‌مان را از سکون بی‌رنگی خارج می‌کنند. انتخاب رنگ همچون چیدن گل‌های نگاه زیباست.
ایجاد تناسب بین رنگ‌ها در انتخاب و اجرای دکوراسیون منزل از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های این هنر است که در چیدمان اتاق خواب به اوج خود می‌رسد. دنیای لطیف خواب و رویا در میان رنگ‌های متناسب و سازگار بسیار بهتر شکل گرفته و آرامش قبل و بعد از خواب را برایمان به ارمغان می‌آورد.
نقش تشک و تخت خواب بخاطر حجم زیاد و فضای بزرگی که در اتاق خواب اشغال می‌کنند کاملاً چشمگیر بوده و نگاه را به خود جلب و جذب می‌کنند. به همین دلیل نیز وجود تناسب رنگی بین این دو، بخش بزرگی از بار تأثیرات بصری در زمینه زیبایی محیط را بر دوش می‌کشد. از هماهنگی این مجموعه با پرده‌های اتاق خواب می‌توان تناسب رنگی بالا و آرامش‌بخشی را در محیط خلق نمود. در بخش پایانی این مطلب شما را با نمونه‌هایی از محصولات کالای خواب کاملاً مطرح در مقوله تناسب و زیبایی آشنا خواهیم نمود.

معرفی دو محصول متناسب:

تخت خواب ویندسور از نمونه‌های بسیار زیبا در سری محصولات کالای خواب است. که در ابعاد استاندارد و دقیق ساخته می‌شود. از جمله ویژگی‌های این محصول کاربرد پارچه مازراتی در بخش رویه است. که به آن قابلیت پاکیزه‌سازی اصولی و آسان بخشیده است. این نوع پارچه در صنایع کالای خواب و خصوصاً در زمینه مبلمان و تخت خواب بسیار شناخته شده و معتبر است. رنگ‌بندی‌های زیبا و متنوع در این نوع پارچه امکان انجام مانورهای رنگی برای محصولات تولید شده از آن را فراهم آورده است.
هنر لمسه‌کاری زیبا و فوق‌العاده بکار رفته در تاج و بدنه این تخت خواب به آن ابهت و زیبایی خاصی بخشیده و علاوه‌بر زیبایی، محصول فوق را از مزیت عایق بودن نسبت به صدا، گرد و غبار و عوامل میکروبی و مضر نیز بهره‌مند نموده است.
مونتاژ دقیق تخت خواب ویندسور همراه با کاربرد مواد سازنده‌ی مرغوب و برگزیده این محصول را در عرصه رقابت با سایر محصولات داخلی و خارجی از موقعیت عالی برخوردار نموده است.
از جمله محصولات شرکت رویا، تشک‌ رویا اولترا در 4 شماره و با مشخصات فنی و ظاهری قوی تهیه می‌شوند. تنوع در خواص تشک‌های خوشخواب موجود در این شماره‌‌بندی‌‌ها محصولات اولترا را برای کاربرد در سلیقه‌ها و الزامات متفاوت افراد مناسب نموده است. این تشک ضمن بهره‌مندی از فن‌آوری فنرهای منفصل پاکتی (Micro Pocket Cell) از راحتی و استانداردهای بالای مدیکال نیز برخوردار است. ارتفاع مناسب، رویه گردبافت 3 لایه با الیاف ژاکارد پنبه‌ای ضد میکروب و آنتی باکتریال و لایه‌های اسفنج در تراکم‌های متنوع این مزایا را تشکیل می‌دهند. مبدأ فن‌آوری پیشرفته این تشک کشور آلمان بوده که بعدها توسط متخصصین کارآزموده ایرانی به کشورمان منتقل شده است. شرکت رویا با تأمین گارانتی‌های بلند مدت کیفیت و تعویض کالا بر رضایت و اطمینان مشتریان این سری محصولات افزوده است. تناسب میان این دو نمونه تخت خواب و تشک از یکسو، و امکان ایجاد هماهنگی میان هر یک از آنها با انواع دیگر به دلیل سایزبندی استاندارد نیز از دیگر مزیت های این گروه از تولیدات کالای خواب است. که بار دیگر لزوم وجود تناسب بین تخت خواب و تشک را یادآوری می‌نماید.
توسط مهین مکتبی


گالری تصاویر


وبگردی