آفتاب

پوتین: روند آستانه به مسیر عادی‌سازی شرایط در سوریه کمک می‌کند



رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در نشست مجازی سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه از سری نشست های روند آستانه گفت: از طریق روند این نشست سه جانبه می توانیم گام های مهم تری در مسیر عادی سازی شرایط در سوریه برداریم.

ایرنا: ولادیمیر پوتین گفت: نشست های سه جانبه روند آستانه میزان خشونت در سوریه را کاهش داده است.

 وی در آغاز سخنان خود کشته شدن شماری از افراد در پلی کلینیکی در تهران را به رئیس جمهوری اسلام ایران تسلیت گفت و افزود: در دیدارهای قبل توافق کرده بودیم که نشست سه جانبه ای را در آنکارا برگزار کنیم که به دلایل قابل فهم نتوانستیم آن را برگزار کنیم.

وی افزود: از شرکای ایرانی برای برگزاری نشست امروز که به صورت مجازی برگزار می شود تشکر و قدردانی می کنیم.

پوتین افزود: با ارزیابی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای تداوم همکاری ها در سوریه موافقم.

وی با بیان اینکه واقعا نتوانستیم برخی اقدامات در مورد سوریه انجام دهیم، اظهار داشت: اما سطح خشونت در سوریه به صورت قابل توجهی کاهش یافته است و از فعالیت های ستیزه جویان و تروریست های داعشی در این کشور کاسته شده است.

وی ادامه داد: در مورد منطقه ادلب با دوستان ترکیه ای همکاری فشرده داریم. برای اجرای توافق های ماه سپتامبر 2018 سوچی و پروتکل الحاقی به آن مورخه 5 مارس سال جاری با یکدیگر همکاری می کنیم.

پوتین گفت: البته اهداف زیادی هنوز به دست نیامده است اما اقدامات صورت گرفته نتیجه می دهد به عنوان مثال با برقراری آتش بس، اوضاع ادلب آرامتر شده است.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مناقشه سوریه و رویارویی با تروریست ها سالها است که ادامه دارد و طبیعتا بر وضع اقتصادی این کشور تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: تحریم های یک جانبه نیز که بدون تایید شورای امنیت بر سوریه اعمال شده بر وضع این کشور تاثیر منفی می گذارد. این تحریم ها در واقع غیرقانونی است.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه خاطرنشان کرد که همکاری های ایران و روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه به سوریه ثبات می بخشد.

وی در پایان بر آمادگی خود برای سفر بر تهران به محض فراهم آمدن شرایط تاکید کرد.

امروز پیش از آغاز نشست مجازی سران سه کشور جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه، گفت و گوهای سه جانبه مجازی هیات های این سه کشور عضو ضامن روند صلح آستانه جهت تهیه پیش نویس بیانیه سران به ریاست علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایرانی در روند آستانه برگزار شد.

ششمین نشست سران آستانه قرار بود به میزبانی ایران برگزار شود اما شیوع گسترده کرونا دیدار سران کشورهای ضامن صلح آستانه را به تاخیر انداخت.

مذاکرات آستانه از حدود سه سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه برای پایان دادن به بحران ۹ ساله جنگ داخلی در سوریه آغاز شد و در پی آن بخش اعظمی از خاک سوریه به حاکمیت دولت قانونی این کشور درآمد و حکومت گروه تروریستی داعش در آن به پایان رسید.




وبگردی