آفتاب

روند صعودی همه گیری کرونا و بازگشت مسکو به قرنطینه



ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با روند صعودی همه گیری کرونا در این کشور و افزایش شدید آمار جان باختگان که از مرز هزار نفر در روز فرا تر رفته است، دستور تعطیلی سراسری به مدت یک هفته را صادر کرد.

به گزارش آفتاب به نقل از روزنامه واشنگتن پست، در شرایطی که روسیه با روند صعودی همه گیری کرونا و افزایش شدید آمار جان باختگان رو به رو شده، مسکو روز پنجشنبه قرنطینه را اعلام کرد - اقدامی که کرملین قبلاً گفته بود به هر قیمتی از آن اجتناب خواهد کرد.
روسیه - به ویژه مسکو - در سال گذشته به طور مرتب هنگام صعود آمار بیماران و فوتی های کرونا اقداماتی را اعمال کرده است، از جمله سیستم گذرنامه دیجیتالی واکسیناسیون و منع رفت و آمد برای رستوران ها. اما این مقررات اغلب به سرعت کنار گذاشته می شد.
دیمیتری پسکوف ، سخنگوی کرملین اوایل ماه جاری گفت که "اعمال محدودیت ها یک سناریوی کاملاً نامطلوب است" و مقامات منطقه ای را تشویق کرد تا روش های دیگر جلوگیری از شیوع ویروس را در نظر بگیرند.
سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، اعلام کرد که از 28 اکتبر تا 7 نوامبر، مدارس، سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها و سایر مشاغل غیر ضروری - به استثنای خواربارفروشی‌ها، داروخانه‌ها و پزشکی بسته خواهند شد. تئاترها و موزه ها می توانند با 50 درصد گنجایش و با استفاده از کدهای دیجیتالی برای افرادی که واکسینه شده اند یا اخیراً تست کرونای آنها منفی شده است ، به کار خود ادامه دهند.

بر اساس دستور ولادیمیر پوتین، از تاریخ ۳۰ اکتبر تا ۷ نوامبر به مدت یک هفته با حفظ حقوق کارمندان، تعطیل اعلام شده است تا از شیوع بیشتر واریانت جدید ویروس کرونا در روسیه جلوگیری شود.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از مردم این کشور خواست تا خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه کنند و در ادامه گفت: «ما در حال حاضر، تنها دو گزینه برای خروج از همه گیری در پیش رو داریم: بیمار شدن و یا واکسینه شدن. اما چرا باید منتظر بمانیم تا بیمار شویم و عواقب جدی آن را متحمل شویم؟»
ولادیمیر پوتین خطاب به مردم این کشور تأکید کرد: «لطفاً مسئولیت پذیر باشید و اقدامات لازم را برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان خود انجام دهید».
رئیس جمهوری روسیه میزان پایین واکسیناسیون در این کشور را «خطرناک» توصیف کرد و خواستار سرعت بخشیدن به غربالگری و شناسایی بیماران و نیز تشدید تدابیر و اقدامات لازم جهت قرنطینۀ افرادی که با مبتلایان به ویروس کرونا در تماس بوده اند، شد.
ولادیمیر پوتین همچنین به مقامات منطقه ای و محلی روسیه این اختیار را داده است که با توجه به وضعیت شیوع همه گیری کرونا در هر منطقه، یک هفته تعطیلی سراسری اعلام شده را بر حسب ضرورت، زودتر شروع کنند و یا در صورت لزوم این مدت را تمدید کنند. 





وبگردی