آفتاب

جانشین پلیس آگاهی ناجا خبر داد: انهدام باند کلاهبرداری میلیاردی ارزی

جانشین پلیس آگاهی ناجا خبر داد: انهدام باند کلاهبرداری میلیاردی ارزی

یک مقام انتظامی پرده از انهدام یک کلاهبرداری میلیاردی در بازار ارز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پلیس آگاهی ناجا، سرهنگ منفرد، قائم مقام پلیس آگاهی با اشاره به اینکه گروهی از دلالان سعی می‌کنند با ایجاد  شایعات و تحرکات درجهت ایجاد نوسان و کسب سود از آن برای خود استفاده  کنند، گفت: به تازگي كارآگاهان پليس آگاهي موفق شدند اعضاي باند بزرگ كلاهبرداري ارزي كه وانمود مي كردند افراد با نفوذي هستند را شناسايي و دستگير کنند. هرچند هنوز تحقيقات از دستگيرشدگان ادامه دارد، اما بررسي هاي اوليه نشان مي دهد اين افراد تاكنون میلیاردها تومان كلاهبرداري كرده اند.

مشروح گفتگو با جانشین پلیس آگاهی ناجا را درباره بازار ارز در ادامه می خوانید؛
[span] [span]
نرخ ارز یکی از متغیرهای کلیدی اقتصاد به شمار می‌رود، تأثیری که کارکرد نرخ ارز در دیگر کارکردها می‌تواند داشته باشد به مراتب بیشتر است.حفظ ارزش پول ملی، جلوگیری از واردات و کمک به تولید داخل از مهمترین اثرات نوسان نرخ ارز است.  جناب سرهنگ عوامل تاثیرگذار بر نوسانات ارزی را بفرمایید ؟

«افزایش مقدار تقاضا»، «کاهش مقدار عرضه» را عوامل تاثیرگذار در نوسانات  نرخ آزاد دلار و همچنین افزایش حساسیت به مسائل بین‌المللی از دیگر عوامل اصلی نوسانات دلار است.گروهی از دلالان سعی می‌کنند با ایجاد شایعات و تحرکات درجهت ایجاد نوسان و کسب سود از آن برای خود استفاده کنند. نبودن برداشت واحد در مورد سیاست‌های ارزی بین مسوولان می‌تواند یکی از عوامل ایجاد شایعه و بروز نوسانات باشد.

نقش بانک مرکزی در نوسانات ارزی و حاشیه های ایجاد شده در پایان سال چه تاثیری در روند تولید دارد؟

بانک مرکزی به‌عنوان "سیاست‌گذار ارزی" و "دیده‌بان بازار ارزی" ماموریت‌هایی را به عهده می گیردکه با انجام آنها،درچنین مواقعی از شدت نوسان‌ها بکاهد و فضای روانی بازار را مدیریت کند. از جمله گفته می‌شود که «کنترل فضای روانی»، «هدف‌گذاری محدوده مجاز قیمت ارز» و «اصلاح ساختار بازار» سه ماموریتی است که سیاست‌گذار پولی می‌تواند در جهت کنترل نرخ ارز در آنها به ایفای نقش بپردازد. بدیهی است هر چه دامنه نوسانات ارزی و ثبات قیمتها وجود داشته باشد،تولید از برنامه ریزی و رونق بهتری برخوردار خواهد بود.

در ارایه سیاست های بانک مرکزی آیا نقش دلالان پررنگ تر می شود ؟

در این بین نقش دلالان و نوسان‌گیران ارزی پررنگ‌تر از گذشته شده و به‌نظر می‌رسد فعالیت دلالان در صورت غفلت سیاست‌گذاران روز‌به‌روز بیشترشود؛چراکه کارشناسان معتقدند نوسانات نرخ ارز هم طرف تقاضا و هم طرف عرضه اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل تغییرات نرخ ارز به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار در اقتصاد مطرح است. و دلالان با ترفندهای خاص ودامن زدن به شایعات تلاش می نمایند با افزایش دامنه نوسانات ارزی منافع بیشتری راکسب نمایند و هر چه نظارتها و سیاستگذاریها کم فروغ تر باشد، نقش دلالان پررنگ تر می شود.

به عنوان جانشین پلیس آگاهی نیروی انتظامی اصلاح ساختار بازار در این بازه از سال را چطور ارزیابی می کنید؟

ساختار کنونی بازار ارز با چالش‌هایی مواجه است البته این موضوع تا حدودی به این دلیل است که در سال‌های گذشته بازار آزاد ارز ازسوی دولت چندان نظارت نمی شده .با وجود اینکه در حال حاضر این بازار تحت نظارت و کنترل حداقل نزد دولت برخوردار شده، ولی مکانیسم‌های لازم برای تبدیل این بازار به یک بازار کارآمد هنوزکامل نشده است. به همین دلیل و در نبود نهادهای تخصصی، زمینه برای نقش‌آفرینی افراد غیرمتخصص در معاملات بزرگ بازار و قیمت‌گذاری ارز مهیا شده است. یکی از نتایج این روند این بوده است که دلالان و افراد بدون داشتن صلاحیت، جو بازار را در اختیار بگیرند و عامل افزایش بی‌ثباتی در بازار شوند.و تلاش های دولت برای ثبات و کنترل قیمت ارز کم اثر نموده یا کار او را مضاعف نمایند که به لطف خدا در حال حاضر بانک مرکزی به اوضاع تسلط خوبی دارد.

با توجه به توضیحات فوق در خصوص نوسانات ارز و بازار دلالی که در این بین به وجود می آید ، آیا پرونده ای در این خصوص کشف شده که منجر به برگرداندن پول بیت المال به بدنه دولت شده باشد؟

نوسانات ارزي در سالهاي اخير زمينه مناسبي را براي سودجويي برخي افراد شياد فراهم كرده است. اين افراد با ترفندهاي مختلف طعمه هاي شان را به دام مي اندازند و به بهانه هاي گوناگون از آنها كلاهبرداري هاي ارزي مي كنند. بله ، به تازگي كارآگاهان پليس آگاهي موفق شدند اعضاي باند بزرگ كلاهبرداري ارزي كه وانمود مي كردند افراد با نفوذي هستند را شناسايي و دستگير کنند. هرچند هنوز تحقيقات از دستگيرشدگان ادامه دارد، اما بررسي هاي اوليه نشان مي دهد اين افراد تاكنون میلیاردها تومان كلاهبرداري كرده اند.

چطور شد كه پليس از فعاليت اين باند كلاهبرداري آگاه شد؟

يكي از نهادهاي دولتي كشور در خصوص فروش پالتهاي ارز كه مبالغ آن قابل توجه بود گزارشي تهيه كرد. بر اساس اين گزارش فروشندگان ادعا مي كردند همه اقدامات شان قانوني و با مجوز رسمي بانك مركزي است و از طرفي هم خودشان را از وابستگان برخي از ارگانها يا مسوولان بلند پايه كشور معرفي مي كردند. بعد از بررسي هاي اوليه سردار احمدي مقدم، فرمانده محترم ناجا به پليس آگاهي دستور دادند تحقيقات جامعي در اين باره انجام شود.

چه چيز زمينه فعاليت اين شبكه كلاهبرداري را فراهم كرده بود ؟

مشكلات اقتصادي و نوسانات ارزي در سالهاي اخير يكي از زمينه هاي بروز چنين كلاهبرداري هايي است. در برخي موارد شاهد هستيم افراد شياد با معرفي خود به عنوان نزديكان مسوولان كشوري و لشكري افراد مختلف را فريب مي دهند و در اين ميان بسياري از افراد هم در چنين دام هايي گرفتار مي شوند و اموال شان را از دست مي دهند. كلاهبرداري ارزي اخير نيز چنين شرايطي داشت. در اين مورد با توجه حساسيت هاي ويژه پرونده همكاري نزديكي بين نيروي انتظامي و قوه قضاييه وجود داشت و زواياي پنهان پرونده به طور كامل كشف شد.

در پشت پرده اين باند كلاهبرداري چه افرادي وجود داشتند و چطور نقشه شان را عملي مي كردند؟

سركرده اين باند كه خودش را يكي از كارشناسان بلند پايه بانك مركزي معرفي مي كرد يكي از كلاهبرداران سابقه دار بود كه 14فقره سابقه كيفري در پرونده اش به ثبت رسيده است و پرونده هاي متعددي در دادسراهاي كشور دارد. او براي رسيدن به مقاصد خود از افرادي استفاده كرده بود كه به خاطر نوسانات ارزي و مشكلات اقتصادي ورشكسته شده و سعي در جبران كسري ورشكستگي
خودشان داشتند.

اعضاي اين باند چه ويژگي خاصي داشتند ؟

در اين باند 11نفره كه همه آنها دستگير شده اند، يك ويژگي خاص وجود داشت؛ بيشتر آنها سن بالا و ظاهري بسيار موجه داشتند كه بيشتر طعمه هاي شان با ديدن چهره آنها به سادگي فريب مي خوردند. آنها معمولا خودشان را كارشناسان و بازنشستگان ارگان هاي مختلف معرفي و ادعا مي كردند، مي توانند به سادگي ارز تهيه كنند. آنها براي جلب توجه طعمه هاي شان با جعل اسناد بانك مركزي و ساختن مهرهاي شعبات مختلف و پرينت هاي جعلي كه نشان مي داد موجودي بسيار بالايي در بانكها دارند براي طرف هاي مقابل دام پهن مي كردند.

چه عاملي باعث مي شد مالباختگان به سادگي فريب كلاهبرداران را بخوردند؟

اين افراد به خاطر طمع زياد و رسيدن به پول هاي كلان فريب خورده و از طرفي به دليل پوشش افراد كلاهبردار و دفتری بسيار شيك كه از قبل طراحي كرده بودند هيچ وقت فكر نمي كردند كه همه اين مسائل نقشه اي براي كلاهبرداري از آنها است. از سويي بعد از انجام كلاهبرداري هم مالباختگان چون فكر مي كردند كلاهبرداران واقعا افراد بانفوذي هستند جرات شكايت و پيگيري پرونده را نداشتند. به همين دليل سعي مي كردند به ارتباط شان با اعضاي اين باند ادامه دهند تا بتوانند بخشي از سرمايه از دست رفته شان را به دست آورند. يكي از نمونه هاي ظاهر سازي متهمان اين بود كه آنها براي فريب طعمه هاي شان تعداد زيادي از چمدانهاي حمل پول را در اتاق رييس باند طراحي كرده و يكي از اين چمدانها را با دلارهاي اجاره اي پر كرده و به مراجعان و متقاضيان نشان مي دادند. اگر متقاضي درخواست اخذ ارزها را مي كرد ادعا مي كردند ارزها امانت است و مربوط به درخواست كننده هاي قبلي است و به اين شيوه مبالغ هنگفتي از متقاضيان دريافت و ملكهاي آنها را به نام افراد ديگري كه به ظاهر هيچ گونه نسبت و مراوده اي با آنان نداشتند واگذار و پول فروش ملك را به اين افراد مي دادند.

چه چيز باعث مي شد مالباختگان از متهمان شكايت نكنند؟

اگر مالباختگان كه زندگي خود را باخته بودند تهديد به شكايت مي كردند متهمان افراد ورزيده و قوي هيكلي را در دفترشان داشتندكه با استفاده از آنها مالباختگان را تهديد مي كردند و با نشان دادن مدارك جعلي آنها را از تهديد و از انجام شكايت منصرف مي كردند.اما مهم ترين نكته ظاهر سازي متهمان بود به طوري كه وقتي با فردي قرار صحبت مي گذاشتند و صداي اذان مي آمد ،سريع جلسه را ترک و به ظاهر وضو مي گرفتند و مي گفتند وقت نماز است و من با یکی از مسولان نظام جلسه دارم. آنها با این روش در پوششهاي مختلف اعم از خير بودن، هيئتي بودن و كمك به ايتام استفاده مي كردند. حتي در مواردي از لباس روحانيت جهت فریب مردم نیز استفاده می کردند.

كلاهبرداران چطور نقشه شان را عملي مي كردند؟

ماجرا از اين قرار بود كه آنها برگه هايي را به طعمه هاي شان نشان مي دادند كه ثابت مي كرد آنها مي توانند مبالغ زيادي ارز از خارج کشور وارد کنند. آنها براي تاييد اين برگه ها فردي را كه از نظر اطلاعات حقوقي و بانكي بسيار مسلط بود را در جلسه اي به عنوان يكي از مسوولان بانكي معرفي مي كردند و با صحنه سازي تلاش مي كردند اعتماد طعمه شان را جلب كنند. به اين ترتيب مبلغ مورد نظر را دريافت مي كردند و در ادامه به مشتري شان وعده و وعيد مي دادند. سر دسته باند به نام «الف-ن» هم در كل كشور به عنوان فردی که چندين سابقه اتهامي از جمله جعل ،كلاهبرداري ،سوءاستفاده از عناوين مختلف و در واقع جعل عنوان داشت براي فريب مشتري ها از سربرگ بانك مركزي به عنوان تعهد نامه رسمي استفاده مي كرد. در اسنادي كه از اين افراد كشف شده نامه هايي به دست آمده كه نشان مي دهد آنها مبالغي بالاي 1000 ميليارد تومان در حساب بانك مركزي وجه رايج دارند. اماهمه اين نامه ها و چك ها جعلي و برای فریب مردم بود.

با توجه به اين پرونده به افرادي كه نياز به تهيه ارز دارند چه توصيه اي مي كنيد؟

پیشنهادم به این عزیزان این است حتما بايد از صرافي هايي كه مجوز رسمی از مراجع ذی صلاح دارند و شناخته شده هستند اين معاملات انجام شود و به هیچ عنوان از افراد شخصی که شناختی از آنان ندارند خرید انجام ندهند و فریب ظاهر و ارزان بودن ارزهای پیشنهادی را نخورند و فریب هیچ کدام از افرادی که خود را وابسته به ارگان یا سازمانهای دولتی معرفی می نمایند را نخورند چون تنها متولی خرید و فروش قانونی ارزهای رایج درکشور از بانکهای رسمی و یا صرافی های مجاز می باشد و اینگونه اقدامات به کسی دیگر محول نشده . در صورت نیاز و سیاست بانک مرکزی از طریق رسانه های جمعی و ملی به اطلاع همه مردم خواهد رسید و مسایلی که به عنوان پرونده مطرح گردید به دلیل هوشیاری مردم علی الخصوص تجار شریف و محترم به عنوان نمونه مطرح که الحمدا... با اقدامات اطلاعاتی و تلاشهای شبانه روزی همکارانم شناسایی و دستگیر و تسلیم مقام قضایی گردیده و زندانی شده اند.

[span] [span]۴۷۴۷

کد N706566

وبگردی