آفتاب

متلاطم شدن بازار ارز هم ، بازار خودرو را تکان نداد

متلاطم شدن بازار ارز هم ، بازار خودرو را تکان نداد

دنیای اقتصاد نوشت:

با نوسان رو به بالای نرخ ارز اگرچه فعالان بازار انتظار ورود مشتریان به بازار خودرو را می‌کشیدند، اما مشتریان نشان دادند که حتی رشد نرخ ارز نیز (به‌عنوان عاملی برای پش‌بینی رشد قیمت‌ها در آینده) نمی‌تواند محرکی برای ورود آنها به بازار شود، چرا که به گفته فعالان بازار معاملات با وجود نوسانات ارزی نیز با تحول چندانی همراه نبود، اما عبور مشتریان از کنار رشد نرخ ارز در هفته جاری در حالی رخ داد که در کنار این موضوع، فعالان بازار این انتظار را داشتند که پس از اتمام مذاکرات هسته‌ای، رونق به بازار خودرو بازگردد. اين پيش‌بيني در حالي بود كه  اما با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی‌های حاصل از آن، نتیجه‌ای که تصور می‌شد به دست نیامد.
مدیر فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا در رابطه با شرایط بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به نظر می‌رسد نتایج مذاکرات هسته‌ای و امیدی که برای رفع تحریم‌ها و رونق اقتصادی ایجاد شده است، هنوز به باور عموم نرسیده؛ زیرا آنها همچنان بازگشت به بازار را به تاخیر می‌اندازند، اما پیش‌بینی من این است که تا چند هفته آینده بازار با رونق معاملات همراه باشد. حسن فروزانمهر با اشاره به این نکته که در حال حاضر خودروسازان روش‌های متنوعی را برای فروش در نظر گرفته‌اند می‌گوید: در حال حاضر میزان مراجعه مشتریان به خودروسازان برای خرید خودرو خوب است، اما هنوز به آن سطحی که انتظار داشته‌ایم نرسیده است.
فروزانمهر پایین آمدن قدرت خرید مشتریان را دلیلی بر عدم مراجعه مشتریان نمی‌داند و عنوان می‌کند که قیمت خودرو از اردیبهشت و خرداد امسال تا کنون به‌طور متوسط 3 درصد رشد داشته است؛ بنابراین فکر نمی‌کنم این میزان افزایش قیمت قدرت خرید مشتریان را با کاهش چشمگیری همراه کرده باشد.
اما بازار خودروهای داخلی در حالی روی یک خط صاف حرکت می‌کند و معاملات در آن جریان چندانی ندارد که از بازار چینی‌ها خبر می‌رسد، این روزها خرید و فروش محصولات چشم‌بادامی‌ها با رونق بیشتری در حال انجام است.17302

 

کد N612290

وبگردی