آفتاب

چرا دلار طغیان کرد؟ / معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ می دهد

چرا دلار طغیان کرد؟ / معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ می دهد

ایسنا نوشت:

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنگاه‌ها، جامعه تجار و بازرگانان قبل از مذاکرات هسته‌ای تقاضاهای خود را در بازار ارز عملی نکردند و منتظر نتایج مذاکره باقی ماندند ولی بعد از مذاکرات به دلیل حجم تقاضای زیاد، قیمت ارز افزایش یافت و به دنبال آن نرخ طلا نیز بالا رفت.

مجتبی خسروتاج گفت: معمولا روال کلی قیمت طلا به این صورت است که همگام با نرخ ارز حرکت می‌کند و در اکثر مواقع نرخ ارز و طلا به موازات یکدیگر افزایش یا کاهش دارند و طلا نیز از نرخ بازار جهانی متاثر بوده و نرخ بازار جهانی نیز در بازار داخلی تاثیرگذار است.

او گفت: در سال های بعد از انقلاب همواره نرخ ارز در جهتی معکوس از قیمت نفت حرکت می‌کرد؛ به این معنی که اگر قیمت نفت در بازار جهانی بالا می رفت نرخ ارز کاهش می‌یافت و برعکس.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: زمانی که قیمت نفت در بازار جهانی کاهش می یابد این انتظار روانی برای بنگاه‌های اقتصادی به وجود می آید که چون قیمت نفت کاهش یافته بنابراین درآمد حاصل از صادرات نفت نیز کاهش می یابد و این موضوع می تواند در موجودی ارزی کشور تاثیرگذار باشد.

خسروتاج گفت: زمانی که قیمت نفت پایین می‌آید تصور بنگاه ها این است که این موضوع بر درآمدهای ارزی کشور تاثیر می گذارد و درآمدهای نفتی کاهش می یابد و به دنبال آن، عرضه ارز نیز کم می شود و اگر چنانچه تقاضاها در حد خودش باقی بماند، طبیعی است که این موضوع منجر به بالا رفتن نرخ ارز می شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: بنگاه ها و جامعه تجار و بازرگانان کشور زمانی که قرار بود در رابطه با مذاکرات 1+5 تصمیم گیری شود، منتظر نتیجه ماندند و خریدی انجام ندادند تا نتیجه مذاکرات مشخص شود و در واقع تقاضاهای خود را در بازار عملی نکردند.

به گفته وی بعد از مذاکرات به دلیل حجم تقاضای زیاد، قیمت ارز افزایش یافت و چون نرخ ارز و طلا به موازات هم حرکت می کنند قیمت طلا نیز افزایش یافت.

 

23231

 

کد N607093

وبگردی