آفتاب

با عیوب انکساری بیشتر آشنا شویم

با عیوب انکساری بیشتر آشنا شویم

اغلب ما در مورد عیوب انکساری نکاتی را شنیده یا خوانده‌ایم، اما هنوز خیلی‌ها به درستی نمی‌دانند عیب انکساری چیست؟

نمی‌دانند یک عیب است یا نوعی بیماری یا فقط یک اختلال در بینایی؛ هر کدام اینها که بsاشد، بهترین راه درمان آن کدام است؟ و سؤال‌های دیگری که گاه بی‌پاسخ باقی می‌ماند.

اجازه دهید قبل از هر چیز این موضوع را روشن کنیم که عیب انکساری تنها یک اختلال بینایی است و بیماری محسوب نمی‌شود.

اما سوال بعدی، عيب انکساری چيست؟

اگر یادتان مانده باشد در دبیرستان و در درس فیزیک چگونگی تشکیل تصویر اجسام در چشم را خوانده‌ایم؛ آنجا یاد گرفتیم که ما اشیاء را می‌بینیم، چون امواج نورانی از آنها به چشم ما می‌رسد.

این امواج نورانی که از اجسام به سوی ما می آیند، از لایه شفاف جلوی چشم که "قرنیه"  نام دارد عبور می‌کنند و پس از شکست، بر روی شبکیه متمرکز می‌شوند.

منظور از انکسار در اصطلاح عیوب انکساری نیز همان تغییر مسیر یا شکست نور است،  که باعث می‌شود پرتوهای نور تغییر مسیر دهند و بر روی شبکیه یک تصویر واضح ایجاد کنند.

باید بدانیم که تنها افرادی بدون عینک، بینایی کاملی دارند که ابعاد و اندازه بخش‌های مختلف  چشم‌شان با یکدیگر در تناسب کامل باشد. یعنی انحنای قرنیه آن‌ها به شکلی باشد که میزان متناسبی از شکست نور را ایجاد کند تا پرتوهای نور طول کره چشم را طی کنند و دقیقاً بر روی شبکیه متمرکز شوند. در چنین شرایطی تصویر، درست در محلی که باید تشکیل می‌شود. در غیر این صورت، می‌گوییم چشم دارای عیوب انکساری است.

عیوب انکساری هم شامل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی می‌باشد.

خوب است بدانید 25 درصد از مردم دنیا دچار درجاتی از نزدیک بینی هستند که معمولاً ارثی است. نزدیک بینی از دوران کودکی آغاز می‌شود و در دوران نوجوانی پیشرفت می‌کند.

دوربینی اما نسبت به نزدیک بینی شیوع کمتری دارد. در کودکان شایع‌تر است و ممکن است با افزایش سن از شدت آن کاسته شود اما در سنین پیری، شیوع آن دوباره افزایش می‌یابد.


روش های تصحيح ديد

در صورتی که چشم ما دارای یک یا چند عیب انکساری باشد، راه های متعددي برای تصحیح دید وجود دارد؛ البته باید بدانیم هر يك از آنها دارای معایب و مزایایی است.

در اکثر نقاط جهان، عینک شایع‌ترین و متداول‌ترین راه حل به‌شمار می‌رود. از مزایای عینک می‌توان به مواردی مانند نگهداری آسان و قابلیت تعویض، قیمت به نسبت پایین و داشتن جنبه محافظتی برای چشم اشاره کرد.

يكي ديگر از راه‌حل‌هاي شايع برای تصحيح عيوب انكساري، استفاده از لنز تماسي است. استفاده از لنز، ما را از همراه بردن عینک و گم کردن گاه و بی گاه آن راحت می کند اما نگهداری از لنز و صدماتی که ممکن است روی سطح قرنیه ایجاد کند، خود داستان مفصلی دارد.

امروزه اما با پبشرفت علم چشم پزشکی، امکان جراحي عيوب انكساري در اختیار ما قرار دارد که  راه حلی بسیار متداول، آسان و مطمئن است. راه حلی که ما را هم از لنز و هم از عینک بی‌نیاز می‌کند.  

************

جراحی عیوب انکساری یک واژه کلی است و به تمام روش‌هاي جراحي ليزری و غير ليزري برای رفع این عیوب اطلاق مي‌شود. این روش‌های جراحی با تغییراتی روی سطح قرنیه، مسير امواج نوراني را اصلاح می کند و به این ترتیب اختلال بينايي را كاهش داده یا به طور کامل حذف مي‌کند.

در روش‌های لیزری، با تاباندن ليزر، قرنيه تغییر شکل پیدا کرده، مسیر امواج نورانی هم اصلاح می‌شود.


تکنیک‌های جراحی لیزری عیوب انکساری

در حال حاضر جراحی عیوب انکساری به چند روش انجام می‌شود.

لیزیک

در این روش ابتدا یک لایه بسیار نازک از سطح قرنیه برداشته می‌شود. این کار با استفاده از دستگاهی به نام میکروکراتوم انجام می شود. میکروکراتوم با سرعت بسیار بالا و به وسیله یک تیغ، لایه برداری را انجام می دهد. سپس چشم پزشک، لیزر را به میزان مناسب و بر مکان مشخصی از سطح قرنیه می‌تاباند تا انحنای قرنیه اصلاح شود. در پایان، لایه برداشته شده به جای خود بازگردانده می‌شود.


فمتولیزیک

فمتولیزیک آخرین نوآوری در اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. از نظر مراحل انجام جراحی، فمتولیزیک بسیار شبیه لیزیک است. اختلاف اساسی بین این دو روش، در نحوه ایجاد برش قرنیه می باشد. به طوری که در فمتولیزیک برای ایجاد برش از «لیزر فمتوسکند» استفاده می‌شود که این وسیله سرعت و دقت و ایمنی عمل را تا حد زیادی بالا می‌برد. به بیان دیگر، فمتولیزیک روش پیشرفته لیزیک است. که در آن به جای میکروکراتوم از لیزر استفاده می‌شود. به همین دلیل به نام «لیزیکِ تمام لیزری» و «جراحی بدون تیغ» هم معروف شده است.

فمتولیزیک تمام ویژگی‌های مثبت عمل لیزیک را داراست. ویژگی هایی مانند سرعت در بهبود دید، رفع سریع درد و بازگشت به زندگی روزمره به فاصله کوتاهی پس از عمل؛ در کنار تمام اینها، چون تمام مراحل عمل فمتولیزیک، با لیزر انجام می گیرد، دقت و سلامت بی¬نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

به همین دلایل، در حال حاضر فمتولیزیک از پرطرفدارترین روش های اصلاح عیوب انکساری در اروپا و آمریکا است.


PRK و لازک

PRK و لازک از دیگر روش‌های اصلاح عیوب انکساری هستند. در این روش‌ها پوسته سطحی قرنیه که اپی¬تلیوم نامیده می‌شود، با استفاده از یک وسیله برداشته شده و سطح قرنیه لیزر می شود و لایه تراشیده شده ظرف چند روز خود به خود ترمیم می‌شود. پس از فمتولیزیک، این‌ها نیز جزء شایع ترین روش‌های اصلاح عیوب انکساری است.

حالا که با روش‌های مختلف جراحی عیوب انکساری آشنا شدید، باید بدانید،

روش های لیزری اصلاح عیوب انکساری برای چه افرادی مناسب است؟

نکته بسیار مهم که نباید از آن غفلت کرد، این است که قبل از تعیین روش مناسب برای اصلاح عیوب انکساری، لازم است معاینات کاملی از چشم شما به عمل آید؛ تا میزان عیب انکساری مشخص شود و به کمک تصویربرداری، اطلاعات دقیقی از ضخامت و مشکل و انحنای قرنیه به دست بیاید. همچنین در مورد سلامت چشم نیز باید اطمینان کامل حاصل شود. پس از انجام این مراحل، چشم پزشک با در نظر گرفتن سن، شغل، وضیعت جسمی، سابقه بیماری و سایر اطلاعات، می‌تواند شما را در مورد بهترین انتخاب راهنمایی کند.


چه افرادی می‌توانند تحت جراحی لیزری عیوب انکساری قرار بگیرند؟


• برای انجام جراحی عیوب انکساری، مانند هر عمل دیگری، شرایطی لازم است؛ از جمله:

• ثابت شدن نمره چشم، به طوری که نمره عینک یا لنز تماسی‌تان حداقل به مدت 6 ماه ثابت مانده باشد.

• سن بالای 18 سال.

• عدم وجود بیماری چشمی دیگری که بر نتیجه جراحی تأثیر منفی داشته باشد.


توصیه‌های قبل از عمل

• در روز عمل از عطر و ادکلن استفاده نکنید.

• از یک روز قبل از عمل از آرایش چشم‌ها خودداری کنید.

• شب قبل از عمل، مژه‌ها و پلک‌ها را با شامپوی بچه و آب ولرم شستشو دهید.

• در صبح روز عمل از شستشوی چشم‌ها با شامپو خودداری نمایید.

• در روز عمل با یک همراه به بیمارستان مراجعه کنید.

• ترجیحاً از 3 – 4 روز  قبل از عمل از لنز تماسی استفاده نکنید.



در هنگام عمل چه اتفاقی می افتد؟

کلیه این عمل ها بدون بیهوشی و تنها با استفاده از قطره بی‌حس کننده انجام می‌گیرد و زمان عمل از چند دقیقه تجاوز نمی‌کند. در حین عمل دردی احساس نمی‌کنید. فقط کافی است با آرامش به دستورات تیم جراحی عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.


نکاتی که بعد از عمل باید رعایت کنید

• روز بعد از عمل حتماً باید ويزيت شويد.

• در 6 ماه اول پس از عمل باید در فواصل منظم برای ويزيت مراجعه كنيد. ترتيب ويزيت‌ها براساس نوع عمل، شرايط چشم و صلاحديد پزشك متفاوت است.

• حداقل تا 3 ماه بعد از عمل از لنزهاى تماسى زيبايى استفاده نکنيد.

• حداقل به مدت سه روز و يا تا زمانى كه پزشك‌تان صلاح بداند، از مصرف لوسيون، كرم و لوازم آرايش در اطراف چشم‌تان خوددارى نماييد.

• باید حداقل به مدت 10 هفته ورزش‌هاى خشن از قبيل بوكس، فوتبال، كاراته و... را انجام ندهيد.

• یادتان باشد در هفته‌هاي اول پس از عمل، جداً از ماليدن چشم‌های‌تان خوددارى کنيد.

• افرادى كه با تكنيك لازك وPRK  عمل شده‌اند، ممكن است در یکی ـ دو روز اول پس از عمل دچار درد شديد شوند. در صورت بروز اين حالت نگران نشويد؛ براى برطرف كردن درد از قرص مسكن استفاده كرده، سعى کنید در اتاق تاريك استراحت كنيد.

• براى ريختن قطره به داخل چشم، فقط پلك تحتانى را پايين بكشيد  و از دست زدن به پلك فوقانى خودداری كنيد.

• پس از عمل فمتوليزيك تا 2 روز و پس از لازک و PRK تا 4-5 روز از استحمام و شستن سر و صورت خوددارى نماييد. این مدت، زمان لازم براى ترميم كامل لایه سطحی قرنیه و  برداشتن لنز پانسمانى در عمل‌های لازک و PRK است.  

• در روزهاى اول پس از عمل دقت كنيد آب وارد چشمتان نشود.

• در 2 هفته اول پس از عمل از يك شامپوى ملايم (مانند شامپو بچه) استفاده كنيد.

• در روزهاى اول پس از عمل از وضو گرفتن خوددارى كنيد. انجام تيمم اشكالى ندارد.

• در نخستین روزهاى بعد از عمل از تماشاى تلويزيون، كار با رايانه و ساير اعمالى كه باعث خشكى چشم مى شوند نیز خوددارى كنيد. لازم به توضیح است اين اعمال باعث صدمه به چشم و ضعيف شدن مجدد چشم ها نمى شود.

• سردرد، سوزش خفيف چشم و نوسانات بينايى در هفته هاى اول بعد از عمل طبيعى است/ در صورتی بروز چنین مواردی نگران نشويد.

• قطره هاي چشمي را دقیقاً طبق توصيه پزشك معالج مصرف كنيد.

• در چند روز اول پس از جراحى از عينك آفتابى استفاده كنيد.


نور، پیشرفته ترین مرکز درمان‌های لیزری

بیمارستان نور از ابتدای تاسیس تا کنون، از روش ها و تجهیزات منحصر به فردی برای اجرای عمل‌های لیزری استفاده کرده و همچنان در به کارگیری مدرن‌ترین دستگاه‌های لیزر پیشگام است.

در حال حاضر سریع‌ترین دستگاه لیزر جهان در مجموعه نور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طوری که هر نمره نزدیک‌بینی در زمانی زیر 2 ثانیه لیزر می‌شود.

به این ترتیب زمان عمل در حد چشم‌گیری کاهش می‌یابد و بیمار بهتر می‌تواند با تیم جراحی همکاری کند.  

باز هم تأکید می‌کنیم که این جراحی‌ها نیاز به بیهوشی نداشته و عمل به سادگی تنها  با استفاده از قطره بی‌حسی انجام می‌پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بیمارستان/ به نشانی http://www.noorvision.com  مراجعه نمایید / یا با شماره تلفن 82400 - 021 تماس بگیرید.

جهت پذیرش اینترنتی اینجا کلیک نمائید

برای استفاده از خدمات کلینیک نور مطهری می‌توانید به نشانی

motahhari.noorvision.com   مراجعه یا با شماره 42313 - 021 تماس بگیرید.

اگر ساکن استان البرز یا استان‌های همجوار مانند زنجان و قزوین هستید، نیازی به طی مسیر تا تهران ندارید. متخصصان کلینیک نور البرز در خدمت شما هستند.

نشانی سایت کلینیک نور البرز alborz.noorvision.com است و شماره تماس آن 35800 - 026

امیدواریم این اطلاعات شما را در انتخاب راهی مناسب برای داشتن «زندگی بدون عینک» کمک کرده باشد.

سالم، سربلند و سعادتمند باشید.




کد N386771

وبگردی