آفتاب

کیهان: این برنامه خانواده است یا آنتن فروشی؟

کیهان: این برنامه خانواده است یا آنتن فروشی؟

روزنامه کیهان در برنامه تلویزیونی"به خانه برمی گردیم" که از شبکه 5 پخش می شود نوشت:

این برنامه که از برنامه های با سابقه و مورد اطمینان خانواده های تهرانی است، به منظور جلب مشارکت (بخوانید آنتن فروشی) در خانه خود را به سوی بازاریابان محصولات مختلف گشوده و در این راستا از هیچ اقدامی نیز فروگذار ننموده است.
این برنامه که بایستی به طرح مباحث مورد نیاز یک خانه و خانواده اسلامی- ایرانی بپردازد و مروج سبک زندگی مورد تایید و پسند اسلام باشد، اکنون بیشتر در راستای پر کردن جیب عده‌ای سودجو که رسانه ملی را در شرایط نامساعد اقتصادی یافته و با سوءاستفاده از این موضوع در حال کسب منافع شخصی هستند، قرار گرفته است. این در حالی است که مشاهده شده در این برنامه یک بازاریاب به منظور معرفی یک دستگاه ورزشی به بینندگان، به صورت مستقیم سایر محصولات ورزشی و غیر ورزشی را که از سوی رسانه ملی مورد تبلیغ قرار گرفته است از اساس بی اثر خوانده و فقط به تبلیغ دستگاه و محصول خود پرداخته است. حال مخاطب در این بین دچار یک سرگیجه ناشی از دوگانگی می‌شود که اگر آن محصول خوب است چرا نماینده شرکت دیگر آن را از پایه بی‌تاثیر قلمداد نموده و اگر حرف نماینده محصول دوم صحیح است پس چرا آن محصول همچنان در همان برنامه تبلیغ می شود؟
در این شلوغی و ترافیک تبلیغات بازرگانی گاهی مجریان برنامه، حرف بازاریاب و مدیر فروش و ... را قطع می‌کنند تا به بخش بعدی و تبلیغ بعدی برسند. گاهی مجری برنامه در برخورد با نماینده محصول مورد تبلیغ می‌گوید این شما و این هم مخاطبان برنامه «به خانه بر می‌گردیم». و این جای بسی تاسف است که مدیر شبکه تهران و سایر عوامل این شبکه هیچ احترامی برای مخاطب خود قائل نیستند و به سادگی از کنار سرمایه‌های اصلی که همان مخاطبانشان باشند، عبور می کنند.
افشره لاغر کننده، کرم ضد چروک پوست، ظروف نسوز، متخصص زیبایی و ... هیچ‌کدام در معیارهای سبک زندگی اسلامی تعریف نشده و کاملا مشخص است که به منظور تبلیغ خود به این برنامه آمده و به دنبال سود شخصی هستند. سبک زندگی مورد اشاره از سوی اسلام و مورد تایید مکتب اهل بیت (ع)، این روزها در برنامه های تلویزیونی کمتر به چشم می آید. تبلیغ مصرف گرایی و ترویج سبک زندگی غربی، بویی است که از این سبک برنامه سازی به مشام میرسد و اگر بی انصافی نکرده باشیم بخشی از آن نیز ناشی از جهل برخی افراد درون سیستم است.
نکته دیگر عدم توجه مدیران صدا و سیما به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی است. موضوعاتی که از سوی ایشان بارها و  بارها مورد تاکید و اشاره قرار گرفته است اما در این گونه برنامه ها به گونه دیگری رقم می‌خورد. این اتفاق تنها مختص به برنامه «به خانه بر می گردیم» نیست بلکه در بسیاری دیگر از برنامه های شبکه‌های سیما نیز در حال رخ دادن است.
این سبک و سیاق برنامه سازی نه در خور شان دانشگاه عمومی کشور بوده و نه به منزلت مخاطب احترامی گذاشته می‌شود. مخاطبی که هویت تلویزیون محسوب شده و در صورت نبودن او تلویزیون هیچ ارزش و اعتباری ندارد.

 

17302

کد N256731

وبگردی