آفتاب
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز در گفتگو با ایلنا؛

باید مشخص شود پول رایج کشور دلار است یا ریال

باید مشخص شود پول رایج کشور دلار است یا ریال

باید توجه داشت نرخ ارز بین 950 تا 1000 تومان با واقعیات اقتصاد کشور هم خوانی داشته و بالا نگه داشتن نرخ ارز هیچ نتیجه‌ای غیر از افزایش تورم ندارد.

ایلنا: نایب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با انتقاد شدید از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور بر ضرورت اصلاح نظام پولی حاکم بر کشور تاکید کرد.

رحیم بنا مولایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کرج، با طرح و موشکافی پاره‌ای از مسائل و معضلات گریبانگیر اقتصاد کشور گفت: متاسفانه سال‌هاست که اقتصاد کشور دچار مشکلات ساختاری‌ست و تا زمانی که این موانع و مشکلات برطرف نشود همچنان این دور باطل در اقتصاد کشور قربانی خواهد گرفت.

عضو کمیته فنی مکمل و شیر خشک ایران، در ادامه با بیان این مطلب که متاسفانه مدیران اقتصادی کشور در طول ۳۰ سال گذشته بعضا به بی‌راهه رفته‌اند و هنوز نتوانسته‌اند به یک نظام‌مندی و تصمیم واحد در سطح کلان اقتصاد کشور برسند بیان داشت: متاسفانه مسئولان و تصمیم گیران اقتصادی کشور بعد از گذشت ۳۰ سال، هنوز نتوانسته‌اند به یک نتیجه قطعی  برسند که آیا پول رایج کشور دلار است یا ریال؟

دبیرکل اسبق اتاق ایران در ادامه با تاكید بر اینكه تا زمانی که دوگانگی در پول رایج کشور موجود باشد باید کماکان شاهد زلزله‌های اقتصادی در کشور باشیم گفت: چرا باید بنای اقتصاد کشور بزرگ و تمدن سازی مثل ایران با این همه منابع و ذخایر غنی بر پایه ارز خارجی استوار باشد که هر از چند گاهی با ایجاد موانعی مثل تحریم و یا عملکردهای غیر کار‌شناسی و دستوری در تعین و کشف نرخ ارز توسط دولت‌های مختلف دچار تزلزل‌ شود.

دلار ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ تومانی با واقعیات اقتصاد کشور هم خوانی دارد

معاون اسبق وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت‌های جنگ و سازندگی با غیر واقعی خواندن رقم «نرخ ارز» لحاظ شده در لایحه بودجه کشور گفت: اگر نرخ ارز بین ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان تعین شود در آن صورت با واقعیات اقتصاد کشور هم خوانی معناداری پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این شبهه که برخی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی معتقدند که بالا نگه داشتن نرخ ارز شکوفایی تولید و صادرات کشور را در پی خواهد داشت اظهار داشت: بنده به عنوان مدیری که سال‌هاست در بخش دولتی و هم اکنون در بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستم و از نزدیک و به صورت ملموس در تمامی این سال‌ها شاهد تاثیر مخرب برخی تصمیمات و جهت‌گیری‌های غلط اقتصادی کشور بر روند تولید ملی و صادرات کشور بوده‌ام، باید بگویم که هر گونه نظریه‌پردازی و جهت‌گیری که با واقعیات اقتصادی کشور هم خوانی نداشته باشد نتیجه‌ای عكس در پی خواهد داشت.

مدیر عامل اسبق شرکت کارخانجات صنایع مخابراتی ایران در دولت‌های جنگ و سازندگی ادامه داد: مسدود کردن و جلوگیری از واردات نمی‌تواند توجیه مناسب و قانع‌کننده‌ای برای این گونه جهت‌گیری‌های اقتصادی در کشور باشد، زیرا در همه جای دنیا دولت‌ها با بسته‌ها و ابزارهای نظارتی و حمایتی دیگر  نظیر ممنوعیت واردات برخی کالا‌ها و یا بستن عوارض و تعرفه‌های سنگین گمرکی بر کالاهای وارداتی در این خصوص نقش آفرینی کرده و باعث رونق تولید داخل می‌شوند.

گرانی ارز هیچ نتیجه‌ای به جز افزایش تورم ندارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با بیان این مطلب که تاثیرات تورمی نرخ بالا و غیر واقعی ارز نه‌ تنها هیچ کمکی به اقتصاد و تولید کشور نمی‌کند، بلکه تنها باعث بالا رفتن نرخ تورم می‌شود گفت: در کشوری که درآمد‌ها به ریال است ولی مخارج مردم هر روز تحت تاثیر نوسانات شدید نرخ ارز به طرز لجام گسیخته‌ای بالا می‌رود، بالا بردن و نگه داشتن نرخ ارز چه توجیه اقتصادی می‌تواند داشته باشد، مگر کم کردن قدرت خرید مردم و بالا بردن نرخ تورم در کشور.

وی در ادامه در پاسخ به اینكه در حال حاضر میزان دستمزد کارگران به چه میزان و بر چه مبنایی باید محاسبه شود گفت: مدیریت اقتصادی کشور باید تکلیف خود را روشن کند، اگر پول رایج کشور ریال است پس تمام هزینه‌های مردم هم باید به ریال باشد و اگر دلار قالب بر اقتصاد کشور است پس دستمزد کارگران هم باید به دلار محاسبه و پرداخت شود.

 

گفتگو از: شهاب الدین خاکدامن

کد N96339

وبگردی