رجیستری

در ابتدا كامپیوترها و كاربران بر اساس سیستم عامل MS DOS فعالیت می‌كردند و برنامه‌هایی كه ساخته می‌شد بر اساس این سیستم عامل بود. برنامه تحت DOS بودند و كاربر از راهی مشخص وارد برنامه …

در ابتدا كامپیوترها و كاربران بر اساس سیستم عامل MS DOS فعالیت می‌كردند و برنامه‌هایی كه ساخته می‌شد بر اساس این سیستم عامل بود. برنامه تحت DOS بودند و كاربر از راهی مشخص وارد برنامه می‌شد. مراحل را طی می‌كرد و راه خروج نیز مشخص بود و كاربر همیشه مجبور به طی كردن مسیرهای مشخصی بود. برای رسیدن به منو و پنجره‌ای، حتما باید از منو و پنجره قبلی آن عبور می‌كرد و هیچگونه اختیاری در تنظیم منو ، پنجره‌ها و با تغییر آنها نداشت. این خاصیت سیستم عاملDOS باعث می‌شد كه اكثر تنظیمات برنامه‌های كاربردی در مرحله برنامه نویسی انجام شود و احتیاجی جهت ثبت تنظیمات در فایل نباشد.
نسل اول رجیستری:
در سیستم عامل DOS سه فایل CONFIG.SYS , MSDOS.SYS , AUTOEXEC.BAT وجود داشتند كه سیستم عامل DOS و برنامه‌های كاربردی تنظیماتی مانند اختصاص دادن بافر و یا تعریفCD ROM و غیره را در آن فایل‌ها ثبت می‌كردند.
نسل دوم رجیستری :
بعد از سیستم عامل DOS ،‌ سیستم عامل ویندوز ۳X به بازار عرضه شد كه تحولی در سیستم عامل و نحوه ساخت برنامه‌های كاربردی ایجاد كرد. سیستم عامل فوق دارای پنجره‌هایی بود كه كاربر می‌توانست در نحوه ظاهر شدن، رنگ ، اندازه پنجره‌ها و نحوه اجرا شدن برنامه‌ها دخالت كرده و آنها را به دلخواه تنظیم كند. تنظیمات سیستم عامل و یا تنظیماتی كه توسط كاربر اعمال می شد باید در فایلی ذخیره می‌شد تا هر بار كه سیستم عامل راه اندازی می‌شود، احتیاجی به تنظیمات مجدد نباشد، از طرفی به علت آنكه تنوع تنظیماتی كه توسط كاربر و یا برنامه‌های كاربردی ایجاد می‌شد، بسیار متعدد بود و ممكن بود كه كاربران بخواهند دائما این تنظمیات را تغییر دهند و از طرفی دیگر اگر سازندگان این سیستم عامل می‌خواستند كه از همان ۳ فایل DOS برای ثبت این تنظیمات استفاده كنند، ممكن بود این سه فایل كه فایلهای حیاتی و BOOT ‌ كننده سیستم نیز بودند دچار اشكال شده و آسیب ببینند. به همین منظور در این سیستم عامل، فایلهایی با پسوند INI كه مهمترین آنها WIN.INI , SYSTEM.INI , CONTROL.INI بودند وظیفه ثبت تنظیمات رجیستری را به عهده گرفتند.
نسل سوم رجیستری :
با پیدایش سیستم عامل ویندوز سری ۹x كه معروفترین و پركارترین آنها ۹۵ و ۹۸ بود این نسل رجیستری پا به عرصه وجود گذاشت. این ویندوز به واسطه ساختار خاص خود توانایی جالبی در پشتیبانی سخت افزارهای مختلف را داراست. ویندوز دارای رابط گرافیكی قوی می‌باشد و بواسطه این رابط گرافیكی كاربران می توانند تنظیماتی را بر روی پنجره ها ، فونتها ، سخت افزارها و برنامه‌ها به وجود آوردند. بدون شك تنظیمات مورد دلخواه كاربران احتیاج به ثبت در رجیستری دارند و از طرفی فایلهای CONTROL.INI , WIN.INI , SYSTEM.INI از نوع فایلهای متنی بودند و بواسطه این تنظمیات حجم این فایلها بسیار زیاد و در نتیجه LOAD‌ شدن این فایلهای متنی در هنگام شروع ویندوز و اعمال تنظیمات ذخیره شده در آنها ،‌ زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و از طرفی آسیب پذیر می‌شدند. به دلایل فوق ویندوز این تنظیمات را در فایلهای SYSTEM.DAT , USER.DAT بنا نهاد كه این فایلها را براساس اعداد باینری و HEX ساخته می‌شدند كه هم امنیت بیشتری داشتند و هم حجم كمتری را اشغال می‌كردند. دو فایل مورد نظر در حالت عادی برای كاربر قابل دسترسی نیستند ، ویندوز در این رابطه برنامه اجرایی REGEDIT.EXE كه در پوشه ویندوز قرار دارد را در اختیار كاربر قرار داده است تا بتواند در صورت لزوم دستورات، مقدارها و تنظیمات رجیستری را به دلخواه خود تغییر دهد و یا با دستور و مقدار جدیدی را صادر كند.