مرورری بر ویژگیهای OPERA

ـ OPERA بوسیله شركت OPEN SOFTWARE ارائه شده كه یك شركت اروپائی است. این شركت محصولات خود را برای ویندوز ، مكینتاش و گونه‌های مختلف یونیكس و تلفن‌های هوشمند، تلویزیونهای محاوره‌ای (ITV) سیستم‌های …

ـ OPERA بوسیله شركت OPEN SOFTWARE ارائه شده كه یك شركت اروپائی است. این شركت محصولات خود را برای ویندوز ، مكینتاش و گونه‌های مختلف یونیكس و تلفن‌های هوشمند، تلویزیونهای محاوره‌ای (ITV) سیستم‌های محاطی و … عرضه می‌كند.
ـ یكی دیگر از ویژگیهای جالب این مرورگر استفاده از صفحات چند سندی (MDI) است. یعنی اینكه بر خلافIE ، صفحات وب را در پنجره‌های جداگانه باز نمی‌كند و همه آنها را در یك پنجره واحد قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد ویژگیMDI در OPERA از یك نوار وظیفه شلوغ بهتر باشد كه در ویندوزهای XP , ۲۰۰۳‌ با فعال بودن گزینه زیر گیج كننده‌تر هم می‌شود: GROUP SIMILAR TASKBAR BUTOONS
نكته : گزینه OPEN IN NEW WINDOW در OPERA‌ وجود دارد. اما صفحات باز شده با آن در واقع جزئی از برنامهMDI ‌ هستند.
ـ موقع باز كردن صفحات OPERA ابتدا اسكلت‌بندی صفحه كه شامل متن خام صفحه، برچسب‌های تصاویر و … است، شكل می‌گیرد. پس از مدتی كوتاه، ویژگیهای متن از جمله (قلم) تنظیم می‌شود و هر برچسب به صورت یك قاب تصویر در می‌آید و در محل دقیق خود قرار می‌گیرد. سپس تصاویر به تدریج بار می‌شوند و در قاب خود قرار می‌گیرند.
ـ عملكرد حافظه نهان (CACHE) در OPERA نسبت به IE بهتر است. به این دلیل مرور صفحات بازدید شده و ذخیره صفحه ، زمان كمتری نسبت بهIE ‌ را می‌گیرد.
OPERA برای ذخیره ملحقات صفحه وب پوشه جداگانه نمی‌سازد و فایل HTML را با ملحقاتش در یك پوشه قرار می‌دهد. همچنین قالبMHT (فایل یكتای بایگانی وب) را پشتیبانی نمی‌كند.
ـ صفحات باز شده در OPERA را می‌توان در یك نشست (SESSION) ذخیره كرد تا در آینده براحتی قابل دستیابی باشند. همچنین می‌توان مرورگرها را طوری تنظیم كرد كه در موقع اجرا با آخرین نشست كه به طور خودكار ذخیره شده است پر شود. این ویژگی هنگام از كار افتادن مرورگر مفید واقع می‌شود. شاید شما هم این تجربه نامطلوب را داشته باشید كه بعضی مواقع ،‌ ایراد بوجود آمده در یك صفحهIE ، باعث بسته شدن همه صفحات دیگرIE می‌شود و به خاطر یك ایراد كوچك باید دوباره همه چیز را از اول از سر گرفت. در این حالت OPERA صفحات باز شده را در یك نشست نگه می‌دارد و از كار افتادن ناگهانی آن كمتر باعث ناراحتی می‌شود.
ـ OPERA دارای یك ابزار داخلی دریافت فایل به نام TRANSFERS می باشد كه مانند نرم افزارهایی مانند DOWNLOAD ACCELERATOR ‌ قدرتمند نیست،‌ اما در مواقع قطع ارتباط به ابزاری ارزشمند تبدیل می‌شود و پس از ارتباط مجدد، عمل دریافت را ادامه می‌دهد. OPERA حتی می‌تواند با DOWNLOAD ACCELERATOR ادغام شود.
ـ یكی از درخشانترین ویژگیهای OPERA این است كه سعی می‌كند كاربر را همیشه مطلع نگه دارد.
۱- هنگام دریافت (DOWNLOAD) صفحات وب مواردی به اطلاع كاربر می‌رسد كه می‌توان این اطلاعات را در نوار پایین صفحه نمایش مشاهده كرد. این اطلاعات عبارتند از : حجم انتقال یافته صفحه (بدون تصاویر)، تعداد تصاویر انتقال یافته، تعداد كل تصاویر، حجم انتقال یافته (با تصاویر) ، ‌زمان طی شده از موقع باز شدن صفحه و پایگاه‌های وب مورد مراجعه و .... .
نكته : این اطلاعات موقع ارسال (UPLOAD) فایل هم نمایش می‌یابد.
۲- جعبه‌های پیام (MESSAGE BOX) و پیغامهای خطای داخل صفحات وب بسیار گویاتر ازIE هستند. در این نگارش OPERA ، جعبه‌های پیام از نمادهای زیباتری نیز استفاده می‌كنند.