دست كسی را توی حنا گذاشتن

این ضرب المثل ناظر بر رفیق نیمه راه است كه از وسط راه باز می گردد و دوست را تنها می گذارد . آورده اند كه ... سابقاً كه وسایل آرایش و زیبایی گوناگونی به كثرت و وفور امروزی وجود نداشت …

این ضرب المثل ناظر بر رفیق نیمه راه است كه از وسط راه باز می گردد و دوست را تنها می گذارد .
آورده اند كه ...
سابقاً كه وسایل آرایش و زیبایی گوناگونی به كثرت و وفور امروزی وجود نداشت ، مردان و زنان دست و پا و سر و موی و گیسو و ریش و سبیل خود را حنا می بستند و از آن برای زیبائی و پاكیزگی و احیاناً جلوگیری از سردرد استفاده می كردند .
طریقه حنا بستن به این ترتیب بود كه مردان و زنان به حمام می رفته و در شاه نشین حمام ، یعنی جایی كه پس از خزینه رفتن در آن محل ، دور هم جمع می شدند و هر یك بكاری مشغول ، حنا را آب می كردند و در یكی از گوشه ههای شاه نشین و دور از تراوش ترشحات آب به صورت مربع ، بر زمینی می نشستند و دلاك حمام بدواً موی سر و ریش و سبیل آنها را حنا می بست ، پس دست و پایشان را در حنا می گذاشت .
حنا بسته ، ناگریز بود در مدت چند ساعت در آن گوشه نشسته و تكان نخورد و از جای خود برنخیزد تا دست و پا و گیسو و ریش و سبیلش كاملاً خضاب شود و اقلاً تا هفته دیگر كه مجدداً به حمام خواهند آمد رنگ حنا دوام بیاورد و زوال نپذیرد .
در خلال مدت چند ساعت كه این خانم ها یا آقایان دست و پایشان در حنا است و چون بیكار و محكوم به چند ساعت اقامت در گوشه شاه نشین هستند ، باب صحبت را باز می كردند و ضمن قلیان كشیدن با اشخاصی كه می آمدند و می رفتند و یا كسانیكه مثل خودشان دست و پا توی حنا داشته اند ، از هر دری سخن می گفتند و رویدادهای هفته را با شاخ و برگ و طول و تفصیل تمام ، در میان می گذاشتند . با این توصیف اجمالی دانسته شد كه حنا بستن چیست و دست حنا گذاشتن و دست كسی را توی حنا گذاشتن چگونه بوده است و دست در حنا گذاشتن و دست كسی را توی حنا بسته ، البته نمی توانست كاری بكند .