حاجی حاجی مكه

عبارت بالا كه مصطلح بین عارف و عامی است مواردی بكار می رود كه دوست و آشنایی پس از دیر زمان به ملاقات و دیدار آمده و اصولاً همین رویه را تعقیب كند و دیر به دیر به سراغ دوستان و بستگان …

عبارت بالا كه مصطلح بین عارف و عامی است مواردی بكار می رود كه دوست و آشنایی پس از دیر زمان به ملاقات و دیدار آمده و اصولاً همین رویه را تعقیب كند و دیر به دیر به سراغ دوستان و بستگان آید .
آورده اند كه ...
بطوریكه میدانیم كلمه حج از لحاظ ریشه لغوی به معنی آهنگ كردن به چیزی ولی در شریعت قصد به سوی بیت الله الحرام یعنی كعبه است .
اكثریت قریب به اتفاق حاجیان ، كشور پهناور ایران در قرون و اعصار قدیم به جهت همین سختی و دشواری كمتر اتفاق می افتاد كه در طول مدت هفتاد و هشتاد سال عمر خویش را بیش از یكبار به زیارت مكه معظمه و مدینه منوره توفیق حاصل كنند و با حاجیان و آشنایان سفر قبلی تجدید دیدار نمایند زیرا غالب حجاج قدیم پس از بازگشت یا به علت زیادی سن و یا به علت مخاطراتی كه در راه پدیدار می شد دیده از جهان فرو می بستند و تجدید دیدار با حاجیان سفر قبلی را با خود به گور می بردند .
حجاج ایرانی از گوشه و كنار ایران در مكه دیدار می كردند ، چون امكان دیدار و ملاقات در ایران برای آنها میسر نبود . چرا كه هر كدام به دیار خویش می رفتند ، لذا هنگامیكه مراسم حج برگزار می شد و آهنگ بازگشت به وطن مألوف و زادگاه خود می كردند پس از تودیع و خداحافظی از باب طنز و كنایه و در لفافهٔ تعریض و ظرافت و گاهی هم به جد و حقیقت به یكدیگر می گفتند حاجی حاجی مكه ، یعنی دیگر امكان دیدار و ملاقات به دست نمی آید مگر آنكه دست تقدیر و سرنوشت بار دیگر تدارك سفر حج كند و در مكهٔ معظمه و مدینه منوره یكدیگر را ببینیم و خاطرات گذشته را تجدید نماییم .