SERIAL ATA چیست ؟

تكنولوژیIDE ‌ مدت زمان مدیدی است كه تكنولوژی غالب هارد دیسك كامپیوترهای شخصی بوده و در این مدت تغییر عمده‌ای در این تكنولوژی پدید نیامده است. در حالی كه عمر سایر قطعات كامپیوتر …

تكنولوژیIDE ‌ مدت زمان مدیدی است كه تكنولوژی غالب هارد دیسك كامپیوترهای شخصی بوده و در این مدت تغییر عمده‌ای در این تكنولوژی پدید نیامده است. در حالی كه عمر سایر قطعات كامپیوتر مثل پردازنده‌ها و كارتهای گرافیكی كوتاه می‌باشد، اما تكنولوژیIDE بدون تغییر محسوسی مانده است. هم اكنون تلاشهائی برای تغییر تكنولوژی IDE در حال شكل‌گیری است و دورانهای هارددیسك‌های IDE قدیمی با كابل‌های نوری و پهن به پایان خود نزدیك شده است. اگر به تازگی برای خرید مادربورد سری به فروشگاهها زده باشید، حتما چشمتان به مادربوردهائی با كانكتورهای كوچك و كابل‌های باریك قرمز رنگ خورده است. این كانكتورها كه فقط ۷ پین دارند مربوط به رابط (INTERFACE) جدید هارددیسك‌های IDE هستند. انتقال اطلاعات كه در استاندارد فعلی IDE به كار برده می‌شود به صورت موازی است كه به اختصار (ATA موازی یا PATA) نامیده می‌شود. این استاندارد محدودیتهای زیادی دارد كه از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره كرد :
ـ نویزپذیری زیاد
ـ اشغال فضای داخل سیستم
ـ مسدود كردن جریان مناسب هوا
ـ محدودیت طول كابل
ـ ثابت بودن مكان كانكتورها روی كابل
ـ كندی ارتباط
اتصالهای سریال سریع هستند اگر چه پورت‌های سریال و استاندارد RS-۲۳۲ به هیچ وجه استاندارد سریعی محسوب نمی‌شوند اما امروزه شمار زیادی از موفق‌ترین پروتكلها و استاندارهای ارتباطی براساس ارتباط سریال عمل می‌كنند كه آن جمله می‌توان به USB ۲.۰, RDRAM , FIREWIRE ‌و اترنت سریع اشاره كرد. در سال ۲۰۰۰ كنسرسیومی متشكل از شركت‌های SEGATE , MAXTOR , INTEL و QUANTOM با تشكیل یك گروه كاری اقدام به تدوین استاندارد جدیدی برای ارتباطاتIDE كردند كه به SERIAL ATA یا به اختصار SATA نامیده شد.
ـ بر خلاف استانداردهای فعلی ULTRA/ATA۱۳۳ و استانداردهای قدیمی‌تر از آن ، SATA بر اساس سیگنالهای سریال كار می‌كند.
ـ سیگنالها در SATA با ولتاژ ۲۵۰ میلی‌ولت كار می‌كنند كه در مقایسه با ولتاژ مصرفی استاندارد موازی (ATA موازی یا PATA ) كه ۵ ولت می‌باشد ، بسیار پایین‌تر است و موجب صرفه‌جوئی در توان مصرفی و كاهش تداخل سیگنالها می‌شود.
ـ ارسال و دریافت داده‌ها در SATA از طریق دو كانال مجزای رفت و برگشت صورت می‌گیرد.
ـ به دلیل اختلاف فاز میان سیگنالها ، تداخل دو كانال روی یكدیگر خود به خود خنثی شده و نیازی به تابیدن زوج سیمها نیست.
ـ پهنای باند SATA در حال حاضر ۱۵۰ مگا بیت در ثانیه است كه تفاوتی با ULTRA/ATA۱۳۳ ندارد. اما مزایای SATA بیش تر جنبه‌های عملی كار با آن برمی‌گردد.
هر كسی كه با سخت افزار كامپیوتر آشنایی داشته باشد با مشكلات كار با كابل IDE معمولی آشناست.
آنها :
ـ كوتاه ، حجیم ، حساس و غیر قابل انعطاف هستند.
اتصال به بیش از یك درایو به هر كابل IDE كاری پرزحمت است كه اغلب ما را مجبور به جابجا كردن درایوها برای رساندن كانكتورها به یكدیگر می‌كند.
ـ پنهای زیاد این كابلها هم جریان مناسب هوا در داخل كیس را مختل می‌كند كه این مساله با توجه به حرارت بالایی كه پردازنده ها و موتورهای گرافیكی جدید ایجاد می‌كنند به پایداری كلی سیستم لطمه می‌زند.
ـ در SATA‌ هیچ یك از این محدودیت‌ها وجود ندارد.
كابلهای SATA‌ از ۷ رشته سیم تشكیل شده و تنها ۸ میلی متر پهنا دارند . به علاوه كوچك شدن سایز كانكتور ، باعث اشغال فضای كمتری روی مادر بورد می شود كه این مساله در سیستم های كوچك و نوت بوك‌ها اهمیت فراوانی دارد.
ـ محدودیت طول كابل كه در ATA به میزان ۴۰ سانتی‌متر است در SATA به یك متر رسیده است.
ـ همچنین این مساله به علاوه ویژگی HOT PLUG كه در SATA پیش بینی شده باعث شده كه RAID‌های مبتنی بر IDE‌ كه مدتی است مرسوم شده اند بیشترین بهره را از SATA بگیرند.
ـ امكان نصب چندین هارددیسك در سیستم با استفاده از كابلهای ظریف و قابل اعتماد SATA و همچنین قابلیت HOT PLUG ، آن را بعنوان گزینه ای مناسب برای استفاده در سرورهای ارزان قیمت مطرح می‌كند.
در حال حاضر ، گروه كاری SATA II كه در سال ۲۰۰۲ تشكیل شده ، مشغول تدوین استاندارد جدید SATA II است كه پهنای باند فعلی را تا دو برابر ، یعنی ۳۰۰ مگا بیت در ثانیه افزایش خواهد داد. امری كه در صورت پابرجاماندن PATA‌ تقریبا محال خواهد بود. SATA با قابلیت‌های ذكر شده حداقل تا ۱۰ سال آینده پاسخگوی نیازهای ورودی/خروجی كامپیوترها خواهد بود. چندی پیش كمپانی فیلیپس اولین نمونه از DVD WRIRTER خود با رابط SATA‌ را كه با همكاریINTEL ساخته بود به نمایش گذاشت. كار بر روی عرضه تجاری این محصولات ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال ۲۰۰۴ تكنولوژی SATA‌ به صورت تكنولوژی غالب درایوهای اپتیكی و هارددیسكها درآید. با تمام این اوصاف كاربران خانگی نباید عجله زیادی برای به كار گیری SATA به خرج دهند. چرا كه با تكنولوژی فعلی ساخت هارددیسك ، رابط ULTRA/ATA ۱۳۳ ‌به خوبی از عهده انتقال اطلاعات به سیستم بر می‌آید.