جیمز وات

جیمز وات (۱۸۱۹ - ۱۷۳۶)، مهندس و مخترع اسکاتلندی است که به خاطر اصلاح و به سازی موتور بخار شهرت دارد. وی در ۱۹ ژانویه ۱۷۳۶ در گرینوک اسکاتلند زاده شد و از سن ۱۹ سالگی به کار ساختن ابزارهای …

جیمز وات (۱۸۱۹ - ۱۷۳۶)، مهندس و مخترع اسکاتلندی است که به خاطر اصلاح و به سازی موتور بخار شهرت دارد. وی در ۱۹ ژانویه ۱۷۳۶ در گرینوک اسکاتلند زاده شد و از سن ۱۹ سالگی به کار ساختن ابزارهای اندازه گیری و محاسباتی ریاضی مشغول بود و خیلی زود به انجام اصلاحاتی در موتورهای بخار علاقمند شد. این موتورها که توسط مهندسین انگلیسی توماس ساوری (Thomas Savery) و توماس نیوکامن (Thomas Newcomen) در آن زمان برای پمپ کردن آب از معادن به کار میرفت.
وات توجه خود را بر ویژگی های بخار ، بویژه به نسبت میان چگالی آن با دما و فشار متمرکز کرد. او یک فضای ویژه متراکم کردن برای موتور بخار طراحی کرد که تا حد زیادی از به هدر رفتن بخار در سیلندرها جلوگیری میکرد و خاصیت مکش را تقویت میکرد.
ـ اختراعات و اصلاحات:
نخستین اختراع وات در سال ۱۷۶۹ ثبت شد که شامل این قطعه و اصلاحات دیگر او برای موتور ساخت نیوکامن بود. این اصلاحات شامل سیستم بخارپوشی (steam-jacketing) یا سیلندرهای دولایه، روغن‌کاری و عایق‌کاری سیلندر برای رسیدن به درجات بالای دما و حداکثر بازدهی بود.
در این زمان وات شریک مخترع انگلیسی جان روباک (John Roebuck) بود که در واقع سرمایه گذار تحقیقات وات بود. در سال ۱۷۷۵ تولید کننده انگلیسی ماتیو بولتون، که صاحب کارخانه مهندسی سوهو (Soho Engineering Works) در بیرمنگام بود، توجه روباک را به کار تولید جلب کرد، در نتیجه روباک و وات دست به تولید موتورهای بخار زدند. وات به کار پژوهش و ثبت نوآوری های مهم دیگری نیز پرداخت که موتورهای دوار (rotary engine) برای راه اندازی دستگاههای گوناگون، موتور دوطرفه (double-action) که در آن بخار به طور متناوب به هردو انتهای سیلندر وارد میشود و همچنین فشارسنج بخار، که کارش اندازه گیری میزان فشار بخار در موتور است، از آن جمله اند. او در سال ۱۸۰۰ از شرکت کناره گرفت و پس از آن تمام وقت خود را به کار پژوهش اختصاص داد.