سرودهای كودكانه سنتی از كجا به وجود آمده اند؟

بچه ها در همه جای دنیا، صدها شعر و سرود و آوازهائی را كه پدر و پدر بزرگ های آنها سروده اند، همیشه می خوانند. به این دلیل، عبارت (سرودهای كودكانه سنتی) برای اولین بار در سال ۱۸۲۴ …

بچه ها در همه جای دنیا، صدها شعر و سرود و آوازهائی را كه پدر و پدر بزرگ های آنها سروده اند، همیشه می خوانند. به این دلیل، عبارت (سرودهای كودكانه سنتی) برای اولین بار در سال ۱۸۲۴ به كار رفته و چنین اشعاری در صدها سال پیش به وجود آمده است.
مبدأ و سرچشمه سرودهای عامیانه سنتی، مختلف است. بسیاری از آنها از اعیاد، جشن و سرورها و یا مراسم خاصی كه در صدها سال پیش معمول بوده است، سرچشمه می گیرد؛ كه بازگو كننده چیزهای مختلفی هستند.
مثلاً بعضی از آنها بازگو كننده عجایب دنیا و بعضی دیگر بازگو كننده آهنگ های قدیمی، مثلاً مربوط به بند آمدن باران یا طوفان یا خشكسالی و طغیان رودخانه ها و غیره است.
مثلاً در مورد شعر معروف «پل لندن فرو می ریزد» كه سرچشمه آن به دوران باستانی برمی گردد. یا سرودهای مذهبی و دعاهائی كه بچه ها موقع خواب می خوانند، به مراسم و سنت های قدیمی و باستانی باز می گردند.
بعضی از این سرودها ممكن است از بازی های باستانی هم ناشی شده باشند. مثلاً سرود «نیك نك پدی وك، بده استخوان به یك سگ»، از یك بازی قدیمی كه در ژاپن وجود داشته است، ناشی شده است. كه این بازی از ژاپن به روم و بعد به انگلستان برده شد و سرانجام با فتح سربازان رومی به تمام قاره اروپا سرایت كرد.
سرودهای عامیانه سنتی بعضی اوقات هم از آوازهای فروشندگان دوره گرد خیابانی كه كالای خودشان را به صدای موسیقی و آواز مانند، عرضه می كنند، ناشی شده است. مثل «لوبیای داغ داغ داغ دارم لوبیا…»
زمانی این داستان ها و آوزاهای سرود مانند، بر روی صفحات طومار مانندی چاپ شده و در مقابل پول كمی فروخته می شد، مثلا «سه موش كور» كه یكی از سرودهای عامیانه معروف است، در سال ۱۶۰۹ چاپ شد و به مقدار زیاد به فروش رفت.
بالاخره بعضی از این سرودهای عامیانه هم، از طریق سیرك های سیار و یا هنرپیشه دوره گرد كه در خیابان ها برای مردم برنامه اجرا می كنند یا بچه های مدرسه، توی دهان ها افتاده است.
حدود هشتصد سرود عامیانه سنتی كه اكنون در دهان بچه ها خیلی متداول است، عمری طولانی تر از حدود ۲۰۰ سال دارند.