تکنیک‌‌های تزئینات وسائل خانه

با یک روش تزئینی ساده می‌‌توانید یک تکه قدیمی و در عین حال سالم از وسائل خانه را روح و جلای خاصی بخشیده و به‌خانه خود جلوه دهید. برای این کار شما به مهارت خاصی نیاز ندارید تنها زمانی که صرف آماده کردن سطح کارتان می‌کنید نتیجه خوبی را حاصل می‌نماید.

-تزئینات اسباب و وسائل خانه
با یک روش تزئینی ساده می‌‌توانید یک تکه قدیمی و در عین حال سالم از وسائل خانه را روح و جلای خاصی بخشیده و به‌خانه خود جلوه دهید. برای این کار شما به مهارت خاصی نیاز ندارید تنها زمانی که صرف آماده کردن سطح کارتان می‌کنید نتیجه خوبی را حاصل می‌نماید.
- آماده کردن
وسیله چوبی را چه قدیمی چه جدید باید قبل از تزئین کاملاً آماده کنید. موم، رنگ یا لاک الکل موجود روی سطح چوب را با پوست‌کن رنگ مایع که در فروشگاه‌های رنگ یا فلز آلات قابل دسترسی و تهیه می‌باشد فراهم کنید و رنگ روی آن را بکنید. ممکن است نیاز شود چندین لایه رنگ از روی سطح کار بردارید تا به چوب برسید. بعد از جدا کردن این لایه‌ها از روی سطح کار سنباده نازک بکشید. سپس با لباس یا پارچه کهنه و بدون پرز که در رنگ سفید فرو کرده‌اید و آغشته به رنگ شده است کاملاً روی آن بمالید.
پس از خشک‌شدن شکاف‌ها و حفره‌های تو خالی، سطح کار را با بتونه یا شن نرم پر کنید. تکه‌های ضخیم و ناهموار روی سطح کار را با سنباده جدا و صاف کنید، سپس همانند قبل با یک تکه پارچه مرطوب آغشته به رنگ سفید روی آن بمالید. قبل از تزئین چوب با یک یا دو لایه آستر رنگ روغنی مات سفید آن را بتونه‌کاری کنید.
کاغذ سنباده در بافت‌ها و ضخامت‌های مختلف یافت می‌شود اما شما باید سایز متوسط آن‌را برای سنباده‌زدن چوب و پر کردن و صاف کردن تکه‌های ناهموار انتخاب کنید. از سنباده نازک برای مالش قسمت‌های آستر بین هر بار زنگ‌زدن استفاده کنید. همچنین می‌‌توانید به‌جای کاغذ سنباده از سیم یا مفتول استفاده نمائید که معمولاً روی سطوح گرد یا قالب‌ها کارآئی و قابلیت بیشتری نسبت به کاغذ سنباده که معمولاً سخت می‌باشد دارد. هنگام سنباده زدن همیشه مطابق راه چوب سنباده بزنید. برای سطوح پهن و صاف ورقه سنباده را اطراف یک تکه چوب یا چوب پنبه بپیچید تا درست گرفتن و کارکردن با آن آسان‌تر باشد.
- تکنیک‌های تزئینی
روش‌های بسیاری برای تزئین یک قطعه از وسائل خانه وجود دارد. اسفنجی کردن یا سایه‌زدن به‌صورت نقطه‌ای، سطوح برجسته و جالبی ایجاد می‌نماید و هنگامی که از رنگ‌آمیزی هماهنگ و دقیقی استفاده شود بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. الگوهای تصویری و خیالی را می‌هٔوانید روی وسیله مورد نظر کپی کرده و با دست آزادانه رنگ کنید.
به‌کار بردن موم روی سطح یک تکه رنگ شده با دو لایه آستر رنگ، قدمت بیشتری به اثر می‌بخشد و آن‌را برای شما قدیمی جلوه می‌دهد. بنابراین رنگ پایه زمینه از میان آن نمایان می‌شود اگرچه رنگ روئی در اثر گذشت زمان از بین رفته باشد.
- نقاشی‌کردن و لکه‌گیری (چاپ رنگ)
آبرنگ‌های مات، بهترین انتخاب برای تزئین وسائل خانه می‌باشند که می‌‌توان آنها را با آب به غلظت و درجه دلخواه و مناسب رقیق کنید.
قلم‌موهای استفاده شده را می‌توان به‌راحتی با آب گرم و صابون پاک کرد. بگذارید هر لایه رنگ قبل از اینکه لایه بعدی را روی آن بمالید کاملاً خشک شود زیرا رنگ مرطوب سبب ایجاد حباب‌های هوا و ترک‌خوردگی زیر لایه جدید می‌شود. رنگ‌های حلال یا آبرنگ‌ها را می‌توان با استفاده از قلم مو یا پارچه نرمی روی چوب بمالید و به‌جای استفاده از رنگ روغنی مات، زمینه پشت طرح خود را فرم دهید.
- قلم‌موها
برای سنباده‌زدن و رنگ‌زدن مناطق وسیع و بزرگ و به‌کار بردن رنگ جلا از قلم‌مو‌های خانگی مرغوب با پرزهای طبیعی استفاده نمائید. برای اکثر طرح‌ها می‌‌توانید هر یک از قلم‌موهای ۵/۲ ، ۴ و ۵ سانتی‌متری را استفاده کنید. دقت نمائید که قلم‌موها را پس از هر بار کارکردن کاملاً پاک کرده و طوری‌که دسته آنها ایستاده قرار گیرد، در محفظه تمیزی نگهداری یا در جای خشکی آویزان کنید. هنگام نقاشی جزئیات یا طرح‌های ظریف و دقیق از قلم‌موهای نقاشی مخصوص هنرمندان استفاده نمائید. پرز سمور از بهترین نوع پرز قلم‌مو می‌باشد اما بسیار گران است بنابراین شما می‌توانید از یک یا دو قلم‌مو با پرزهای مصنوعی استفاده کنید.
- پایان کار
پس از تمام کردن تزئین وسیله خانگی، شما می‌‌توانید طرح را با یک یا دو لایه رنگ جلا (لاک الکل) از فرسودگی و خراب شدن محافظت نمائید. همچنین رنگ جلا یا لاک الکل‌ها را در چندین نوع متفاوت به‌صورت مات و براق می‌‌توان تهیه نموده و به‌کار برید که این انتخاب بسته به سلیقه شما دارد. لاک الکل یا رنگ جلای مات سبب می‌شود کار شما نمای صاف و یکدستی پیدا نماید و رنگ جلای براق عمق بیشتری به‌کار شما می‌دهد. شما حداقل به دو لایه رنگ آستر نیاز دارید که باید روی سطح کارتان را به‌آرامی با مفتول ظریفی بین هر لایه رنگ بکشید. قبل از اینکه هر لایه را مفتول بکشید دقت نمائید تا رنگ آن کاملاً خشک شو.د. از قلم‌موی خانگی استاندارد برای مالیدن لاک الکل یا رنگ جلا استفاده نمائید. اطراف لبه‌های وسیله مورد نظر و جزئیات ظریف روی آن را با حرکت آهسته و دقیق قلم‌مو رنگ بزنید.