بازی با رنگ

با وجود آنكه در آخرین ماه فصل تابستان قرار داریم و روزهای پایانی تعطیلات بچه ها و مشكلات اوقات فراغت را سپری می كنیم ولی گاهی سرگرم كردن بچه ها حتی در مدت باقی مانده نیز معضلی بزرگ برای پدران و مادران است.

با وجود آنكه در آخرین ماه فصل تابستان قرار داریم و روزهای پایانی تعطیلات بچه ها و مشكلات اوقات فراغت را سپری می كنیم ولی گاهی سرگرم كردن بچه ها حتی در مدت باقی مانده نیز معضلی بزرگ برای پدران و مادران است. لذا شما والدین با حوصله از این فرصت استفاده كرده و با برنامه ریزی صحیح چند روزی فرزندان خود را با انواع و اقسام روش های چاپ با مهر سرگرم كنید.به طور كلی چاپ با مهر از جمله تكنیك های بسیار ساده و جذاب رنگ آمیزی است كه در ابعاد وسیع تر و با كمی تدبیر در انتخاب طرح و رنگ در هنرهای تزئینی و حتی دكوراسیون داخلی نیز به كار می رود. در واقع فارغ از هدف به كارگیری آن، اصول تكنیك و حتی ابزارهای مورد استفاده یكسان هستند ولی تفاوت در انتخاب طرح و نوع به كارگیری آنهاست كه به نتیجه ای بسیار گوناگون منجر می شود.
حال برای شروع كار به مقداری رنگ نیاز دارید. مهمترین ویژگی های لازم برای رنگی كه جهت بازی فرزندان انتخاب می شود عبارتند از: غیرسمی بودن، بدون بو بودن و قابل شست وشو بودن با آب.در این راستا گواش بهترین انتخاب محسوب می شود. رنگ های گواش بسیار متنوع بوده و با آب به راحتی از دستان بچه ها پاك می شود. در ضمن به جهت آنكه بویی ندارد، احتمال ایجاد حساسیت تنفسی نیز برای آنها كم است. ولی توجه داشته باشید كه به طور كلی بچه ها به هنگام كار با رنگ دست رنگی شان را به دهان و یا دیگر اجزا، صورت به خصوص چشم نمالند. همچنین اگرچه این رنگ ها با آب پاك می شوند ولی آثار باقی مانده از آنها بر روی لباس های بچه ها شاید پاك شدنی نباشد، لذا استفاده از پیش بند یا روپوش می تواند از این مسئله جلوگیری كند.
• تكنیك چاپ با مهر
این تكنیك حاصل تماس مهری آغشته به رنگ با سطح كاغذ و یا هر سطح دیگری مانند پارچه، چوب، دیوار و غیره است. مهرها را می توان از جنس های مختلف تهیه كرد. البته در بسیاری از لوازم التحریرفروشی ها مهرهایی با اشكال حیوانات و قهرمان های كارتونی عرضه می شوند. در ضمن بچه های پیش دبستانی و دبستانی نیز با انواع و اقسام مهرهای صد آفرین، هزارآفرین و مانند اینها در دفاتر تكلیفشان آشنا هستند ولی هنگامی كه بدانند خودشان نیز می توانند فرم دلخواه را بر روی سطح مورد نظر چاپ كنند، برایشان بسیار لذت بخش خواهد بود. در اینجا به چند روش ساده اشاره خواهیم كرد:
۱- ابرهای كاركرده شست وشوی ظروف و یا ابرهای كوسن قدیمی را با استفاده از قیچی و یا كاتر به اشكال مختلف هندسی و یا حتی فرم های خیلی ساده مانند ماهی، گل، قلب و غیره بریده و از فرزندتان بخواهید مقطع آن را به رنگ مورد نظرش آغشته كرده و با كاغذ تماس دهد. برای آغشته كردن مهرها به رنگ، دو راه وجود دارد یكی اینكه از قلم مو استفاده كرده و دوم آنكه مهر را در كمی رنگ فرو ببرید كه در این صورت باید رنگ اضافی آن بر روی كاغذ باطله ای گرفته شود.
۲- برخی از میوه ها و سبزیجات انتخاب های خوبی برای درست كردن مهر هستند. به عنوان مثال شما می توانید یكی از میوه های با بافت سفت فصل مانند سیب یا گلابی را به صورت عرضی و یا حتی طولی برش زده و مقطع آن را به طرق یاد شده به رنگ آغشته كنید سپس از كودك خود بخواهید آن را بر روی كاغذ چاپ كند. به این ترتیب شكل میوه به صورت رنگی بر روی كاغذ پدیدار می شود. به هنگام فرارسیدن فصول سرما این كار را با میوه هایی مانند پرتقال و نارنگی تكرار كنید. بافت های پیچیده آنها شكل زیبایی را چاپ می كند. در میان سبزیجات كاربرد سیب زمینی برای درست كردن مهر بسیار رایج است. شما می توانید شكل مورد علاقه فرزندتان را بر روی مقطع بریده شده به صورت عرضی سیب زمینی با مداد و یا خودكار طراحی كرده و سپس اطراف آن را با استفاده از چاقو خالی كنید به این ترتیب مهری از آن شكل حاصل می شود.
۳- یكی از در دسترس ترین مهرها كه نیاز به درست كردن هم ندارد، انگشتان دست و پا هستند. بچه ها از دیدن اثر انگشتان خود هیجان زده می شوند. از آنها بخواهید با تماس انگشتان آغشته به رنگشان با كاغذ، شكلی را پدید آورند و یا اینكه از اثر انگشت خود با كمك مداد فرمی تازه بخشند. (مانند تصویر)
۴- از كودكتان بخواهید با خمیر بازی فرمی مناسب جهت مهر درست كند سپس مقطع آن را به رنگ آغشته كرده و چاپ آن را انجام دهد.