توماس یانگ

او به (( یانگ اعجوبه )) معروف شد. زیرا در ۲ سالگی خواندن می دانست و در هشت سالگی به تنهایی به آموختن ریاضی پرداخت و در ۹ سالگی شروع به یادگیری زبان های فرانسوی - ایتالیایی - عبری - عربی و فارسی كرد به طوری كه در ۱۴ سالگی این زبان ها را می دانست.

تولد :۱۳ ژوئن ۱۷۷۳ سامرست انگلیس
فوت : ۱۰ مه ۱۸۲۹ لندن
زندگینامه
او به ((یانگ اعجوبه)) معروف شد. زیرا در ۲ سالگی خواندن می دانست و در هشت سالگی به تنهایی به آموختن ریاضی پرداخت و در ۹ سالگی شروع به یادگیری زبان های فرانسوی - ایتالیایی - عبری - عربی و فارسی كرد به طوری كه در ۱۴ سالگی این زبان ها را می دانست
یانگ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته پزشكی گذرانید و به سال ۱۷۹۹ دكترای پزشكی خود را گرفت و در انستیتوی سلطنتی لندن مشغول به كار شد. او مطالعات خود را بر روی ساختمان چشم و ماهیت نور متمركز كرد و اولین تئوری خود را درباره تطابق در بینایی مطرح كرد. بر طبق این تئوری برای آن كه تصویر اجسامی كه در فواصل متفاوت قرار دارند بر روی شبكیه تشكیل گردد شعاع انحنای عدسی چشم تغییر می كند.
از آثار علمی او :
كار عمده یانگ آزمایش هایی است كه بر روی نور انجام داده است او در سال ۱۸۰۳ به آزمایشی دست زد كه نتیجه آن تایید فرضیه موجی هویگنس درباره ماهیت نور بود. آزمایش یانگ مربوط به نوری است كه از دو شكاف باریك می گذرد و نوارهای تاریك و روشن را به وجود می آورد. قبول این مطلب كه چگونه جمع دو نور تاریكی را به وجود می آورد به سادگی ممكن نبود ولیكن نتیجه آزمایش یانگ صحت فرضیه موجی بودن نور و پدیده تداخل امواج نور را تایید كرد.
یانگ با اندازه گیری فاصله نوارهای تاریك و روشن و نیز فاصله شكاف هایی كه نور از آن ها می گذشت طول موج نورهای مرئی را اندازه گرفت.
پدیده انكسار مضاعف نیز مورد توجه یانگ قرار گرفت. در این پدیده هرگاه نور به بعضی از بلورها برخورد كند به دو پرتوی شكسته تجزیه می شود. یانگ از روی این پدیده به عرضی بودن امواج نور پی برد.
از كارهای دیگر یانگ مطالعه بر نیروی كشش سطحی مایعات و نیز نیروی كشش در جامدات است و به دلیل كارهای علمی او در این مورد ضریب كشسانی موسوم به ((مدول یانگ )) را به نام او انتخاب كرده اند.
یانگ در عمر پر بركت خود علاوه بر تحقیق در علوم تجربی در خط هیروگلیف هم صاحبنظر شد و از این رو مورد توجه پژوهشگران تاریخ و تمدن نیز قرار گرفت.