استنسیل زینتی برای همه سطوح

استفاده از تكنیك استنسیل روشی بسیار سریع و فوری برای ایجاد هماهنگی و تغییرات چشمگیر در دكوراسیون خانه است. به این طریق می توانید با كمترین هزینه و در كوتاه ترین زمان به دیوارها، …

استفاده از تكنیك استنسیل روشی بسیار سریع و فوری برای ایجاد هماهنگی و تغییرات چشمگیر در دكوراسیون خانه است. به این طریق می توانید با كمترین هزینه و در كوتاه ترین زمان به دیوارها، مبلمان، ظروف و حتی پارچه های گوناگون نمایی زیبا ببخشید. یك حاشیه ساده در قسمت بالا یا پایین دیوار به كلی چهره فضا را تغییر می دهد و یا اجرای چند نقش زیبا بر روی یك صندوق چوبی ساده می تواند آن را به یك شیء زینتی چشمگیر تبدیل كند و همه اینها تنها با یك قطعه طلق، یك قلم و با یك قطعه اسفنج و مقدار كمی رنگ آكریلیك و فقط طی چند ساعت امكان پذیر است.
در حال حاضر طلق های استنسیل آماده در طرح های متنوعی در بازار وجود دارد، اما بریدن طرح های خاص دلخواه و یا طرح های برگرفته از طرح مبلمان و یا پرده های اتاق نیز عملی و آسان است و شما می توانید به راحتی طرح مورد نظر خودتان را به صورت استنسیل بریده و آماده كنید. برای این منظور به یك قطعه طلق، یك كاتر تیز، یك قطعه كاغذ كاربن و یك كاغذ الگوی شفاف نیاز دارید.
ابتدا طرح مورد نظرتان را بر روی كاغذ الگو كپی كنید. سپس آن را بر روی طلق قرار داده و كاغذ كاربن را در میان طلق و كاغذ الگو بگذارید. بهتر است كاغذ الگو را روی طلق بچسبانید تا هنگام انتقال طرح حركت نكرده و جابه جا نشود. طرح هایی كه برای استنسیل انتخاب می كنید باید به شكلی باشند كه همیشه فاصله كافی در میان قسمت های بریده شده طلق باقی بماند.
پس از انتقال طرح بر روی طلق با استفاده از كاتر با دقت قسمت هایی از طرح كه باید رنگ زده شوند را بریده، از صفحه طلق جدا كنید. ابتدا قسمت های كوچكتر و ظریف تر طرح را ببرید و سپس به سراغ قسمت های بزرگتر بروید. در گوشه ها و زوایای طرح به جای چرخاندن كاتر طلق را بچرخانید و دقت كنید فواصل میان بخش هایی كه خالی می كنید، بریده نشوند. اگر طرح مورد نظر شما از چند رنگ تشكیل شده است، برای هر یك از رنگ ها یك استنسیل جداگانه درست كنید تا هنگام رنگ زدن، رنگ قسمت های مختلف با هم مخلوط نشود.
پس از آماده شدن طلق استنسیل آن را روی سطح مورد نظرتان قرار دهید و با چسب كاغذی در جای خود بچسبانید تا هنگام رنگ آمیزی ثابت و بی حركت بماند. مقدار كمی رنگ آكریلیك را در یك پالت یا یك بشقاب كوچك بریزید و قلم استنسیل را در رنگ بزنید و پس از گرفتن رنگ اضافی قلم با آن ضربه هایی عمودی روی قسمت های خالی طلق بزنید تا این قسمت ها با لایه ای از رنگ مورد نظرتان پوشیده شوند. قلم مخصوص استنسیل قلم گرد و پرمویی است كه دارای مقطع عرضی كاملاً تخت است، به جای استفاده از این قلم ها شما می توانید از یك قطعه اسفنج نیز استفاده كنید و با آغشته كردن اسفنج به رنگ و ضربه زدن با آن طرح استنسیل را رنگ كنید. همچنین از انواع رنگ های اسپری نیز می توانید سود ببرید كه كار شما را تا حد قابل ملاحظه ای تسریع و آسان می كنند. اسپری رنگ كه در رنگ های متالیك و اكلیلی هم موجود است، نیازی به قلم مو یا رقیق كننده ای مانند تینر ندارد و به سرعت سطوح بزرگی را پوشانده و سریع نیز خشك می شود. هنگام استفاده از اسپری رنگ فقط كافی است آن را در فاصله ۱۵ تا ۳۰ سانتی متری از سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی نگاه دارید و هنگام اسپری كردن رنگ دستتان را حركت دهید و در چند رفت و برگشت دست سطح مورد نظر را كاملاً از رنگ بپوشانید. اگر اسپری را بیش از این مقدار به سطح رنگ آمیزی نزدیك كنید، رنگ به اصطلاح شره می كند و از زیر طلق سرازیر شده كار شما را خراب می كند.
پس از اتمام كار رنگ آمیزی طلق را آهسته و با دقت در یك حركت عمودی و بدون كشیدن آن بر روی سطح از آن جدا كنید. دو طرف طلق را با دستمالی مرطوب تمیز كنید و آن را برای استفاده بعدی آماده كنید.
از این روش برای تزئین سطوح مختلفی مانند درها، كابینت ها و مبلمان چوبی یا سطوح فلزی، شیشه ای و حتی پارچه ای می توان استفاده كرد. برای بعضی از این سطوح لازم است به جای به كارگیری رنگ های آكریلیك از رنگ های متناسب با جنس سطح مورد نظر بهره بگیریم، مانند سطوح شیشه ای كه با رنگ های ویترای می توانیم به نتایج بهتری روی این سطوح برسیم.