سالاد تبوله | Tabbouleh Salad

یکی از سالاد های لبنانی عربی محبوب شکم دوستان در سراسر جهان و مخصوصا ایران، سالاد تبوله است.

یکی از سالاد های لبنانی عربی محبوب شکم دوستان در سراسر جهان و مخصوصا ایران، سالاد تبوله است. این سالاد برای وعده ی شام به خاطر سبکی بسیارش بسسیار مناسب است و درآن از حبوباتی بلغور و جعفری استفاده می شود. مواد تشکیل دهنده ی این سالاد لبنانی، جعفری ریز شده، نعناع، آبلیمو، بلغور یخته شده، گوجه پوست کنده، پیاز سفید، ادویه ای لازم و مصرفی و روغن زیتون است. تبع این سالاد سرد ات و پیشنهاد می شود در کنار ادویه های گرمی، چون فلفل سیاه و قرمز سرو شود.

مواد لازم برای تهیه تبوله:

بلغور گندم: ۲ پیمانه
آب جوش: ۴ پیمانه
جعفری تازه: ۳ پیمانه
نعناع تازه: ½، ۱ پیمانه
پیازچه: ۸ عدد
پیاز کوچک قرمز: ۲ عدد
خیار خرد شده بزرگ: ۱ عدد
روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
آب لیموترش تازه: ½ پیمانه
گوجه فرنگی کوچک: ۲ عدد
کاهوی برگ برگ شده جهت تزئین: یک بوته کوچک

مواد لازم جهت تهیه سس تبوله:

خردل: ۲ قاشق چایخوری
موسیر: ۱ عدد متوسط
روغن زیتون: ⅔ پیمانه
سرکه انگور: ½ پیمانه
فلفل: ۱ قاشق غذا خوری
نمک: ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه تبوله لبنانی با سس مخصوص:

۱. در یک کاسه متوسط، آب جوش و بلغور گندم را می ریزیم و هم می‎ زنیم. روی آن را می پوشانیم و برای مدت ۳۰ دقیقه کنار می گذاریم. پس از نیم ساعت آن را آبکشی می کنیم به طوری که تمام آب آن گرفته شده و خشک شود.

۲. تمام سبزیجات را می شوییم و پس از خشک شدن آن ها را ساطوری کرده، خرد می کنیم. بلغور آب گرفته را دوباره در کاسه می ریزیم و جعفری خرد شده، نعنای خرد شده، پیازچه خرد شده، پیاز خرد شده، خیار رنده شده و آب لیمو را روی آن می ریزیم.

۳. سپس ۳ قاشق غذا خوری روغن زیتون را به آن ها اضافه می کنیم. آن ها را با نمک و فلفل مزه دار می کنیم.

۴. پوست موسیر را می گیریم و سپس آن را ریز خرد می کنیم. در یک کاسه دیگر، موسیر خرد شده، خردل، سرکه و ½ قاشق چایخوری نمک را می ریزیم و آن ها را کاملاً مخلوط می کنیم.

۵. سپس باقی مانده روغن زیتون را به آهستگی و به طور مداوم و پیوسته به آن می افزائیم و مرتباً با همزن دستی مخلوط می کنیم تا کاملاً مواد حل شده و یکدست شوند. این مواد را با کمی نمک و فلفل مزه دار می کنیم.

۶. چند برگ کاهو در یک دیس می چینیم و سپس تبوله را روی آن به صورت کومه می ریزیم.

۷. سپس گوجه های کوچک را از وسط دو نیم کرده و آن ها را روی تبوله می ریزیم.

۸. سپس ¼ پیمانه از سس را روی گوجه ها می دهیم و کمی فلفل روی آن می پاشیم و باقیمانده سس را در یک ظرف مناسب ریخته و هنگام سرو، سس را کنار آن می گذاریم.