کراکر نخودی بدون گلوتن

کراکر نخودی یکی از کراکر های بدون گلوتن است که با آرد نخود درست می شود.

کراکر نخودی یکی از کراکر های بدون گلوتن است که با آرد نخود درست می شود. این کراکر که کاملا گیاهی و بدون هیچ ماده ای مثل پنیر یا کره درست می شود، برای کسانی هم که به دنبال یک نان کم کالری و پر پروتئین هستند، خوب است. پروتئین ها به خصوص پروتئین های گیاهی به دلیل خاصیت سیر کننده، مزیت بیشتری نسبت به سایر گروه های غذایی دارند. این کراکر ها بسیار خوشمزه و ترد هستند و بسیار بهتر از نان جویی هستند که اغلب از روی اجبار در رژیم لاغری شما گنجانده شده است.

برای درست کردن این نان خشک یا همان کراکر باید یک سری ترفند ها را هم رعایت کنید که در ادامه توضیح می دهیم:

غلظت خمیر: آرد، آب و حتی ارتفاع منطقه، به هنگام درست کردن خمیر، مهم هستند بنابراین بهترین کار این است که موقع درست کردن خمیر به حس تان مراجعه کنید. آب را تا حدی اضافه کنید که بتوانید خمیری صاف درست کنید. اگر مطمئن نیستند که چقدر بریزید بهتر است که خمیر را طوری درست کنید که کمی مرطوب باشد نه خیلی خشک، چون موقع وردنه کردن خمیر می توانید کمی آرد به خمیر کراکر اضافه کنید. یک خمیر مرطوب تر آسان تر از خمیر سفت و سخت، وردنه می شود.
ضخامت کراکر: موقع وردنه کردن، تا جایی که امکان دارد خمیر را نازک کنید. این باعث می شود که خمیر شما موقع پخت خیلی ترد و برشته شود. بهترین راه برای این کار این است که خمیر را روی کاغذ مومی آردپاشی شده بگذارید، بعد یک لایه دیگر کاغذ روغنی را هم روی خمیر بگذارید، آن ها را برش بزنید و با دقت کاغذ را همراه با کراکر ها بلند کرده و روی سینی بگذارید. گذاشتن کاغذ روی خمیر موقع وردنه کشیدن هم به شما کمک می کند. گاهی اوقات به نظر می رسد که خمیر نازک نشده بنابراین یک دقیقه خمیر را کنار بگذارید و سپس برگردید به این ترتیب خمیر استراحت کرده و راحت تر با وردنه صاف شده و نازک می شود.
وردنه: بهترین کار این است که هر دو سمت خمیر کاغذ مومی بگذارید و برای استفاده از وردنه هم از وردنه بدون دسته استفاده کنید. این طور وردنه ها بخصوص وقتی که سطح کار کوچک است، کاربری بهتری دارند و به پهن کردن راحت خمیر کمک می کنند.
زمان پخت: فر ها با همدیگر فرق دارند. اگر اولین بار است که کراکر درست می کنید بهتر است مراقب باشید و از فر چشم برندارید. اگر چند بار شروع به پف کردن کردند، این نشانه خوبی است. آن ها باید کمی قهوه ای طلایی شوند یعنی به صورت برشته. اگر مطمئن نیستید باید موقع لمس ترد باشند. اگر فر کانوکشن دارید باید حرارت را با توجه به آن تنظیم کنید.

مواد لازم:

آرد نخود: ۱ پیمانه
کنجد سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری
روغن نارگیل: ۱ قاشق چای خوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
آب: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سلسیوس گرم کنید.

۲. مواد خشک را داخل کاسه بریزید، روغن را افزوده و بعد به آرامی آب را اضافه کنید تا جایی که بتوانید خمیری همانند خمیر داخل عکس، درست کنید. آن را مخلوط کنید و با دست ورز دهید تا صاف و یکدست شود.

۳. خمیر را بین دو کاغذ روغنی بگذارید و تا زمانی که نازک و صاف و یکدست شود، آن را وردنه بکشید.

۴. خمیر را با کاتر پیتزا برش بزنید. با دقت کاغذ روغنی حاوی خمیر کراکر را برداشته و داخل سینی فر بگذارید.

۵. آن ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فر بپزید یا تا زمانی که طلایی و برشته شوند.