بعد از شیمی درمانی چی بخوریم؟

انجام شیمی درمانی برای بیماران سرطانی با پیامدهای زیادی همراه است که با تغذیه مناسب می توان این پیامدها را به حداقل رساند

با توجه به کاهش اشتهای بیماران سرطانی که نتیجه آسیب جداره داخلی دستگاه گوارش پس از انجام این دوره درمانی است، افراد باید بیشتر ازغذاهای سبک نظیر سوپ و آش و میوه های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنند.

دکتر احمد روان پارسا متخصص خون و انکولوژی در این باره گفت: در درمان سرطان با توجه به اندازه تومور و میزان پیشرفت آن، از روش های سنتی جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این روش ها استفاده می شود.شیمی درمانی مجموع سه یا چهار داروست که با حمله به سلول های سرطانی، آن ها را از بین می برد اما به دلیل سمی بودن و تماس با سایر بافت های بدن به نقاط سالم از جمله سیستم ایمنی نیز آسیب می رساند و در نتیجه بدن توانایی مقابله با ویروس ها و باکتری ها را از دست می دهد.

آسیب سلول های داخلی دستگاه گوارش با کم اشتهایی و جذب نشدن کامل غذای مصرفی توسط بدن همراه است که با پایین آمدن سطح انرژی، ضعف و بی حالی در فرد و در نتیجه کاهش وزن را در پی دارد. بدن باید در این دوران از رژیم غذایی سبک از قبیل مایعات بیشتر استفاده کند تا بتواند مواد غذایی را به سرعت جذب و انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

به بیمارانی که شیمی درمانی می شوند به جای استفاده از پنج وعده غذا در روز، هر دو ساعت، یک وعده غذایی سبک و به میزان کم توصیه می شود. وی با بیان این که نمک موجود در غذا باعث بالا رفتن حجم آب در بدن و افزایش میزان خون و در نتیجه افزایش فشار خون می شود، افزود: از مصرف غذاهای شور، اسیدی و قلیایی در این گروه از بیماران باید به صورت جدی پرهیز شود. بهترین PH غذایی برای بیماران سرطانی تحت درمان با شیمی درمانی بین 6 تا 7.5 است.